Viljakkalan Vuoden 2021 yrittäjät: Vainikaisten koko kattilakunta on ahkerasti kaupassa työssä

Viljakkalan Vuoden 2021 yrittäjä -palkinnon saajat Kati ja Marko Vainikainen pyörittävät Tampereen vanhinta K-citymarket Turtolaa viiden lapsensa ja 60 muun työntekijänsä kanssa.

Kauppiaspariskunta korostaa, ettei se ole pakottanut jälkikasvuaan kaupan ammatteihin. Anna, Antti, Sami, Samuli ja Sanna ovat omasta kiinnostuksestaan mukana perheyrityksessä. Vainikaiset ovat ahkeria toimialansa uudistajia. Citymarket palvelee asiakkaitaan seitsemänä vuorokautena kellon ympäri. Parhaillaan marketissa alkaa suuri remontti, jolla kauppiaat vastaavat kaupan 2020-luvun haasteisiin. Vainikaisten mukaan katseen on oltava aina vuosikymmenen päässä.

Kauppiaat Kati ja Marko Vainikainen asuvat Ylöjärven Viljakkalassa ja Tampereella. Yrittäjäpariskunta maksaa veronsa Ylöjärvelle. Katin sukujuuret ovat syvällä viljakkalalaisessa maaperässä, ja hän on kasvanut yrittäjyyteen kotinsa perintönä.

Vainikaisten yritys on K & M Vainikainen Oy.

Vuoden 2021 yrittäjä -palkinto lämmittää kovasti Kati ja Marko Vainikaisen sydäntä. Vainikaiset asuvat Viljakkalassa ja Tampereella. Heidän perheyrityksensä pyörittää Tampereen vanhinta K-citymarketia Turtolassa. Tämän syksyn suuri hittituote on kotimaisen makeisvalmistajan joulukalenteri. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Ruokamestarin ammattitutkinnon ja kaupallisen peruskoulutuksen suorittanut Marko Vainikainen on taustaltaan s-ryhmäläinen. Mies on työskennellyt ruokakaupan eri tehtävissä vuodesta 1991 lähtien. Vainikaiset ovat olleet K-citymarket kauppiaita vuodesta 2007 lähtien. Heidän uransa alkoi Pirkkalan K-citymarketissa, josta he siirtyivät K-citymarket Turtolaan vuonna 2009.

Vainikaiset sanovat, että he ovat toiveammateissaan. Heillä on voimakas palo viedä eteenpäin niin tamperelaista, pirkanmaalaista kuin suomalaista ruokakauppakulttuuria. K-citymarket Turtolan ruokapuolella on liki 30 000 artikkelia, ja lähellä tuotettujen ja valmistettujen tuotteiden määrä kasvaa koko ajan.

Marko Vainikainen muistuttaa, että hän kiteytti liiketoimintansa ytimen sanapariin ”manselainen ruokakauppa” jo vuosikymmen sitten. Hänen mielestään slogan kestää aikaa.

Kauppaa kehitetään taukoamatta

Kati ja Marko Vainikainen teroittavat, että kaupan työ on heille elämäntapa. Pariskunta sanoo suoraan, että kaupan asiat viedään myös kotiin, jossa niitä pohditaan porukalla. Näin on ollut koko ajan, joten Vainikaisten lapsille isän ja äidin työarki on tullut todeksi.

Vainikaiset painottavat, että ruokakauppa tarjoaa loputtomat kehitysmahdollisuudet. Ne tekevät jokaisesta työpäivästä ainutlaatuisen ja mielenkiintoisan. Yrittäjäkaksikko vannoo väittämän nimeen, ettei heillä ole kahta samanlaista kauppapäivää.

Suomessa on seitsemän K-citymarketia, jotka pitävät ovensa auki vuorokauden läpi. Vainikaiset alkoivat pitää marketiaan auki 24 tuntia viime elokuussa, ja heidän kokemuksensa ovat myönteiset.

– Joka tunnilla meillä käy asiakkaita, he kuittaavat.

Vainikaiset esittelevät intoa puhkuen K-citymarket Turtolan mittavaa remonttia. He satsaavat uudistukseen liki kolme miljoonaa euroa. Kauppiaspariskunta muistaa hyvin vuosina 2009m ja 2010 toteutetun remontin, jonka ansiosta market siirtyi uuteen aikaan.

– Nyt jälleen on uudistuksen ja muutoksen oikea aika. Remontti mahdollistaa kaupan neliöiden tehokkaan käytön. Ruokakaupan on seurattava trendejä. Asiakkaiden odotukset ja tarpeet muuttuvat koko ajan. Kun investointimme on valmis, marketissamme on jotakin täysin uutta, jota ei ole aiemmin nähty kaupoissa, he kertovat.

Vainikaiset sanovat, että tämän ajan ruokakauppiaan katse on oltava koko ajan vuosikymmenen päässä.

– Meidän on etsittävä alati vastausta kysymykseen, millainen on tulevaisuuden ruokakauppa.

Vainikaiset ottavat kehityshaasteen vakavasti. Heidän mukaansa matkailu avartaa, joten pariskunta tekee työmatkoja maapallon eri puolille. Muun muassa Amerikka tarjoaa kaikessa suuruudessaan kiinnostavia ikkunoita tulevaisuuteen. Yrittäjäpariskunta oli ennen korona-aikaa Indianan osavaltiossa, jossa he pääsivät kurkistamaan persoonallisen Amis-yhteisön kauppaan. Sen sydämenä on leipomo ja vetotuotteena juusto. Tarjonta keskittyy artesaanituotteisiin.

– Kerroimme, että meillä Suomessa asiakkaita on perinteisesti houkuteltu ostoksille kahvilla. Vetoartikkelimme oudoksutti amisyhteisöläisiä.

– Kun olemme olleet perheemme voimin lomamatkalla, lapsemme kyselivät ”montako kauppaa me tällä kertaa kierretään. Minä ja Kati olemme bonganneet täysin eri asioita kuin lapsemme. Jokaisen huomiot ovat arvokkaita, Marko Vainikainen kiittelee.

Lapsille varhain vastuuta

Perhe on paras. Kati ja Marko Vainikainen iloitsevat siitä, että heidän kaikki viisi lastaan ovat omasta tahdostaan halunneet seurata vanhempiensa ammatillisia jalanjälkiä.

Sisarusparven kuopus Sanna opiskelee parhaillaan Ylöjärven yrittäjyyslukiossa. Jo yläkoululaisena hänen toisen asteen opinahjovalintansa oli kristallinkirkas. Lukiolainen osallistuu perheyrityksen arkeen opintojensa lomassa.

Perheen esikoinen Anna työskentelee myymäläpäällikkönä. IT-alaa opiskellut Antti vastaa pakasteosastosta. Logistiikkaan paneutuneen Samin vastuulla ovat kuljetukset, ja hän on lisäksi pakasteosaston kakkonen. Oppisopimussuhteessa oleva Samuli hoitaa markkinointia ja yhteyksiä uusiin tavaroiden toimittajiin.

Vainikaiset nostavat yrityksensä tärkeimmäksi voimavaraksi koko henkilöstönsä. Yrittäjäpariskunta työllistää 60 henkilöä.

Pitkät urat kaupan alalla tehneet Vainikaiset sanovat, että alan kaikki ammatit ovat erittäin vaativia vastuullisuuden johdosta. Kaupan tehtävät ovat myös antoisia ja kehittäviä.

– Koen, että meidän kaupan osaajien rooliin kuuluvat tietyllä tavalla lääkärin, papin, rakennusmiehen, kylmäkoneasentajan ja monen muun erikoisosaajan asiat. Kaupassa jos missä ollaan tiiviissä vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa. Tämä on suuri rikkaus.

Vainikaiset huomauttavat, että kauppa kasvattaa ja kouluttaa monet erikoisosaajat, kuten lihanleikkaajat ja kalamestarit. Heidän mielestään ammatillinen koulutus saisi alkaa valmista esimerkiksi lihan ja kalan käsittelyn taitajia. Kisällimalli palvelee hyvin kaupan tarpeita.

– Ammattikoulut, kauppiasyrittäjät ja valtion opetukseen suuntautuvista rahoista päättävät henkilöt olisi saatava yhteiseen neuvottelupöytään. Kaupan ala on monin kerroin mainettaan korkeatasoisempi. Kun kaupan työn yleinen arvostus kohoaa, sen tarjoamien työpaikkojen arvostus nousee.

Vainikaiset suosittelevat ammattivalintojaan miettiville nuorille kaupan tarjoamia vaihtoehtoja.