Jukka Rajala Siivikkalasta oli nähnyt kovasti vaivaa ja käyttänyt runsaasti mielikuvitusta kehitellessään antiteesejä aiemmin kirjoittamaani kirjoitukseeni kuusitoista hyötyä ratikasta.
Kun tarkoitus on ampua alas toisen mielipiteitä ja tietoja, ei näkemys pysy oleellisessa, vaan tarkoitus menee asian edelle. Arvostan Rajalan vaivannäköä, mutta en kirjoituksen tarkoitushakuisuutta. Vastinetta minun ei tarvitse kirjoittaa, sillä tein sen jo viikkoa ennen Rajalaa eikä täsmälleen samasanaista kirjoitusta ole tarpeen kirjoittaa uudelleen.
Vaikka olen runsaasti kirjoittanut ratikan hyödyistä, se ei tarkoita että ratikka olisi haitaton. Raitiotien rakentamisvaihe myllää koko kaupunkikeskustan ja tekee määräajaksi arjen hankalaksi monella tavalla. Tampereen kokemukset kertovat, että kärsimys on sen arvoista.
Suurin riski raitiotien suhteen on, että sen tuomia mahdollisuuksia emme kykene hyödyntämään. Siihen on kaksi mahdollisuutta : 1) Emme rakenna raitiotietä 2)Rakennamme raitiotien, mutta jatkamme kuten tähänkin saakka.
Molemmissa tapauksissa emme tunnusta sitä tosiseikkaa, että mahdollinen kasvumme ja tulevaisuutemme on täysin riippuvaista keskuskaupungin, Tampereen, sijainnista suhteessa Ylöjärveen.
Mitä tiiviimmin systeemitasolla olemme kiinni keskuskaupungissa sen parempi. Raitiotiehankkeesta päätettäessä on asiaa ajateltava myös päätöksenä vaikuttavasta rakenteellisesta liitosta Tampereen ja kaupunkiseudun kanssa.
Timo Halttula
vihreät