Autoilun tulevaisuus: Turvallisuus-, viihde- ja tietojärjestelmät harppovat aimoaskelin eteenpäin

29.09.2021 10:38

Diplomi-insinööri Markus Markkanen on Autotuojat ja -teollisuus ry:n teknisenä asiantuntijana aitiopaikalla autojen yhä kiihtyvään kehityskulkuun. Hänen mukaansa autovalmistajat satsaavat etenkin autojen sähköisiin voimalinjoihin,  aktiivisen turvallisuuden nostamiseen sekä niiden viihde- ja tietojärjestelmien saattamiseen uudenlaiselle tasolle. Joko sinä olet tutustunut matriisivaloihin tai tuulilasin heijastusnäyttöön?

Diplomi-insinööri Markus Markkanen on työssään näköalapaikalla autojen kehityskulkuun. Hän korostaa, että turvallisuusasiat paranevat huimasti koko ajan. Lisäksi autojen viihdepalvelut ovat voimakkaan kehityksen polulla.
Diplomi-insinööri Markus Markkanen on työssään Autotuojat ja -teollisuus ry:n teknisenä asiantuntijana näköalapaikalla autojen kehityskulkuun. Hän korostaa, että turvallisuusasiat paranevat huimasti koko ajan. Lisäksi autojen viihdepalvelut ovat voimakkaan kehityksen polulla.

Suomalaiset autoilijat osaavat yllättää. Autotuojat ja -teollisuus ry:n tekninen asiantuntija Markus Markkanen nostaa esimerkiksi sähköautojen yleistymisen maassamme. Niitä on otettu tuntuvasti arvioitua enemmän käyttöön.

Manner-Suomen rekisterissä oli viime vuoden lopussa 9 959 sähkökäyttöistä henkilöautoa, ja ladattavia hybridejä oli yhteensä 46 538 kappaletta. Sähköautojen määrä kasvoi 106 prosenttia ja ladattavien hybridien määrä kasvoi 85 prosenttia edellisvuodesta 2019. Sähköautojen ja ladattavien hybridien yhteenlaskettu osuus oli 1,6 prosenttia kaikista rekisterissä olevista henkilöautoista.

Markkanen uskoo, että sähköautojen voittokulku jatkuu.

– Autoteollisuus satsaa voimakkaasti sähköautojen kehitykseen, jonka myötä akkujen kantama, latausnopeus ja autojen ominaisuudet paranevat. Myös hybridiratkaisut yleistyvät polttomoottorien yhteydessä vähentäen polttoaineenkulutusta merkittävästi. Lisäksi ihmiset arvostavat ilmastoystävällisiä ja luontoa säästäviä ratkaisuja, kuten vähäpäästöisyyttä ja uuden polven käyttövoimavaihtoehtoja, hän perustelee.

Markkanen muistuttaa, että suomalaiset ajavat edelleenkin eurooppalaisittain verrattuna hyvin vanhoilla autoilla. Auton keskimääräinen romutusikä on maassamme 20 vuotta kun Euroopan unionissa se on 15 vuotta. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä on Suomessa 11,2 vuotta ja kokohenkilöautokannan keski-ikä on yli 13 vuotta.

– Iäkäs autokanta heikentää maassamme liikenneturvallisuutta ja hidastaa liikenteen energiakulutuksen ja päästöjen vähenemistä, hän kiteyttää.

Turvallisuuteen satsataan paljon

Tiedätkö sinä, mitä aktiivinen turvallisuus tarkoittaa. Markus Markkanen sanoo, että autovalmistajat kehittävät koko ajan erilaisia turvallisuutta kohentavia varusteita ja tarvikkeita.

– Aktiivinen turvallisuus tarkoittaa ajoneuvon järjestelmiä, joiden tarkoituksena on ennaltaehkäistä onnettomuuksia ja vähentää niiden vakavuutta, Markkanen kertoo.

Markkasen mukaan esimerkiksi ajonvakausjärjestelmän yleistyminen on vähentänyt merkittävästi vahinkoja.

Aktiivista turvallisuutta luodaan esimerkiksi hätäjarrutehostimella, hätäjarrujärjestelmällä (AEB), elektronisella ajonvakautusjärjestelmällä (ESC), mukautuvalla vakionopeudensäätimellä, luistonestolla, heijastusnäytöllä, kaista-avustajalla ja kuolleen kulman varoittimella, elektronisella jarruvoiman jaolla, kojetaulun varoitusvaloilla, törmäyksenestoavustimella, erilaisilla antureilla, mittareilla ja kameroilla, GPS:llä, pysäköintiavustimella ja -tutkilla, pimeänäköavustimella sekä jalankulkijan tunnistimella.

– Viime vuosina yleistyneistä turvavarusteista esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa auton, jalankulkijan ja polkupypyöräilijän, sekä auton ohjausta avustava kaista-avustin ovat merkittäviä turvaparannuksia, Markkanen toteaa.

Paremmin varustelluissa uusissa autoissa on jo niin kutsutut matriisivalot. Ne nostavat turvallisuuden tasoa ja helpottavat autonhallintaa. Ajotilanteessa mukautuvat valot eivät häikäise vastaantulijaa, mutta ne säilyttävät omasta autosta hyvän näkyvyyden pimeällä ajettaessa.

Markkasen mukaan uusissa autoissa ovat yleistyneet myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmät.

Tuulilasin heijastusnäytöt ovat löytäneet tiensä yhä useampaan automalliin. Kehittyneimpien mallien kohdalla puhutaan lisätystä todellisuudesta. Markkasen mukaan näyttöjärjestelmät, jotka heijastavat tuulilasiin kojelaudassa sijaitsevalla projektorilla ajoon liittyvää tietoa, lisäävät ajoturvallisuutta, koska kuljettajan katse pysyy tiessä.

Markkanen sanoo, että teknologian uudet saavutukset saadaan viiveellä käyttöön maassamme. Jälleen kerran turvatekniikan hyötyjen hidastajana on maamme vanha autokanta.

Automaattivaihteiset autot yleistyvät

Mullistava muutos on tapahtunut manuaali- ja automaattivaihteisten autojen suhteessa.

Markus Markkanen pitää automaattivaihteisten autojen räjähdysmäistä suosiota hivenen yllätyksellisenäkin. Suomessa enää noin 15 prosenttia uusista autoista myydään manuaalivaihteisina. Automaattivaihteisten autojen osuus on 85 prosenttia.

– Arvelen, etteivät manuaalivaihteiset autot tyystin häviä. Niitä on vielä pitkän aikaa.

Markkasen mielestä autojen käyttövoimamurros on täyttä totta, ja sen etenemistä on mielenkiintoista seurata.

– Bensiini, diesel, bio- ja maakaasu, biopolttoaineet, hybridiautot, sähkö ja vety – siinä koko kirjo. Kukin autoilija ratkaisee vaihtoehdon omalla kohdallaan punniten muun muassa omaa käyttötarvettaan, energiakulutusta ja vastaavasti ympäristövaikutuksia ja kustannuksia.

Autoilijat arvostavat viihtymistä

Autotekniikka ravaa hirmuisella vauhdilla eteenpäin, mutta niin tekee autojen viihdejärjestelmät.

Markus Markkanen sanoo, että ihmiset haluavat autoihinsa yhtä laadukkaat ja moni-ilmeiset viihdepalvelut kuin heillä on kodeissaan. Puhutaan jopa autojen viihdekeskuksista.

– Autoihin tulevat kaikki ne palvelut, jotka ovat älypuhelimen mukana mahdollisia. Älypuhelimeen yhdistäminen on arkipäivää.

– Ihmiset haluavat ajonautintoa, mutta niin he haluavat myös viihdettä äänen ja kuvan muodossa. Ruudut ovat isoja, ja niissä on kosketustoiminnot.

Tietoa on kattavasti tarjolla

Markus Markkanen kiittelee, että autoista ja autoilusta kiinnostuneille ihmisille on tarjolla erittäin kattavasti korkeatasoista tietoa. Lisäksi tieto löytyy hyvin helposti.

– Automyyjät ovat valveutuneita, hän painottaa.

Markkanen herättelee, että auton hankkijan on hyvä miettiä ensimmäiseksi sitä, millaiseen käyttöön auto tulee.

– Käyttö ohjaa puolestaan soveltuviin vaihtoehtoihin.

– Sähköautoja miettiessä on selvitettävä latausmahdollisuudet.

Markkasen mukaan auton hankkijan on tärkeää määritellä ominaisuudet, joita hän autossaan arvostaa ja joita hän siltä edellyttää. Eri vaihtoehtojen vertaileminen avartaa kokonaiskuvaa. Erityisen kiinnostavia ovat eri kä’yttövoimien mahdollisuudet ja uusimmat turvallisuutta parantavat ratkaisut.

Tällä hetkellä Suomeen tuodaan 40 eri automerkkiä.

MATTI PULKKINEN