Tällaisia aarteita et uskonut näkeväsi siivikkalalaisessa autotallissa: Esittelyssä mm. uuteen hohtoonsa kunnostetut Hävittäjävoortti, sota-ajan Letukka ja sympaattinen Fiat kuussatanen

26.09.2021 09:00

Siivikkalassa sijaitseva autotalli on oikea aarreaitta, joka kätkee sisäänsä upeasti entisöityjä ajoneuvoja.
Amerikkalaiset Letukka ja Hävittäjävoortti ovat molemmat sota-ajan autoja.

Inkku Lang-Meron ja Antti Meron autokatoksessa Siivikkalassa seisoo kaksi tavallisen näköistä 2000-luvun Toyotaa, mutta itse autotallissa pääsee kokemaan aikamatkan, joka ulottuu sotavuosiin saakka.

Tässä jutussa pariskunta esittelee autotallinsa helmet, upeasti kunnostetut Lang-Meron isältä perityt museoajoneuvot, joista kaikki on tuotu aikanaan Suomeen uutena. Autosta jokainen on myös ajokuntoinen.

Hävittäjävoortti eli Ford 51-131 löytyi Metsäkylästä vuonna 2002. Tuolloin se oli täysin romuna ja ruosteessa, mutta Aarne Lang kunnosti sen uuteen hohtoonsa.

Ford 51-131 (Hävittäjä-Ford), vm. 1936

Tämä V8-moottorilla varustettu amerikkalaisvalmisteinen kuorma-auto on Inkku Lang-Meron isän Aarne Langin tekemä löytö Metsäkylästä. Lang löysi ruosteisen autonraadon vuonna 2002 ja entisöi sen viimeisen päälle kuntoon. Entisöintiprojekti on ikuistettu valokuviin, joista näkee hyvin, millainen työmaa kunnostus on ollut.

Lempinimensä Hävittäjä-Fordit ovat saanut sota-ajan palveluksistaan.

Pariskunnan mukaan tämän mallin ”Hävittäjävoortti” on Suomessa harvinainen ja erityistä siinä on sen sivuventtiilimoottori.

– Venttiilit ovat lohkossa, ei kannessa, Antti Mero esittelee.

Antti Mero näyttää, miltä Hävittäjävoorttin konepellin alla näyttää.
Tässä ei-perinteinnen sivuventtiilimoottori.
Tältä Ford näytti löytyessään.

Chevrolet Touring Deluxe (Letukka), vm. 1938

Pariskunnan amerikkalainen Letukka on niin ikään palvellut sota-ajoilla valtion käytössä.

Rekisterinumeron HX kertoo, että auto on toiminut aikanaan Hämeen läänin taksina. Säilössä on edelleen auton rekisterikirja.

– Voi kun tuo auto osaisi puhua. Se on varmasti nähnyt kaikenlaista, Lang-Mero toteaa.

Letukka on toiminut aikanaan Hämeen läänin taksina.

Chevrolet’n rekisterikirja on säilynyt näihin päiviin asti.

Fiat 600 (Kuussatanen, Pompannappi), vm. 1971

Sympaattinen Kuussatanen on Inkku Lang-Meron suosikki. Hän nimittää pirtsakkaa Fiatia hyvän mielen autoksi, sillä se tekee iloiseksi sekä kuskinsa että ohikulkijat.

– Aina kun tuolla ajaa, niin ihmiset hymyilevät.

Kuussatanen on ollut Lang-Merolla aikanaan arkikäytössä. 90-luvulla takapenkillä istui myös naisen suurikokoinen maremma-rotuinen koira.

Sympaattinen Fiat 600, tutummin Kuussatanen on Inkku Lang-Meron suosikkiauto.
Kuussatasella on ajettu 79 000 kilometriä.

– Isäni osti auton yhdeltä tamperelaisen arkkitehdin äidiltä. Monta vuotta hän sitä yritti saada, kunnes myyjä lopulta taipui. Ostohetkellä matkamittarin lukema oli 20 000 kilometriä, eli auto oli hyvin vähän ajettu.

Tällä hetkellä mittari näyttää espanjalaisvalmisteisen auton kilometrilukemaksi 79 000.

– Tässä autossa moottori on takaluukussa, ja takapenkin takana on pieni tavaratila. Etupellin alla on muun muassa tila vararenkaalle. Joskus olen kauppakassinkin sinne tunkenut.

Fiatissa moottori sijaitsee takaluukussa.

Plymouth Barracuda Sport Coupe, vm. 1965

Reteä amerikkalainen Barracuda on kyydinnyt useita hääpareja ja sen takaluukku on toiminut omistajapariskuntansakin häissä baarina.

Antti Mero kertoo, että V8-moottorilla varustettu auto on aikansa sporttiauto, joka lähtee käyntiin aina.

– Näistä autoista tämä on pomminvarma lähtijä.

Kun Barracudalla liikutaan ihmisten ilmoilla, kysytään omistajilta usein sama kysymys: Onko tämä kauppaneuvos Kalle Kaiharin auto?

– Mutta ei ole. Kallen auto on Vehoniemen automuseossa.

Barracuda on aikansa sporttiauto.

Barracuda on hyvin tilava, ja takana pystyy nukkumaankin.

Jaguar XJ6, vm. 1976

Isobritannialainen Jaguar on isolla 245-hevosvoiman koneella varustettu herrasmiesauto, joka on Barracudan tavoin palvellut hääpareja. Inkku Lang-Mero kuvailee, että autossa on tietynlaista eleganssia.

– Ja se on lisäksi miellyttävä ajaa, Antti Mero lisää.

Auton on verhoiltu sisältä tyylikkäästi nahalla, jota Lang-Mero on pitänyt kunnossa rasvailulla.

Jaguarissa on rouhea 245 hevosvoiman moottori.
Nahkapenkit on pidetty kunnossa rasvalla.

Fiat 126, vm. 1975

Jos oranssi Kuussatanen on emännän lemppari, on vihreä Fiat taas isännän suosikki. Antti Meron mukaan vihreässä pikkuautossa istuminen tuntuu samalta kuin ajaisi päältä ajettavaa ruohonleikkuria.

– Tää on matala ja pieni. Mutta ei tämä silti ole huono ajaa. Päinvastoin, nämä vanhat autot on juuri parhaimmillaan hiekkatiellä, koska ne on tehty huonoilla teillä ajelemiseen.

Inkku Lang-Mero muistaa vihreän Fiatin lapsuudestaan, mutta ei tiedä, mistä isä Aarne sen hankki.

– Isäni oli todella innokas automies. Hän oli lapsesta asti olkapäitä myöten rasvassa. Jos jokin laite lähti käyntiin, niin kyllä isä sitä ajoi. Viimeisinä vuosinaan kun liikkuminen oli hankalampaa, hän alkoi laittaa moottoripyöriä.

Vihreä Fiat on Antti Meron suosikkiauto. Pariskunta on kyydinnyt Fiateillaan erästä polttariporukkaa: sulhanen pääsi vihreään, morsian oranssiin Fiatiin.
Fiat on kuin pieni päältä ajettava ruohonleikkuri, kuvailee Antti Mero.

Moottoripyörät

Ja löytyyhän niitä moottoripyöriäkin. Inkku Lang-Meron laskelmien mukaan kokoelmaan kuuluu yhteensä 20 kaksipyöräistä, joista 16 on NSU-merkkisiä.

– Tykkään tuosta NSU:n vihreästä pyörästä. NSU:ta on meillä kyllä liikaa, joistakin voisin luopua. On turhan montaa saman väristä ja saman kokoista. Eli voin myydä pari.

Takarivissa oleva Husqvarnan krossipyörä on ollut Langin perheessä 1970-luvulta.

– Takana on kuva, jossa istun sen päällä pikkulikkana. Olen ajanut mopoja kymmenvuotiaasta. Puolisoni Antti on myös motoristi ja kunnostanut meidän tytölle tuon Hondan.

Autotallissa on mittava kokoelma myös kaksipyöräisiä.
Kokoelmasta löytyy esimerkiksi NSU-merkkisiä mootttoripyöriä 16 kappaletta.
Tätä BMW:tä on moni ihastellut.
Antti Meron kunnostama Honda.
Tämä krossi-Husqvarna on Lang-Meron lapsuudesta.
Ajoneuvokokoelmata löytyy myös pari moottoritonta kulkuneuvoa: neuvostoliittolainen Moskvitš-polkuauto ja retro-kolmipyörä Union.

Lue myös: 

Katso video: Näin rouheasti jyrisee priimakuntoon elvytetty Ford Roadster – ”Nykyautoihin verrattuna tällä ajaminen on kauheaa”

 Pentti Säynäväjärven miesluola kätkee sisäänsä veteraanimoottoripyöräilijän aarteet

 Matti Ylinen ajaa vanhoilla veteraanipyörillä: ”Niiden ääni miellyttää minua enemmän”

Jukka ”Jupe” Peltosella on eri mopo vuoden jokaiselle tiistaille