Siivikkalassa sijaitseva autotalli on oikea aarreaitta, joka kätkee sisäänsä upeasti entisöityjä ajoneuvoja.
Inkku Lang-Meron ja Antti Meron autokatoksessa Siivikkalassa seisoo kaksi tavallisen näköistä 2000-luvun Toyotaa, mutta itse autotallissa pääsee kokemaan aikamatkan, joka ulottuu sotavuosiin saakka.
Tässä jutussa pariskunta esittelee autotallinsa helmet, upeasti kunnostetut Lang-Meron isältä perityt museoajoneuvot, joista kaikki on tuotu aikanaan Suomeen uutena. Autosta jokainen on myös ajokuntoinen.
Ford 51-131 (Hävittäjä-Ford), vm. 1936
Tämä V8-moottorilla varustettu amerikkalaisvalmisteinen kuorma-auto on Inkku Lang-Meron isän Aarne Langin tekemä löytö Metsäkylästä. Lang löysi ruosteisen autonraadon vuonna 2002 ja entisöi sen viimeisen päälle kuntoon. Entisöintiprojekti on ikuistettu valokuviin, joista näkee hyvin, millainen työmaa kunnostus on ollut.
Lempinimensä Hävittäjä-Fordit ovat saanut sota-ajan palveluksistaan.
Pariskunnan mukaan tämän mallin ”Hävittäjävoortti” on Suomessa harvinainen ja erityistä siinä on sen sivuventtiilimoottori.
– Venttiilit ovat lohkossa, ei kannessa, Antti Mero esittelee.
Chevrolet Touring Deluxe (Letukka), vm. 1938
Pariskunnan amerikkalainen Letukka on niin ikään palvellut sota-ajoilla valtion käytössä.
Rekisterinumeron HX kertoo, että auto on toiminut aikanaan Hämeen läänin taksina. Säilössä on edelleen auton rekisterikirja.
– Voi kun tuo auto osaisi puhua. Se on varmasti nähnyt kaikenlaista, Lang-Mero toteaa.
Fiat 600 (Kuussatanen, Pompannappi), vm. 1971
Sympaattinen Kuussatanen on Inkku Lang-Meron suosikki. Hän nimittää pirtsakkaa Fiatia hyvän mielen autoksi, sillä se tekee iloiseksi sekä kuskinsa että ohikulkijat.
– Aina kun tuolla ajaa, niin ihmiset hymyilevät.
Kuussatanen on ollut Lang-Merolla aikanaan arkikäytössä. 90-luvulla takapenkillä istui myös naisen suurikokoinen maremma-rotuinen koira.
– Isäni osti auton yhdeltä tamperelaisen arkkitehdin äidiltä. Monta vuotta hän sitä yritti saada, kunnes myyjä lopulta taipui. Ostohetkellä matkamittarin lukema oli 20 000 kilometriä, eli auto oli hyvin vähän ajettu.
Tällä hetkellä mittari näyttää espanjalaisvalmisteisen auton kilometrilukemaksi 79 000.
– Tässä autossa moottori on takaluukussa, ja takapenkin takana on pieni tavaratila. Etupellin alla on muun muassa tila vararenkaalle. Joskus olen kauppakassinkin sinne tunkenut.
Plymouth Barracuda Sport Coupe, vm. 1965
Reteä amerikkalainen Barracuda on kyydinnyt useita hääpareja ja sen takaluukku on toiminut omistajapariskuntansakin häissä baarina.
Antti Mero kertoo, että V8-moottorilla varustettu auto on aikansa sporttiauto, joka lähtee käyntiin aina.
– Näistä autoista tämä on pomminvarma lähtijä.
Kun Barracudalla liikutaan ihmisten ilmoilla, kysytään omistajilta usein sama kysymys: Onko tämä kauppaneuvos Kalle Kaiharin auto?
– Mutta ei ole. Kallen auto on Vehoniemen automuseossa.
Jaguar XJ6, vm. 1976
Isobritannialainen Jaguar on isolla 245-hevosvoiman koneella varustettu herrasmiesauto, joka on Barracudan tavoin palvellut hääpareja. Inkku Lang-Mero kuvailee, että autossa on tietynlaista eleganssia.
– Ja se on lisäksi miellyttävä ajaa, Antti Mero lisää.
Auton on verhoiltu sisältä tyylikkäästi nahalla, jota Lang-Mero on pitänyt kunnossa rasvailulla.
Fiat 126, vm. 1975
Jos oranssi Kuussatanen on emännän lemppari, on vihreä Fiat taas isännän suosikki. Antti Meron mukaan vihreässä pikkuautossa istuminen tuntuu samalta kuin ajaisi päältä ajettavaa ruohonleikkuria.
– Tää on matala ja pieni. Mutta ei tämä silti ole huono ajaa. Päinvastoin, nämä vanhat autot on juuri parhaimmillaan hiekkatiellä, koska ne on tehty huonoilla teillä ajelemiseen.
Inkku Lang-Mero muistaa vihreän Fiatin lapsuudestaan, mutta ei tiedä, mistä isä Aarne sen hankki.
– Isäni oli todella innokas automies. Hän oli lapsesta asti olkapäitä myöten rasvassa. Jos jokin laite lähti käyntiin, niin kyllä isä sitä ajoi. Viimeisinä vuosinaan kun liikkuminen oli hankalampaa, hän alkoi laittaa moottoripyöriä.
Moottoripyörät
Ja löytyyhän niitä moottoripyöriäkin. Inkku Lang-Meron laskelmien mukaan kokoelmaan kuuluu yhteensä 20 kaksipyöräistä, joista 16 on NSU-merkkisiä.
– Tykkään tuosta NSU:n vihreästä pyörästä. NSU:ta on meillä kyllä liikaa, joistakin voisin luopua. On turhan montaa saman väristä ja saman kokoista. Eli voin myydä pari.
Takarivissa oleva Husqvarnan krossipyörä on ollut Langin perheessä 1970-luvulta.
– Takana on kuva, jossa istun sen päällä pikkulikkana. Olen ajanut mopoja kymmenvuotiaasta. Puolisoni Antti on myös motoristi ja kunnostanut meidän tytölle tuon Hondan.
Lue myös:
Pentti Säynäväjärven miesluola kätkee sisäänsä veteraanimoottoripyöräilijän aarteet
Matti Ylinen ajaa vanhoilla veteraanipyörillä: ”Niiden ääni miellyttää minua enemmän”
Jukka ”Jupe” Peltosella on eri mopo vuoden jokaiselle tiistaille