Maksukehitys on ollut hurjaa ja pankkikirja on museotavaraa – vielä kun kaikkia sovelluksia oppisi käyttämään

05.09.2021 16:02

Kolumnin kirjoittaja on ylöjärveläinen sanoittaja, runoilija ja kirjailija

Koronapandemian aikana on tullut siivottua komerot, hyllyt ja varastot. Yhtenä päivänä löysin laatikosta vielä vanhan 1960-luvulla käyttöön otetun pankkikirjan, joka oli läpeensä reikiä täynnä. Siinä oli otot ja panot allekkain, en laskenut kumpia oli enemmän.

Museotavaraa pankkikirja on tietenkin ollut jo pidemmän aikaa. Pankkiala ja siihen liittyvät muutokset ovat menneet kiihtyvällä vauhdilla eteenpäin. Eikä mukana tahdo pysyä.

Muistan, kun pankkeihinkin tuli aikoinaan vuoronumerokäytäntö. Olin pankissa odottamassa vuoroani, kun pankkiin tuli vanhempi rouva kävelykeppi tukenaan ja käveli suoraan vapaana olevalle kassalle. Kassaneiti sanoi ystävällisesti, että meillä on nykyisin vuoronumerojärjestelmä, ottakaa numero koneesta, joka on tuossa takananne. Rouva kääntyi ympäri, otti koneelta vuoronumeron, ja numeroa katsomatta meni takaisin kassalle ja antoi numeron ja laskunsa kassaneidille.

Nykyään laskun maksuun on monia eri tapoja ja useimmat niistä eivät edellytä kuin verkkoyhteyden ja verkkopankkitunnukset. Maksut voi hoitaa kotisohvalta käsin. On tullut muitakin tapoja, kuten Kivra-palvelu. Kivralla voi hoitaa laskuasioita ja muuta arjen asiointia yhdessä läheisen tai iäkkään vanhemman kanssa tai kokonaan hänen puolestaan.

Meillä suomalaisilla on tunnetusti korkea maksumoraali ja monesti unohtuneesta laskusta puhuminen tuntuu kiusalliselta, melkein saattaa tuntea häpeää. Toki laskujen maksaminen ajallaan saattaa joskus jäädä jokaiselta. Sanoisin jopa sen olevan inhimillistä.

Ennen omat laskuni paukahti postilaatikkoon, sitten ne alkoivat tulla sähköpostiin, nyt ne ovat alkaneet tulla verkkopankkiin. Se ikävä puoli verkkopankissa on, ainakin itselläni, että siellä pitäisi muistaa käydä aika ajoin katsomassa ja kuittaamassa laskut. No se unohtuu välillä.

Olin mökillä ja kännykkääni tuli viesti puhelinoperaattorilta, jossa sanottiin laskuni olevan maksamatta. Käsky kuului: maksa se välittömästi niin vältyt liittymäsi sulkemiselta. Join kahvini loppuun ja aloin maksaa laskua, mutta siinä samassa kännykkäni pimeni. No jopas oli nopeaa toimintaa. Ei olisi kannattanut juoda kahvia loppuun, kun sen liittymäni välittömästi sulkivat, kuten sanoivat.

Ajattelin, että jos puhelimestani olikin loppunut vain latinki. Laitoin puhelimen lataukseen ja kappas vaan, puhelin lähti toimimaan ja lasku tuli maksettua.

Luin yhtenä päivänä töissä kaverin tuomasta lehdestä PSD2-maksupalveludirektiivistä. Tämä maksupalveludirektiivi tuo muutoksia pankkien tunnistautumiseen ja verkko-ostoksiin. Tämän direktiivin hyödyllisimpinä mahdollisina uusina ominaisuuksina on kuulemma suositukset parhaista vaihtokursseista, kun ostoksia tehdään verkkokaupassa ja vieraalla valuutalla. Tätäkin kun oppisi taas käyttämään.