Aleksi Röyhkiö pääsee hurjastelemaan päivitetyllä kilpa-autolla loppukauden SM-kisoihin

12.08.2021 10:07

Rallin SM-kaudesta on vielä kaksi osakilpailua ajamatta ja 21-vuotias ylöjärveläinen Aleksi Röyhkiö lähtee loppukauteen hyvistä lähtökohdista.

Röyhkiön kilpailukalusto on täysin huollettu ja keskiviikkona suoritettiin ennakkotestit viikonloppuna ajettavaa Lahden SM-osakilpailua varten.

Aleksi Röyhkiö saa alleen täysin huolletun Skodan. (Kuva: Jarno Saari)

Ylöjärveläinen Skoda-kuljettaja on ajanut kesän aiemmissa kisoissa neljänneksi ja yltänyt molemmissa kisoissa myös pohja-aikoihin. Nyt
tavoitteena olisi nousta podiumille.

– Hienoa päästä jälleen tositoimiin. Kaluston puolesta kaikki on reilassa. Moottoriin saimme viimeisimmät päivitykset, joita tähän meidän
vanhempaan Fabia R5 -malliin oli saatavilla, Aleksi Röyhkiö kertoi.

– Tulevassa rallissa on tosi kova taso, kun mukana on myös vierailevia kuskeja. Palkintopallille on tavoite asetettu, ja uskon että puhtaalla
ajolla sinne voidaan nousta. Lahden ympäristön teillä ei ole SM-pisteistä lähivuosina ajettu, joten se tasoittaa osaltaan tilannetta, kun lähden haastamaan kokeneita SM1-luokan kärkikuskeja, Röyhkiö jatkoi.

Aleksi Röyhkiö ja kartanlukija Ville Mannisenmäki starttaavat tulevaan kisaan numerolla viisi.

Jokaisen toimivan ja menestyvän rallitiimin taustalta löytyy henkilöitä, joiden kova työpanos ei tule julkisesti näkyville. Tiimien mekaanikot
ovat juuri tällaista ryhmää. He käyttävät runsaasti työtunteja auton kimpussa.

Aleksi Röyhkiön taustalta löytyy Jalasjärvellä vaikuttava UHM Racing, jonka voimahahmot Mika Koivula ja Asko Hautamäki ovat rallin SM-sarjan kesätauon aikana huoltaneet ralliauton aivan läpikotaisin. Aluksi pohjanmaalaiset purkivat kilpurin. Auton koriin ei jäänyt kuin johtosarjat ja kojetaulu.

– Kaikki mekaaniset osat huollettiin ja käytiin läpi. Moottori lähetettiin Tšekkiiin huoltoon, jossa se oli lähes kolme viikkoa. Elokuun alkupäivinä ohjelmassa oli auton kasaaminen, Hautamäki selvittää.

Tšekki Paljon tässä ralliprojektissa on tullut lisää tietotietoa itsellekin. Siitä kunnia kuuluu TGS Worldwiden mukavalle porukalle, jonka ohjeilla on menty eteenpäin, Koivula toteaa.

UHM Racingin Koivula ja Hautamäki sekä kolmas huoltomies Tommi Kivimäki ovat tehneet Aleksi Röyhkiön ralliauton eteen satoja tunteja töitä. Todellinen lukema taitaa hipoa jo tuhatta tuntia.

Tšekki Asko, Mika ja Tommi ovat kolmatta kautta meidän matkassa mukana ja yhteistyö on pelannut hienosti. Kilpa-auton huollosta vastaavia tahoja tuskin tulee koskaan kiiteltyä liikaa. Heidän antama panos on varsin merkittävä, että pystymme viemään kilpailukauden täysipainoisesti läpi, Aleksi Röyhkiö kiittelee.