Tuntikehys ja oppimisen tuki – nykyaikainen ratkaisu olisi pehmentää kylmään matematiikkaan perustuvaa määrärahojen jakoa

Valtuusto määrittää talousarviossa perusopetuksen palkkapotin. Lähtökohta on edellisen vuoden taso ja talousarvioraamin mahdollisesti antama lisä.

Palkkapotti pohjana lasketaan seuraavan vuoden tuntikehys, joka määrää koko koulunpidon puitteet. Ensin lasketaan jokaisen koulun tarvitsema tuntimäärä. Tähän lisätään tukiopetuksen, erityisopetuksen ja resurssiopettajien tunnit. Kehykseen kuuluu myös virkaehtosopimuksen mukaiset tunnit erityistehtävistä ja vielä tunnit tietotekniikkaan liittyvistä tuki- ja ohjaustehtävistä.

Näin saadaan tuntikehyksen matemaattinen osuus valmiiksi. Tästä jatketaan siihen, mistä Ylöjärven Uutiset kertoi viime viikolla: miten oppimisen tukea jaetaan eri kouluille. Oppimisen tuen työntekijöiden ja apua tarvitsevien koululaisten kohtaamiseen täytyy luoda uusia toimintatapoja. Lasten ja nuorten erilaisuus pitää vahvasti huomioida ryhmäjaossa.

Mielestäni nykyaikainen ratkaisu olisi pehmentää kylmään matematiikkaan perustuvaa määrärahojen jakoa panemalla kouluväki töihin. Heillä on paras tuntemus koulun oppilaista ja heidän tuen tarpeistaan; myös koulut ovat erilaisia. Ensin kouluissa selvitetään, mitä kriittisiä kohtia on kyseisen koulun opetusjärjestelyissä seuraavana lukuvuonna. Tässä yhteydessä otetaan vakavasti myös oppilaiden vanhempien huolet

Sen jälkeen rehtorit kokoontuvat tarkastelemaan, millainen kokonaisuus tästä kaikesta syntyy. Joissakin kouluissa on tarpeen pienentää ryhmäkokoja. Toiset arvostavat jakotunteja tai kaipaavat tietyille ryhmille lisää erityisopettajan tai koulunkäynnin ohjaajan työpanosta. Jopa pienluokkien lisätarve voidaan nostaa keskusteluun. Rehtorit ovat osaavia ja kokeneita ammattilaisia. Mielestäni tavoitteena pitäisi olla se, että sivistyslautakunta saisi tältä porukalta selvän listan, josta nähdään kokonaistilanne.

Lautakunnan tärkein tehtävä on viranhaltijoiden kanssa pohtia, kuinka voitaisiin luoda mahdollisuuksia toteuttaa näitä suunnitelmia.
Mielestäni meidän on siis luotettava myös koulujen työntekijöihin. Määritellään rehtoreiden rooli budjetointiprosessissa. Vahvistetaan asiantuntevan lähijohdon ja työntekijöiden motivaatiota, työhyvinvointia ja rohkeutta aloitteellisuuteen.

Jussi Kytömäki
kaupunginvaltuutettu, kuntavaaliehdokas (vihr.)