Kotitalousoppikirjasta ei monta vegaanista reseptiä löydy, mutta sosiaalinen media on niitä onneksi tulvillaan. Tofuwingsien, biscoff-jäätelön ja monen muun ihanan vegaanisen herkun takaa löytyy ylöjärveläinen Anniina Kotiranta.
Ylöjärveläisille Anniina Kotiranta on tuttu asunnonvälittäjä, mutta kotipaikkakunnan ulkopuolella hänet tunnetaan jostain ihan muusta. Vegaaniruokaan keskittyneellä Anniina’s Kitchen -Instagram-tilillä on liki 30 000 seuraajaa.
Anniina kehittää reseptejä ja tekee markkinointisisältöjä elintarvikealan yrityksille. Huhtikuun alussa ilmestyi Anniinan ja yhdeksän suomalaisen ruokabloggaajan yhteinen e-reseptikirja ”100 parasta”.
Kasvisruokatrendi on tehnyt 23-vuotiaasta Anniinasta tunnetun ruokavaikuttajan, mutta kokonaan somettamisella ja markkinointiyhteistyöllä hän ei elä. Puolet päivästä kuluu asunnonvälittäjänä.
– En ole vielä valmis jättämään kokonaan asuntomyyjän työtä, sillä pidän siitäkin hommasta tosi paljon. Ehkä jossain vaiheessa keskityn kokopäivätoimisesti kokkaamiseen ja kuvaamiseen. Reseptien kehitteleminen vie paljon aikaa ja vaatii perehtymistä, kun sen haluaa tehdä hyvin, Anniina sanoo.
Sesongin herkkuja
Ruokavaikuttajan työssään Anniina haluaa kannustaa ihmisiä kokkaamaan enemmän ja monipuolisemmin kasviksia satokauden mukaan.
– Kun kokkaa sitä, mikä on sesongissa, saa aina tuoretta ja hyvää ruokaa. Kasviksia saattaa olla tarjolla lähes ympäri vuoden, mutta satokautensa aikana ne ovat parhaimmillaan ja edullisimmillaan, kotimaisiakin. Toivon, että seuraajani nappaavat kopin tästä satokausiajattelusta.
Moni vegaani on valinnut tiukan kasvisruokavalion ilmastotekona. Anniina ei ajattele omalla toiminnallaan pelastavansa maapallon, mutta peltohehtaarien säästyminen ja eläinten oikeuksien toteutuminen ovat toki plussaa, kun laittaa monipuolista ja hyvää ruokaa.
– Hurahdin kasviksiin oikeastaan niiden monipuolisuuden vuoksi. Olen tosi nopea kyllästymään, mutta kun käyttää paljon kasviksia, ei tarvitse koskaan tehdä samaa ruokaa kahteen kertaan, jos ei halua.
Koska Anniina tekee mieluummin ruokaa omasta päästä kuin valmiista ohjeesta, kasvisruokainnostuskin johti pian omien reseptien keksimiseen. Paljon kasvisruokaa kokanneena hän tietää, millaiset maut voisivat sopia yhteen. Aluksi uusien ruokalajien luominen oli hapararoivaa, eikä lopputulos ollut aina sitä, mihin hän pyrki. Nykyään epäonnistumiset ovat harvinaisia.
– Totta kai välillä tulee hutejakin, mutta olen huono luovuttamaan. Joulun alla tein linssimurekkeen kolme kertaa, ennen kuin siitä tuli hyvää. Koko keittiö oli täynnä tiskiä, Anniina paljastaa.
– En kuitenkaan voi julkaista reseptiä, johon en ole itse täysin tyytyväinen. Sellaisesta tulisi heti palautetta. Reseptin pitää olla niin hyvä ja tarkka, että vähän kokemattomampikin ruoanlaittaja pystyy sen toistamaan.
Anniina tykkää haastaa itseään ja kokata myös aineksista, joista ei itse erityisemmin pidä kuten sienistä. Silloin voi mainita, että tämä resepti sopii myös niille, jotka eivät yleensä tykkää syödä sieniä.
Kokintyö ei kolahtanut
Ruoanlaitto on aina kuulunut Anniina elämään. 12-vuotiaana hän innostui Master Chef -ohjelmasta, ja kolme vuotta myöhemmin perheen ruokahuolto oli jo hanskassa. Anniina kävi mopoautolla kaupassa, hoiti ruokaostokset ja laittoi perheelle ruoan.
– Peruskoulun jälkeen lähdin kokkikouluun varmana siitä, että tämä olisi minun juttuni. Heti ensimmäiset vuorot koulun opiskelijaravintolassa paljastivat, että olin ollut väärässä. Tuli sellainen olo, että tässä työssä saa tehdä kahdeksasta neljään samaa makaronilaatikkoa.
– Se ei tietenkään ole koko totuus kokin työstä, mutta silloin minusta tuntui siltä. Kokiksi valmistuttuani en siis hakenut alan töitä vaan lähdin asuntomyyjäksi.
– Ruokavaikuttajana minulla ei ole kahta samanlaista päivää. Olen tosi sosiaalinen ja luova ihminen, ja tässä työssä saan käyttää niitä ominaisuuksia.
Lihaton lokakuu jatkuu
Kasvissyöjä Anniinasta tuli vuoden 2014 lihaton lokakuu -tempauksen seurauksena. Punainen liha jäi saman tien, vähän myöhemmin myös kana. Kun hän 2016 muutti omaan kotiin, loppui myös kalan syöminen.
Seuraavana vuonna ahkera kokkailija alkoi kuvata tekemiään annoksia ja ladata kuvia Instagramiin.
– Salaa haaveilin, että vähänkö olisi hienoa, jos joku brändi lähettäisi minulle tuotteitaan ja pyytäisi tekemään niistä ruokaa. Siinä vaiheessa minulla ei todellakaan ollut mitään bisnessuunnitelmaa!
Ensimmäisen vuoden aikana Anniina sai noin tuhat seuraajaa. Sitten heitä oli yhtäkkiä 10 000, ja nyt luku on siitäkin jo lähes kolminkertaistunut. Seuraajat eivät ilmaannu tilille mainostamalla vaan postaamalla kiinnostavaa sisältöä usein.
– En kuitenkaan tee postauksia siksi, että saisin uusia seuraajia vaan siksi, että nuoret saisivat inspiraatiota ruoanlaittoon. Haluan näyttää ihmisille, että kasvisruoka on tosi paljon muutakin kuin salaattia tai sosekeittoja.