Monta mutkaa vielä edessä – Mitä ratikkakeskustelulle tapahtuu, jos voimasuhteet muuttuvat?

Ville MäkinenYlöjärvellä aloitetaan seuturatikan Ylöjärvelle suuntautuvan ratahaaran tarkentava yleissuunnittelu. Kaupunginhallitus päätti asiasta maanantaina, joskaan ei yksimielisesti.

Nykyisen suunnitelman mukaan Ylöjärven puolella ratikkalinjaa kulkisi reilut viisi kilometriä. Jotta näin joskus todellisuudessa on, tarvitaan vielä paljon päätöksiä, kaavoitusta ja rakentamista. Koko ajan kannattaa pitää mielessä, ettei Ylöjärvi ole tehnyt päätöstä raitiotien laajentamisesta Tampereelta Ylöjärvelle.

Nyt ollaan vastaa raitiotielinjan toteuttamisen toisessa vaiheessa. Strategiat ja tietyt sopimukset on tehty. Nyt edessä on yleissuunnittelu. Sen jälkeen vuoroon tulevat vielä hankesuunnittelu, toteutukseen tähtäävä suunnittelu, rakentaminen, käyttöönotto, liikennöinti ja ylläpito sekä peruskorjausinvestoinnit ja omaisuuden hallinta. Paljon on siis työtä edessä ja varsinainen Hiedanranta-Ylöjärvi-ratahaaran rakentaminen ajoittuisi vuosille 2029–2032.

Ennen kuin kaivinkoneen kauha mahdollisesti iskeytyy ratikkalinjalle Ylöjärven puolella, käydään asiasta vilkasta keskustelua, joka varmasti myös kärjistyy. Kesäkuussa valittavalla uudella valtuustolla on edessään ratikkapäätöksiä.

Ylöjärvellä kuvio tuntuu olevan melko selkeä: perussuomalaiset ja ainakin osa keskustalaisista vastustavat ratikan tuomista Ylöjärvelle. Muut vaikuttavat olevan rakentamisen kannalla. Molemmilla puolilla on vahvoja argumentteja ja niitä kehitellään varmasti lisää.

Mielenkiintoiseksi vääntö menee varsinkin sitten, jos ovella olevien kuntavaalien jälkeen kaupungin poliittiset voimasuhteet muuttuvat merkittävästi nykyisestä.

Ratikkakeskustelua saadaan joka tapauksessa kuulla lisää ihan lähiaikoina muun muassa suorana lähetettävässä Ylöjärven Uutisten vaalipaneelissa. Myös pian julkaistavasta Ylöjärven Uutisten vaalikoneesta kannattaa tarkistaa kuntavaaliehdokkaiden kannat ratikan rakentamiseen.

Kommentointi on suljettu.