”Se vei heti pikkusormen” – kolme täyssähköautoilijaa kertoo, että paluuta entiseen ei enää ole

23.03.2021 11:00

Sähköauto
Eero Haapanen, Jyrki Viskari ja Arvo Kärkinen hankkivat viime vuoden lopulla täyssähköautot. Valintaansa he ovat olleet tyytyväisiä. Kuva: Jaana Ala-Lahti

Kokeneet autoilijat Jyrki Viskari, Eero Haapanen ja Arvo Kärkinen ovat olleet täyssähköauton omistajia viime vuoden loppupuolelta. Jo muutaman kuukauden ajokokemuksen jälkeen miehet ovat sitä mieltä, että paluuta entiseen bensa- tai dieselautoiluun ei ole.

– Kävin kerran kokeilemassa Jyrkin autoa, niin se oli siinä. Se vei heti pikkusormen ja tällä tiellä nyt pysytään, taksiautoilijana yli 40 vuotta työskennellyt Kärkinen naurahtaa.

Viskari ja Kärkinen vaihtoivat sähköautoilijoiksi dieselratsujen ratista. Haapanen teki hiukan hallitumman siirtymisen ja tutustui ensin sähköautoilun maailmaan ladattavan hybridin kanssa. Autoina heillä kaikilla on nyt Hyundain Kona Electric.

– Olen monessa kohtaa ollut vähän sellainen edelläkävijä. Sähköautossa houkutteli myös se, että siinä oli kohtuullinen määrä kilometrejä. Autoilen kuitenkin aika paljon, vaikka se on lähinnä omissa nurkissa pyörimistä, Viskari kertoo.

Kun akut on ladattu täyteen, luvataan autolle toimintamatkaa lähes 500 kilometriä, kaupunkiajossa reilusti yli 600 kilometriä. Viskari ei ole yhtäjaksoisia pitkiä matkoja vielä ajanut, mutta kilometrejä auton mittariin on vajaassa neljässä kuukaudessa kertynyt lähes 8 000.

– Sähköautoon vaihtaminen oli tietysti rohkea valinta, sillä en ennakkoon perehtynyt asiaan kovin syvällisesti. Luotin vain kylmästi, että ne asiat suurin piirtein pätevät, mitä ilmoitetaan. Kokemus on toki vielä lyhyt, mutta todella hyvä. En ole pettynyt yhtään, Viskari vakuuttaa.

Sähköauto
Eero Haapanen siirtyi täyssähköautoilijaksi hybridin kautta. Hän arvostaa muun muassa sähköauton hiljaisuutta. Kuva: Jaana Ala-Lahti

Ensimmäinen pitkä matka jännitti

Haapanen on kolmikosta ainoa, joka on jo ehtinyt pidemmänkin reissun tehdä. Melkein välittömästi auton hankinnan jälkeen tiedossa oli matka Heinävedelle. Kilometrejä oli taitettavana noin 300.

– Ensimmäinen reissu vähän mietitytti. Hyvin tarkkaan yritin katsoa, missä auton pääsee tarvittaessa lataamaan.

Kaikki meni kuitenkin hyvin. Autossa oli lämmintä koko matkan ja lataukseenkin hän laittoi auton vasta päätepisteessä. Enää eivät pidemmät ajomatkat huolestuta.

– Hyvä apu on, että auton navigaattori ilmoittaa lähes jatkuvasti, missä on lähin latausasema, Haapanen toteaa.

Täyssähköautosta Haapanen innostui hybridistä saamiensa kokemusten perusteella. Jo sillä hän pääsi ajamaan pelkällä sähköllä noin 50 kilometrin matkoja.

– Sen kautta huomasi, että sähköauto on älyttömän hiljainen ja kiihtyvyys hyvä.

Kolmikosta jokainen päätyi hankkimaan perusmallia tehokkaamman auton. Se tarkoittaa, että autoissa on 64 kilowattitunnin akku yhdistettynä sähkömoottoriin. Tehoa se tuottaa 204 hevosvoimaa.

Perusmallissa akku on kooltaan 39 kilowattituntia, jolloin sähkömoottorin teho on 136 hevosvoimaa.

– Sähköautoissa tehot on heti käytettävissä, kun kaasupoljinta painaa. Bensa- ja dieselturbokoneethan heräävät vasta lähempänä 2 000 kierrosta, Hyundain jälleenmyyjänä toimivan Autolan toimitusjohtaja Markus Haukioja sanoo.

– Olen elämäni dieselillä ajanut, niin se vääntö on aina ollut tärkeä. Dieselissä se oli parempi kuin bensa-autossa, mutta nyt sähköautossa vääntö alkaa heti. Ei tarvitse odottaa sitäkään mitä dieselillä, Kärkinen vahvistaa.

Sähköauto
Digitaalinen mittaristo pitää kuljettajan ajan tasalla, kuinka hänen ratkaisunsa ratin takana vaikuttavat toimintamatkaan. Kuva: Juha Jäntti

”Tankkiin” menee 20 euroa kuussa

Hiljaisuuden lisäksi miehet ovat ihastuneet siihen, että autoa voi ennakoimalla ajaa lähes yhtä poljinta käyttämällä. Lisäksi auto on lämmin ja lähtee käyntiin aivan varmasti kylmänkin yön jälkeen.

– Ajonautinto on mahtava. Automaattivaihteiseen autoon verrattuna tämä on yksi porras ylöspäin. Jarruun ei oikeastaan normaaliajossa tarvitse koskea ollenkaan, Viskari sanoo.

Ajotyyli myös muuttuu miesten mukaan lähes huomaamatta rauhallisemmaksi, kun jokaisella teolla on merkitystä auton toimintamatkaan.

– Käyttökustannukset ovat myös pienet. Tankkaaminen maksaa nyt noin 20 euroa kuukaudessa ja kesällä vielä vähän vähemmän. Kahdella eurolla pääsee noin 100 kilometriä, Kärkinen jatkaa.

Viskari arvioi, että polttoainekustannuksissa hän on jo nyt säästänyt satoja euroja. Lisäetuna hän pitää sitä, että voi nyt kilpailuttaa polttoaineensa hinnan. Haapanen vetää vielä pidemmän korren.

– Minulla on kotona aurinkopaneelit. Autoilu on minulle siis noin puoli vuotta melkein ilmaista, mies hymähtää.

Sähköautoilijat välttyvät muun muassa moottoriöljyjen vaihdolta, mutta esimerkiksi jarrupaloista ja iskunvaimentimien kunnosta on heidänkin huolehdittava. Autoissa käytettävät akut ovat puolestaan kehittyneet niin paljon, että niistä tuskin aiheutuu huolia.

– Korkeajänniteakun takuu on 160 000 kilometriä tai kahdeksan vuotta, automyyjä Jani Haukioja toteaa.

– Ja jos jotain tapahtuu, niin silloin korjataan se, mikä on mennyt rikki. Ihan niin kuin muistakin autoista, Markus Haukioja sanoo.

Sähköauto
Eero Haapanen, Jyrki Viskari ja Arvo Kärkinen eivät enää aio palata polttomoottoriautoaikaan. Täyssähköauto sopii heidän elämäntyyliinsä. Kuva: Jaana Ala-Lahti

Edelläkävijät saavat selitellä

Kolmikko on saanut vakuutella valintaansa. Kärkiseltä on muun muassa kysytty, että miten hän nyt enää pystyy lähtemään Lappiin.

– Olen niille tokaissut, että onhan minulla auto! Matkalla pidetään 50 minuutin ruokatauko niin kuin muutenkin pidettäisiin. Sen aikana akku ehtii latautua.

Miehet ovat myös huomanneet, että sähköautoista liikkuu paljon väärää ja vanhentunutta tietoa. He kannustavatkin kaikkia rohkeasti käymään testiajolla ja muodostamaan täysin oman mielipiteensä sähköautoiluista.

– Siihen mekin olemme koettaneet kannustaa asiakkaita, että he kävisivät ajamassa sähköautolla, vaikka varsinainen hankinta ei olisi ajankohtaista vielä vuosiin. Kun ihmisille saadaan lisää ajokokemuksia, niin viidakkorumpukin alkaa laulamaan, uskoo Markus Haukioja.

Viskarissa, Haapasessa ja Kärkisessä on ainesta todellisiksi sähköautolähettiläiksi. Kokemustensa perusteella he keksivät vain pieniä puutteita nykyisistä autoistaan. Ja nekin lähes väkisin.

– Lunta on joutunut pyyhkimään konepelliltä, kun moottorin lämpö ei nyt sulata sitä, Viskari sanoo.

– Minun autostani ei puutu muuta kuin takaa kaksi pakoputkea, Haapanen hymähtää.

Sähköauto
Toimittaja testasi täyssähköautoa puolen päivän ajan. Tilan määrä autossa ei ainakaan ongelma ollut. Kuva: Juha Jäntti

Toimittaja testaa: Mainio menopeli, mutta kaikkien arkeen täyssähköauto ei vielä helposti solahda

Myönnetään. Sähköauto on mainio menopeli.

Tällainen olo minulle jäi, kun olin puoli päivää ajanut Hyundai Kona Electricillä. Etua minulle oli siitä, että olen ajanut automaattivaihteisella autolla jo vuosia. Yhden jalan ajotekniikka oli jo tuttu juttu.

Vanhan auton omistajana innostuin jo kaikista normaaleista herkuista, joita uusissa autoissa on tarjolla. Mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja kaistanvaihtotunnistinta en päässyt kunnolla testaamaan, mutta lähes karvalakkimallisen auton omistajana ilahduin suuresti jo peruutustutkasta.

Sähköauton ominaisuus on regeneratiivinen jarrutus. Tällöin auton jarrutusjärjestelmä lataa akkua hidastamalla vauhtia sähkömoottorin avulla jarrujen sijasta. Jarrutuksen tasoa voi säätää ohjauspyörän takana olevilla siivekkeillä. Säädin tason korkeimpaan kohtaan eli kolmostasolle. Jarrutustarpeen tullessa nostin jalan kaasulta. Vauhdin hidastuminen oli todella huomattava.

Sähköauto
Täyssähköauton rattiin siirtyminen on äärimmäisen helppoa, jos on joskus ajanut automaattivaihteisella autolla. Kuva: Juha Jäntti

Digitaalisesta näytöstä pystyi koko ajan seuraamaan, millainen vaikutus esimerkiksi ajotyylillä oli toimintamatkaan. Rauhallisesta ajosta sai palkinnoksi lisäkilometrejä, kiihkoilu vähensi niitä.

Vastaavaa informaatiota tarjoavat myös polttomoottoriautojen ajotietokoneet. Jostain syystä sähköauton ratissa kilometrien säästäminen rauhallista ajotapaa noudattamalla tuntui palkitsevammalta kuin dieselauton ratissa.

Tilaa autossa on runsaasti. Takapenkille mahtuvat helposti aikuisetkin ja tavaratilan vetoisuus on 332 litraa.

Sähköauto
Auton varusteisiin kuuluu kotilatauskaapeli, joka voidaan kytkeä suoraan tavalliseen seinäpistorasiaan. Kuva: Juha Jäntti

Yksi tärkeä asia jäi kokeilematta: latausasemalle ajo ja niin sanottu auton tankkaaminen. Teknisesti asia ei ole vaikea, sillä latauskaapeli on äärimmäisen helppo kiinnittää autoon.

Julkisilla asemilla homma hoituisikin varsin kätevästi. Nyt hankala rasti olisi ollut kotilataus. Asun kerrostalossa, joten ennen täyssähköauton hankintaa keskusteluja pitäisi käydä myös taloyhtiön hallituksen kanssa.

Puolen päivän testin aikana menetin pikkusormeni sähköautolle. Sillä oli miellyttävä ajaa taajamassa eikä isollakaan tiellä ollut pelkoa siitä, että olisi jäänyt toisten jalkoihin. Tehoja autossa oli riittävästi, vaikka sporttisäätöjä en edes kokeillut.

Ihan koko käden antaminen vaatii vielä runsaasti laskutoimituksia ja tarkemman perehtymisen, kuinka täyssähköauto voisi sopisi kumppanikseni.

Sähköauto
Latauskaapeli solahtaa paikoilleen helposti. Enää tarvitse löytää vain paikka pistokkeen toiselle päälle. Kuva: Juha Jäntti