Viime kesäkuun alussa voimaan astunut uusi tieliikennelaki poisti kalenteriperusteisen talvirengaspakon marraskuun ja maaliskuun väliltä. Sen tilalle tuli maininta ”kun keli vaatii”. Ensimmäinen uuden lain aikainen talvi sattui olemaan luminen, eikä kiireisiä kesärenkaihin vaihtajia näkynyt maaliskuussakaan.
– Viime maaliskuussa niillä olisi pärjännyt, mutta ei nyt edes eteläisessä Suomessa. Voi olla, että laki hieman tasoittaa kovimpia vaihtoruuhkia, kun taas tulee vähäluminen talvi, Ylöjärven Rengas-Set Oy:n yrittäjä Miikka Setälä arvioi.
Hänen mielestään lakimuutos on hyvä, mutta ongelmia aiheuttaa ihmisten epätietoisuus siitä, mikä oikeasti on talvikeli. Lumen tai jään määrä ei nimittäin kerro siitä koko totuutta, vaan sitä määrittää paljon myös ilman lämpötila.
Kesärenkaita ei ole suunniteltu kylmiin eikä kitkarenkaita lämpimiin oloihin. Rengas-Setin myyntipäällikkö Pasi Pietikäinen on huolissaan ennen kaikkea tämän tosiasian sivuuttamisesta.
– Rengaskumi kovenee jo +5–10 asteessa, mikä heikentää merkittävästi kesärenkaan pitoa sulalla ja kuivallakin tien pinnalla.
– Kitkarenkaiden kumi puolestaan pehmenee liikaa lämpimillä kesäilmoilla, jolloin ne eivät pidä, eivätkä ole kovin polttoainetaloudellisia –märkäpidosta puhumattakaan, Pietikäinen muistuttaa.
Suomi on pitkä maa, ja kelit voivat heittää häränpyllyä yllättävän lyhyilläkin matkoilla. Maltti on nyt valttia ja saattaa säästää selvää rahaakin.
– Poliisi järjesti jo viime syksynä rengasratsioita ja kirjoitti tarvittaessa sakkojakin. Hyvä, että liikenneturvallisuutta valvotaan, Setälä sanoo.
”Kolmen vuodenajan” rengas
Uusi laki on nostanut keskusteluun vision kolmesta rengaskerrasta. Se saattaa kuulostaa kalliilta ja hankalalta, mutta on Pietikäisen mukaan miettimisen arvoinen.
– Syksyllä kitkat alle ja sydäntalveksi nastat, sitten taas kitkat, joilla voi kaikessa rauhassa ajaa toukokuulle, kunnes on kesärenkaiden aika. Tekisi mieli kokeilla.
– Tuollainen kierrätys tasaisi renkaiden kulumista, jolloin niitä ei tarvitsisi ostaa niin usein, Pietikäinen pohtii.
Yksi tunnettu rengasvalmistaja on reagoinut tilanteeseen ”kolmen vuodenajan” kesärenkailla, jotka poikkeavat tavallisista huomattavasti tavallista ronskimmalla kuvioinnillaan.
– Se on tämän kevään uutuus, joka saattaa saada paljonkin suosiota, Setälä miettii.
Uutta ovat myös renkaat, joilla voi ajaa vähintään 80 kilometriä rikkoontumisen jälkeenkin, ja rengas on yhä korjattavissa. Tämän lisäominaisuuden hinta on maltillinen 10–20 euroa per rengas, rengaskoon mukaan vaihdellen.
– Se on hyvä uutuus, sillä nykyisin autoissa ei juuri ole vararenkaita. Esimerkiksi naulaan ajettu rengas kannattaa ehdottomasti viedä liikkeeseen korjattavaksi sen sijaan että käyttäisi pikakorjausaineita, Setälä suosittelee.
Huolellisuus tärkeää kotona
Rengas-Setissä on varauduttu poikkeusolojen mukaisiin järjestelyihin, jotta kiireisimmät vaihtoviikotkin sujuvat koronaturvallisesti. Sisätiloihin ei päästetä syntymään ruuhkaa, ja maskeja sekä käsidesiä laitetaan tarjolle.
– Laitamme pihalle selvät opasteet, miten kukin odottaa vuoroaan. Asiakas voi halutessaan hoitaa koko renkaan vaihtokäynnin autosta nousematta, Miikka Setälä lupaa.
Jotkut haluavat vaihtaa renkaansa itse. Silloin on muistettava muutama perussääntö, joita maalaisjärjen kanssa noudattamalla vältetään vahingot.
Pasi Pietikäinen antaa tällaisen muistilistan:
– Alustan tulee olla tasainen ja mieluummin kova. Jos hiekkapihalla rupeaa vaihtamaan, tunkin alle pitää laittaa esimerkiksi vanerilevy. Halvat tunkit eivät välttämättä ole turvallisia, vaan voivat vääntyä tai romahtaa, jos auto liikahtaa.
– Renkaiden kunto pitää tarkistaa ja laittaa taakse ne, joissa on eniten kulutuspintaa. Ilmanpaineet täytyy luonnollisesti myös tsekata.
– Vanteissa tulee käyttää vain siihen tarkoitettuja pultteja ja kartiomuttereita. Etenkin alumiinivanteilla olevien renkaiden kiinnityksessä vääntömomentin on oltava sopiva, mikä onnistuu momenttiavainta käyttämällä. Jälkikiristys tehdään sillä noin 100 kilometrin ajon jälkeen.
Setälä suosittelee kääntymistä ammatti-ihmisten puoleen, jos vaihtaminen vähänkin askarruttaa.
– Nykyautoissa ei välttämättä nostokohta ole selvä, ja rengaskootkin ovat kasvaneet. Rengaspaineen valvontajärjestelmä TPMS voi aiheuttaa epätietoisuutta.