Opetuspäällikkö Tarja Suhonen kirjoitti Ylöjärven Uutisissa vastineen mielipidekirjoitukseeni opetusryhmien koosta. Hän kertoi ratkaisevansa aina matemaattisen tarkasti tulevan lukuvuoden ryhmäkokokysymykset.
Excel-laskentaohjelmistoon on syötetty tarpeelliset lähtötiedot ja hupsista. Tulos kertoo tarvittavien opetustuntien määrän ja kuinka monta oppilasta on kussakin opetusryhmässä. Näin syntyy hallinnon työkalu nimeltä tuntikehys.
Opetuspäällikön laatima ja lautakunnan hyväksymä tuntikehys noudattaa edelleen valtuuston päätöstä vuodelta 2016.
Silloin nostettiin säästösyistä luokkakoon ylärajaksi 1-2 luokilla 24 oppilasta ja 3-6 luokilla 28 oppilasta. Tämä ratkaisu mahdollisti lukuisten opetusryhmien yhdistämisen ja lukuvuoden 2017-2018 tuntikehyksestä näytti leikkautuvan 470 kehystuntia.
Päätös johti kuitenkin täydelliseen umpikujaan. Tilanteeseen löytyi järkevä ratkaisu vasta rehtoreiden työkalupakista.
On perin onnetonta, että nuo suurta sekaannusta aiheuttaneet ryhmäkokorajat jäivät voimaan. Arvostelen erityisesti rajojen tiukkaa sitovuutta.
Yllättäen myös esikoulujen lukuun 13 sidottu ryhmäkokovaade on aiheuttanut huolta lapsille ja perheille.
Vuoteen 2016 verrattuna maapallomme on nyt aivan eri asennossa. Lasten, nuorten ja perheiden arki on ennen kokemattomalla tolalla. Koronakurimus on esillä joka päivä.
Oppimisen polulla lukutaito on mahtava, eteenpäin kannatteleva voima. Nyt jos koskaan pitää auttaa lapsia ja nuoria. Vanhat ryhmäkokoratkaisut pitäisi unohtaa. Luotetaan päiväkotien ja koulujen työntekijöihin ja annetaan heidän suunnitella tarvittava pehmennys ja jousto ryhmäkokolaskelmiin. Hyödynnetään suurta kiitosta saaneiden lukukoordinaattorin ja hyvinvointipedagogin työ.
Minua kiehtoo ajatus rohkeasta edelläkävijyydestä. Esikoulussa, alkuopetuksessa ja koko peruskoulussa voitaisiin toteuttaa laajalla yhteistyöllä oppimisympäristöjä, joissa oppiminen nousisi keskiöön.
Luovuus kasvaa haasteista.
Jussi Kytömäki
Kaupunginvaltuutettu
Sivistyslautakunnan varapuheenjohtaja
Kunnallisvaaliehdokas (vihreät)