Hyvä kesätyöntekijä voi saada pysyvän työsuhteen: ”Olen saanut kesätyöntekijältä tekstarin klo 22 illalla ennen päivän asiakastilaisuutta, että hänellä onkin ripsihuolto”

28.02.2021 09:00

Sain soiton tammikuun alussa Helsingistä.  Yritys kysyi kokemuksia meillä kesätyöntekijänä aloittaneesta henkilöstä. Hyvin tehdyn kesätyön jälkeen palkkasimme hänet syksyksi 2019 päätoimisesti vuoden loppuun. Hän siirtyi vuoden alussa varusmiespalvelukseen. Antamamme vastauksen jälkeen helsinkiläinen yritys palkkasi hänet heti.

Hyvän työtodistuksen vuoksi minulle soitettiin ja kerroin yleisistä kokemuksista ja kerroin myös, että olisin palkannut hänettakaisin, jos ei olisi muuttanut Helsinkiin.  Kysyttiin myös missä hän oli erityisen hyvä ja oliko jotain sellaista, missä hän ei ollut vahvimmillaan.  Kaikki eivät ole parhaita kaikissa asioissa. On kyse minkätyyppiseen työhön haetaan.

Lopuksi kysyttiin tuliko hän töihin ajoissa. Tässä tapauksessa kuten usein oli kehumisen aihetta.  Jos ei ole erityistä kehumisen syytä, ei työntekijää – ei myöskään kesätyöntekijää – moitita, mutta vastaus on neutraali.  Mutta on pari asiaa, joihin työnantajalla on oikeus antaa suora vastaus toiselle yritykselle.

Töihin pitää tulla kun on siihen on aika eikä poissa voi olla ilman että siitä on sovittu. Ja niitä töitäpitää tehdä mitä on ilmoitettu.  Poissaolo ei ole myöskään ilmoitusasia. Olen saanut tekstarin kesätyöntekijältä illalla klo 22, ettei pääsekään tulemaan töihin aamulla – vaikka meillä oli silloin asiakastilaisuus – kun unohti kertoa, että hänellä on silloin tilattu ripsien huolto.  Nuoren kokemattomuutta voi myös ymmärtää muttei toistuvasti.

Toisen negatiivisen asian, minkä voi kertoa toiselle työnantajalle on suuri epärehellisyys ja työnantajaa vahingoittava toiminta. Hotelliyöpyjän karkit ovat hotelliyöpyjän karkkeja eikä huoneen siivooja voi niitä syödä. Silloin työnantajalla ei ole muuta kuin yksi vaihtoehto toimia.

Kesätyö kannattaa ottaa vakavasti ja näyttää siinä parhaita puoliaan.

Jyrki Sasi

Hotelli Urkin Piilopirtti