Ensin kiitän: Vuodesta 1988 olen kulkenut työmatkat bussilla välillä Ylöjärvi-Tampere. Laskin, että bussimatkoja pelkästään työmatkoina (pois lukien viikonloput, lomat ja vanhempainvapaat) näinä 33 vuotena on kertynyt yli 13 000.
Minun kohdalleni on sattunut kaikenlaista. bussi jäänyt tulematta kokonaan kolme kertaa. Bussi on ollut hiukan myöhässä noin 20 kertaa. Kerran bussista hajosi talvipakkasella rengas. Yhden kerran moottori syttyi tuleen. Yhden kerran moottori teki tenän muuten vain. Nämä ovat täysin subjektiivisia kokemuksia, jollakulla on saattanut olla huonompi tuuri.
Lastenvaunuille ei ollut busseissa tilaa, bussi eivät olleen matalalattiaisia eivät kumartaneet sinulle, jotta sisään olisi helpompi astua. Lukemattomia kertoja kuljettajat nostivat vaunut tai rattaat bussiin tai veivät ne bussin tavaratilaan. Ilmaisia matkoja ei ollut, vaan täysi hinta maksettiin. Onneksi näistä ajoista on kehitytty huimasti ja hyvä niin. Nyt ratasväki kulkee ilmaiseksi ja bussiin on helppo nousta. Busseista löytyy myös pyörätuoliluiska.
Olen nähnyt kuljettajasukupolven vaihtuvan. Ne kuljettajat, jotka tarjosivat kahvia omasta termoskannustaan aamuvarhaisella nuorelle naiselle, joka juoksi hiki hatussa Hietasmäen pysäkille, veivät kotiovelle saakka, jos kuljettajan oma koti oli samalla suunnalla tai pysähtyivät pankkiautomaatilla, että sai maksettua bussimatkan, ovat jo eläköityneet ja tilalla on uusi uljas kuljettajakunta.
Kiitän kaikki heitä, jotka säässä kuin säässä, tuulessa ja tuiskussa, liukkaalla ja kaatosateessa sekä kesähelteillä, bussin lämpötilan ollessa Saharan luokkaa, kuljettavat meitä turvallisesti työhön, kouluun, harrastuksiin tai mikä sitten matkustajan päämäärä onkaan.
Mutta asiaan eli kestävään liikkumiseen:
Kestävän liikkumisen ensisijaisia kulkutapoja ovat kävely, pyöräily ja joukkoliikenne. Pyöräilymahdollisuuksia pitää vahvistaa ja kävely- ja pyöräilyreitit on pidettävä kunnossa ja turvallisina. Olosuhteet pitää luoda sellaiseksi, että asukkaat kokevat pyöräilyn sujuvaksi, mukavaksi, turvalliseksi ja nopeaksi matkantekotavaksi. Liittymäpysäköintipaikkoja on oltava riittävästi niille, jotka kulkevat osan matkoista omalla autolla ja osan julkisella kulkuneuvolla.
Ratikkaliikenne käynnistyy tänä vuonna maanantaina 9. elokuuta. Tällöin koko joukkoliikenne on uusilla reiteillä ja myös Ylöjärven reitit muuttuvat. Aika näyttää, miten hyvin linjojen ja aikataulujen suunnittelussa on onnistuttu. Ainakin bussiyhteys Soppeenmäen ja Tampereen välillä nopeutuu.
Sujuvaa, turvallista ja joustavaa liikkumista jalan, kahdella tai neljällä pyörällä jatkossakin toivoen.
Tiina Taipale
kuntavaaliehdokas (vas.)