Etäkoulu on toisille rankkaa, toisille helppoa – Minulla kesti tehtävien teko aina kahdeksasta viiteen, pahimpina päivinä jopa seitsemään

Etäkoulu oli monelle helpompaa kuin koulussa, mutta monelle myös paljon vaikeampaa. Minulla kesti tehtävien teko aina kahdeksasta viiteen tai pahimpina päivinä jopa seitsemään. Tehtävien lisäksi piti ehtiä myös meetteihin, joita sattui myös olemaan päällekkäin ja ohjeistukset olivat sivun mittaisia pienellä fontilla.

Minun mielestäni tehtäviä pitäisi olla tehtävissä vain tunnin aikana, koska silloin tehtäviä on sama määrä kuin koulussa oppitunnilla olisi. Ensi tunnilla voisi sitten vaikka jatkaa tehtäviä ja opettaja voi kysyä, missä kaikki on menossa ja sitten voi suunnitella tunnin sen mukaan, missä kukin menee.

Pari tehtävää jotka, minulla tai yhdellä äidin kaverin lapsella oli todella vaikeita esim. ikkunanpesu ja autonrenkaidenvaihto. Lisäksi sää oli vielä todella huono.

Päivän mittaan, kun tehtäviä tuli ja tuli ja tuli, minua alkoi stressaamaan, kun en pystynyt keskittyä edes yhteen tehtävään kerralla ja samaan aikaan piti meetteihinkin ehtiä. Päivä menikin kokonaan tehtävien tekoon ja ulkoilemiseen.

Haluaisitko sinä stressata joka päivä ja miettiä, miten pärjäät koulussa? Enpä usko.

Kun lapsi/nuori stressaa, niin osa ei pysty lukemaan kokeisiin ja sitten kun kokeesta tulee huono numero, niin vanhemmat on tyytymättömät, jolloin lapsi/nuori pystyy vielä vähemmän keskittymään.

Tämä kierre jatkuu, kunnes saa hyvän numeron ja saa motivaatiota kehuista. Jos saa huonon numeron ja vanhemmat kannustaa saamaan ensi kerralla paremmin, niin se on paljon parempi.

Etäkoulu on toisille rankkaa ja toisille helppoa, joten minä ehdotan, että tehtävät olisivat tunnin aikana tehtävissä ja pääsisi vapaalle samaan aikaan, kun koulusta normaalisti pääsisi. Silloin ei stressaa ja elämä hymyilee. Pääsee tekemään muutakin kun tehtäviä.

 

Miska Salo, Kauraslammen koulu