Positiiviset yllätykset ovat elämässä aina mukavia ja täytyy sanoa, että tämä vihreiden uusi kannanotto lähijunasta Ylöjärvelle on mukava uutinen, vaikka sen tarkoitusperä hieman ajallisesti epäilyttää.
Mutta ovat muutkin kuin vihreät keksineet ajan saatossa pyörän yhä uudelleen, niin otetaan asia positiivisen kautta. Vihreä siipi on yhtäkkiä innokkaasti ottanut omakseen lähijunan saamisen Ylöjärvelle, vaikka aiemmissa Ylöjärven Uutisten mielipidekirjoituksissaan Jenni Kiiskinen ja Minna Sorsa sitä tarmokkaasti vähättelivätkin vetoamalla puuttuvaan lisäraiteeseen. Ei hätää, lisäraide on tulossa. Raidekapasiteetti oli ennen koronaa äärirajoillaan ja se pakottaa raideliikenteen rataverkon päivittämiseen.
Muistaakseni edelliset lähijunaa tukevat kannanotot vihreiltä taisivat olla vuosien 2008 ja 2017 vaaleissa, joten voisi sanoa asian heillä painuneen välillä unholaan. Nyt on mielipide taas salaman nopeasti vaalien alla muuttunut (vai pitäisikö sanoa kirkastunut), eikä se huono asia ole, kun tulevat samalle kannalle Ylöjärven Perussuomalaisten ja Ylöjärven Keskustan kanssa lähijunasta.
Vaikka äkillinen mielipiteen muutos taisi saada alkunsa Capitol -kukkulan suunnalta. Takinkääntö oli niin hieno, että Väyrynenkin voisi ottaa oppitunteja asiassa. Vielä kun päästään lähemmäs vaaleja, niin voidaan varmaan jo odottaa vihreiltä liharuokavinkkejäkin, jotta saadaan lähituottajien paistista täysi kulinaristinen kokemus irti.
Ylöjärven Perussuomalaiset on pitkäjänteisesti puhunut lähijunan puolesta Ylöjärvellä, joten on hienoa saada lisää samaan hiileen puhaltajia. Yhdessä samaa asiaa eteenpäin vieden (nyt ei puhuta ratikasta) saadaan varmasti tulevaisuudessa lisäraide sekä oma juna-asema toimivine liityntäpysäköinteineen Ylöjärvelle. Siitä pääsee joutuisaan Tampereelle sen sijaan, että pitäisi körötellä puoli tuntia 128 miljoonaa maksavalla Särkänniemen possujunalla.
Kunhan vielä päästään yksimielisyyteen liikennöintivälistä. Mielestäni vihreiden julistama tunnin vuoroväli Ylöjärvelle on aika harva. Sujuvan kulkemisen kannalta kolme-neljä kertaa tunnissa olisi sopivampi, eikä silloin kukaan enää ratikkaa kaipaisikaan, kun samalta asemalta pääsisi Tampereelle tai kauemmaksikin.
Mutta nämähän ovat detaljiasioita, joista ehditään yhteisen matkan varrella sopia. Pääasia, kun ollaan jo päästy saman asian äärelle ja samaan suuntaan. Toivottavasti sama tavoite lähijunasta Ylöjärvelle on vielä vaalien jälkeenkin yhtä kirkkaana mielessä ja mukana päätöksissä.
Yhteistyöstä kiittäen.
Hannu Ruuska
kaupunginvaltuutettu (ps.)
Kommentointi on suljettu.