Sujuva lahjojen vaihto on yhteispeliä – Marraskuussakin ostettuja lahjoja vaihdetaan, kunhan ehdot täyttyvät

Lahjapaketteja on tilattu paljon ulkomailtakin, ja osa niistä palautetaan, vaikka tuoreen verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaiset palauttavatkin ostoksiaan vähemmän kuin monen muun maan kuluttajat.
Nämä Saksasta tilatut lenkkitossut olisi erittäin helppo palauttaa käyttämättöminä ehjässä alkuperäispakkauksissaan, tarkkojen ohjeiden ja valmiiksi tulostetun pakettikortin ansiosta.

– Jotta kaikki sujuu turvallisesti ja joustavasti, tarvitaan verkkokaupan, kuljettajan ja kuluttajan yhteispeliä, liiketoimintajohtaja Tommi Kässi Postista muistuttaa.

– Osa kaupoista laittaa pakettiin selvät palautusohjeet ja valmiiksi tulostetun pakettikortinkin, mutta jollei niitä löydy, pitää ottaa ensin yhteys kauppaan, hän neuvoo.

Kässi lupaa, että Posti tiedottaa ajankohtaisista joulupakettiasioista kuluttajia, ja ohjeita noudattamalla kaikkien asiointi helpottuu.

Sujuva palautus lähtee jo siitä, että paketti avataan siististi, sillä alkuperäinen laatikko käy yleensä parhaiten palautukseenkin. Pakkaus kannattaa rutistella keräyspahviksi vasta, kun tuote on todettu sopivaksi.

Vähimmillä ihmiskontakteilla palautus hoituu pakettiautomaateilla, joita on Postilla ja muilla suurimmilla kuljetusyrityksillä esimerkiksi kauppojen tiloissa.

– Uusimpien automaattien jokainen luukku on itsenäinen, mikä vähentää ruuhkaa, Kässi kertoo.

Postin asiakaspalvelupisteissä on hänen mukaansa kovin ruuhka yleensä kello 16–18, joten jos suinkin mahdollista, esimerkiksi iäkkäiden on parasta ajoittaa asiointi ennen sitä. Pisteet ovat yleensä kauppojen yhteydessä ja noudattelevat niiden aukioloaikoja, eli postiasiat hoituvat vielä iltaisinkin.

Entä kenen on vastuu, jos palautus venähtää pitkäksi?

– Tutustukaa huolellisesti myyjän ilmoittamiin palautusehtoihin. Jos ongelmia tulee, lähetysten seurantajärjestelmällä pystytään vastuukysymykset tapauskohtaisesti selvittämään, Kässi sanoo.

Verkkokauppa nopeuttaa vaihtoja

Urheilukauppa on tyypillinen ala, jonka tuotteita vaihdetaan paljon. Internet-kauppa on lisännyt palautuksia ja vähentänyt liikkeissä perinteistä vaihtorulettia, josta ei kuitenkaan koskaan päästä täysin eroon.

Ylöjärveläistenkin paljon käyttämän Intersport Lielahden kauppias Sanna Tiitinen vinkkaa toimimaan nopeasti, mikäli huomaa heti aattoiltana, että pukki on tuonut väärän kokoisen tai muuten epäsopivan lahjan.

– Nettisivuiltamme näkee kunkin tavaran saatavuuden eri liikkeissämme. Click and collect -toiminnolla pystyy varaamaan toivotun tavaran ja vaihtamaan saadun tuotteen siihen myymälässä.

– Kyseinen palvelu on ollut meillä jo muutaman vuoden, mutta vasta nyt korona-aikana asiakkaat ovat kunnolla oppineet käyttämään sitä, Tiitinen sanoo

Toisaalta Tiitinen neuvoo tutustumaan esimerkiksi lahjaksi saatuihin lenkkikenkiin kaikessa rauhassa ennen kuin hötkyilee vaihdon kanssa:

– Lenkkareihin saa hyvän tuntuman sisälläkin niillä vähän aikaa tallustellessaan, jolloin ne eivät likaannu. Palautusoikeushan koskee käyttämättömiä tuotteita alkuperäispakkauksessa.

Intersportin tuotteilla on normaali 30 vuorokauden palautus- ja vaihtoaika, mutta marraskuussakin ostettuja lahjoja vaihdetaan, kunhan muut ehdot täyttyvät. Kuitti on muistettava ottaa mukaan lahjanvaihtoreissulle, joka kannattaa ajoittaa muihin kuin ruuhka-aikoihin, mikäli suinkin mahdollista. Joulun jälkeen alkava alennusmyynti lisää asiakkaita joka tapauksessa.

– Väljintä on yleensä kello 12–16 aamuruuhkan jälkeen. Jos ollaan porukalla liikkeellä, vain yksi kassalle asioimaan sen jälkeen, kun oikea tuote on löydetty ja kokeiltu, Tiitinen opastaa.

Hän arvioi joulukaupan käyneen hyvin koronasta huolimatta – tai kuka ties juuri sen vuoksi. Kun lomamatkailu on käynyt hankalaksi, liikuntaan ja ulkoiluun käytetään aikaa sekä rahaa entistä enemmän.

Muutkin joustavat palautusajoissa

Myös Tampereen Sokoksen ryhmäpäällikkö Ville Inkilä on pannut merkille, että tavara liikkuu, vaikka ihmiset eivät niin paljon kuin normaaliaikoina:

– Tilanteeseen nähden kauppa on käynyt ihan mukavasti. Joulu ja sitä myötä tarve joululahjojen ostamiseen tulee myös tänä vuonna.

S-ryhmällä on palautusten ja vaihtojen suhteen sellainen politiikka, että verkkokaupasta ostetut tuotteet voi palauttaa postitse, mutta tavarataloista ostettujen tavaroiden kanssa pitää mennä paikan päälle kyseiseen myymälään.

– Mahdolliset hintalaput on hyvä pitää paikallaan ja pakkaukset ehjinä. Lahjan antajalta pitäisi saada kuitti ja tulla käyttämättömän sekä ehjän tuotteen kanssa vaihtamaan se tavarataloon, Inkilä neuvoo.

Niin Sokoksella kuin muillakin S-ryhmän kaupoilla on voimassa 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus, mutta joulun kunniaksi niissäkin joustetaan.

– Joululahjoja vaihdamme 5. tammikuuta saakka. Myös Prismoissa se onnistuu vielä tammikuun puolella.

Inkiläkin suosittelee asioimaan ensimmäisinä tai viimeisinä aukiolotunteina. Kun kovaa ruuhkaa ei ole, turvavälien pitäminen onnistuu helpommin, eikä vahvasti suositeltava maskikaan tunnu niin ahdistavalta.

Hyvästä käsihygieniasta huolehtiminen on palautettavia ja vaihdettavia tuotteita käsiteltäessä itsestään selvä asia.

Käytäntö vaihtelee paljon nettiasiakkaan opastuksessa ostosten palautusta tai vaihtoa varten. Adidaksen kenkäpaketista löytyvät ohjeet ja liimattava pakettikortti.