Kuntatalouden hallinta kriisitilanteessa – Ei veroja ole tässä yhteydessä varaa laskea miltään osin

Kunnanvaltuuston on ilmoitettava verohallinnolle seuraavan vuoden tuloveroprosentti marraskuun 17. päivään mennessä. Ylöjärven valtuusto päätti asiasta maanantaina 2. marraskuuta. Samassa kokouksessa päätettiin myös kiinteistöveroprosenttien määrät.

Kaupunginhallituksen käsittelyssä 26. lokakuuta oli talousjohtajan laatima pohjaesitys tuloveroprosentin (20,5) ja kiinteistöverojen säilyttämisestä ennallaan. Pohjaesitys kuitenkin yllättäen muuttui vakituisten asuinrakennusten kiinteistöveron osalta, jota äänestyksen jälkeen päätettiin alentaa.

Yllättäväksi kokoomuksen muutosesityksen tekee se, että vielä kuukausi sitten kaupunginhallitus oli varsin yksimielisesti hyväksymässä talousarvioraamin, joka nimenomaan rakentui talousjohtajan laskelmaan tuloveroprosentin ja kiinteistöverojen säilyttämisestä ennallaan.
Lautakunnat ovat joutuneet laatimaan omat talousarvioesityksensä hallituksen antaman tiukan raamin pohjalta. Koska kaikkien toimialueiden esityksissä on jouduttu sietämään niukkuutta, ei ajankohta ole oikea tai sopiva yhden veromuodon alentamiselle. Ensi vuoden budjetista valtuusto päättää vasta joulukuun kokouksessa.

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä äänesti sen puolesta, että kiinteistöveroihin ei tehdä muutoksia. Perusteluja kannallemme seuraavassa.

Kuntien talous oli kriittisessä tilassa jo ennen koronapandemian alkamista. Valtioneuvosto on lisätalousarvioissaan päättänyt tukea kuntia ja sairaanhoitopiirejä tuntuvilla korona-avustuksilla. Esimerkiksi suuri naapurimme oli jo tuskissaan tälle vuodelle syntyvän alijäämän suuruudesta. Viime viikkojen aikana tilanne on kääntynyt roimasti ja Tampereen yli 20 miljoonan alijäämä on kaventumassa 7 miljoonan euron alijäämään.

Ja vaikka tilanne Ylöjärvellä on tänä syksynä kääntymässä voitolliseksi, ei tärkeimpiä kaupungin tulolähteitä eli veroja ole tässä yhteydessä varaa laskea miltään osin. Valtion ylimääräiset ja reippaat avustukset koskevat vain tätä vuotta ja ensi vuotta, sen jälkeen on taas ”tultava toimeen omillaan”.

Nyt jo tiedossa olevat eduskunnan säätämät lisätehtävät kunnille, kuten oppivelvollisuuden laajentaminen ja hoitajamitoitus, tulevat aiheuttamaan lähivuosina lisäpaineita tuloveroprosenttiin. Väestön ikääntymisen vuosittain nousevalla kehityksellä on oma vaikutuksensa.
Viime viikolla järjestetyillä Sairaalapäivillä Kuntaliiton edustajat varoittivat kuntien päättäjiä ja kehottivat erityisen varovaisiin askeleisiin.

Pääekonomisti Minna Punakallion mielestä nyt tarvitaan laaja-alaista talouden ymmärrystä, ei ”laput silmillä tapahtuvaa osaoptimointia”.
Koronatuesta huolimatta kunnissa muhii hoitovelka, joka on jo näkynyt Taysin toiminnassa hoitojonoina, mutta patoutunutta hoidon tarvetta on myös perusterveydenhuollossa. Korona on sotkenut kaikki hoitoprosessit. Yhdeksi esimerkiksi nostan diabeteksen, joka hoitamattomana aiheuttaa monenlaisia liitännäissairauksia aina amputaatioihin saakka ja niiden hoitaminen se vasta maksaa.

Toteutuessaan sote-uudistus lisää taloudellisia paineita kunnissa, uusimman rahoituslaskelman (AL 19.10.) mukaan Pirkanmaan kunnista puolet joutunee korottamaan veroja. Valtionosuus pienenee kaikissa Pirkanmaan kunnissa vuonna 2027. Ylöjärvelle vaikutus kuitenkin näyttäisi olevan maltillinen.

Pirkanmaalla ollaan nyt siirrytty koronaepidemian kiihtymisvaiheeseen. Sairaanhoitopiirillä ja kunnilla on tartuntatautilain antama yhteisvastuu epidemioiden hoidossa. Taudin hillitseminen on jokaisen suomalaisen, myös ylöjärveläisen vastuulla. Mikäli epidemiaa ei pystytä pitämään kurissa, muuttuvat talousluvut entistä synkemmiksi. Poikkeuksellisen suuren epävarmuuden keskellä on päättäjien kyettävä tekemään kestäviä ratkaisuja.

Leena Mankkinen
kaupunginvaltuutettu (sd.)