Suklaa on tunteiden viestikapula ja sitä saa Ylöjärven maaseudulta

Voi sanoa, että Tomi ja Katja Järvenpään perheyrityksen tekemät suklaat tulevat todellakin omasta maasta, sillä yrityksen juuret ovat syvällä Ylöjärven maaperässä. Suklaatila toimii yli sadan vuoden ajan Järvenpään suvulle kuuluneella Suojärven tilalla.
Tomi Järvenpää valmistaa tiiminsä kanssa suklaisia herkkuja ammattikäsityönä ja pientuotantona.

Ylöjärven maaseudulla Karhentien varressa toimiva Suklaatila on löytänyt oman menestyksekkään tapansa toimia ja yrityksen maine on vahvasti sen suurimman asiakaskunnan, kotimaisten yritysten tiedossa.

Tomi ja Katja Järvenpää löivät alkutahdit Suklaatilalle 13 vuotta sitten, kun suklaaharrastuksesta alkoi muodostua elinkeino. Ensimmäisten vuosien aikana Suojärven tilan vanha navetta saneerattiin elintarvikekäyttöön. Samaan aikaan rakennustöiden kanssa yrittäjäpariskunta suunnitteli, laati reseptejä ja teki liiketoimintasuunnitelmaa.

Ensimmäiset suklaat lähtivät maailmalle vuoden 2010 keväällä ja samoihin aikoihin Suklaatila sai ensimmäisen palkatun työntekijän.Tänä päivänä Suklaatila työllistää yrittäjät mukaan lukien viisi elintarvike- sekä lahja-alan osaajaa. Liikevaihtoa kertyy noin 400 000 euroa vuodessa.

– Olemme löytäneet oman kokomme, Tomi Järvenpää kiteyttää.

Alusta lähtien Suklaatilan tärkein asiakaskunta on ollut kotimaiset yritykset, jotka etsivät liike-, henkilöstö- ja asiakaslahjoja. Lisäksi useat kivijalassa toimivat erikoisliikeet myyvät Suklaatilan tuotteita. Juuri nyt Suklaatilalla on meneillään vuoden kiirein sesonki.

– Joulu on meidän ajankohtamme. Loka-marraskuussa 8–10 viikon aikana syntyy 60 prosenttia liikevaihdostamme. Toki joulukuu on myös tärkeä kuukausi tavaran toimitusten kannalta, Tomi Järvenpää kertoo.

Suklaatilalla onkin jo pitkään kehitetty valmiutta olla sellaisessa asennossa, jossa tammikuussa ei tapahdu mitään ja loppuvuodesta tapahtuu uskomattoman paljon.

Ketterää reagointia

Suklaatila voi valmistaa asiakkaalle oman suklaan asiakkaan haluammalla pakkausilmeellä ja makuvalinnalla.

Koronaepidemia ei ole iskenyt Suklaatilaan lamauttavasti vaan jopa päinvastoin. Tänä vuonna liikevaihto on kasvanut toistaiseksi parikymmentä prosenttia. Toki koronan vaikutus on näkynyt Suklaatilan asiakaskunnassa.

– Suomalaisen kivijalkakaupan ongelmat näkyvät, koska jälleenmyyjämme ovat pitkälti pieniä yrittäjävetoisia erikoistavarakauppoja. Niistä osa on kaatunutkin. Vastapainoksi on tullut työnantajien huoli siitä, miten heidän oma porukka pärjää etätöissä. Niinpä kevään ja alkukesän suurin työllistäjä oli yritysten työntekijöiden koteihin lähetetyt muistamiset. Se paikkasi aukkoa, joka kaupan puolelta jäi, Järvenpää selvittää.

Suklaatilan tuotekavalkadi on varsin laaja. Pienenä yrityksenä se on ketterä ja pystyy tarttumaan erilaisiin ideoihin.

– Olemme ammattikäsityöläisiä, joita ei ole sidottu teollisen toiminnan rajoitteisiin. Voimme vähällä vaivallla kokeilla kaikenlaista ja tehdä esimerkiksi alkutuottajille erilaisia tuotekokeiluja, Järvenpää sanoo.

Toisaalta Suklaatila ei halua lähteä kaikenmaailman makukikkailuihin.

– Emme vieläkään ole tehneet mämmisuklaata, Järvenpää naurahtaa ja lisää:

– Meidän asiakkaidemme tarpeet ovat monesti yksinkertaisia. Ne liittyvät lahjan antamiseen ja muistamiseen. Niinhän sitä sanotaan, että kun haluat viestiä tunteella, sano se suklaalla. Pakkauksen painopinnalla ja osuvalla makuvalinnalla suklaa saadaan sanomaan oikeat asiat.

Muille kuin itselle

Tomi Järvenpään mukaan Suklaatilan on tärkeä elää ajassa ja säilyttää reagointiherkkyys, koska maailma muuttuu nopeasti. Jokaista päätöstä arvioidaan sen hetkisessä tilanteessa. Silti myös oman suunnan säilyttäminen on tärkeää.

– Yrityksemme on viidenkin vuoden kuluttua tekemisissä ihmisten ilahduttamisen ja lahjojen antamisen kanssa. Sitä en osaa sanoa, minkälaisilla keinoilla ja välineillä tätä silloin tehdään. Varmasti tarvitsemme luovuutta ja keksintämyssyä täytyy pitää päässä.

Ihmisissä säilyy kuitenkin pysyvä halu muistaa läheisiä ja muita ihmisiä.

– Suurimmaksi osaksi meiltä ostetaan tuotteita muille kuin itselle. Ja mieluusti halutaan tuotteita, joita ei ihan joka kulmakioskista saa. Personoidut räätälöidyt tuotteet ovat tosi tykättyjä, Järvenpää toteaa.