12-vuotias ylöjärveläinen Luka Sammalisto tähtää marraskuun alussa Portugalin Portimaossa järjestettävissä kartingin MM-kisoissa OKj-luokan finaaliin.
Finaalipaikkatavoite on kova, mutta enemmän kuin realistinen. Luka on jo todistanut taitonsa ja vakuuttanut vauhtinsa sekä EM- että SM-sarjan kisoissa, joten täydet mahdollisuudet tavoitteen saavuttamiseksi ovat olemassa. Ei ole mikään uutinen, että nykyiset Formula1-kuljettajat ovat aloittaneet kartingissa ja tällä hetkellä kartingin EM-sarjassa ja MM-kisoissa kilpailevat juuri ne kuljettajat, joiden joukosta seuraavat tähdet formulasirkukseen todennäköisesti nousevat.
Kilpailu MM-finaalipaikoista on siis todella kovaa ja kaikilla kuskeilla sama päämäärä: ajaa finaalissa ensimmäisenä ruutulipulle ja maailmanmestaruuteen. Ruuhkaa radalla on, joten vauhdin, ajotaitojen, ajolinjojen, kaluston, tekniikan, kilpailuhermojen pitää kunnossa.
Tänä vuonna kartingin kilpailukausi starttasi pari kuukautta suunniteltua myöhemmin. Sammalistolla on takanaan seitsemät kansainväliset EM- ja WSK-sarjan osakillpailut. Lisäksi ajotuntumaa ja kilpailukokemusta on kertynyt Suomen kahdeksasta SM-osakilpailusta sekä lukuisista testeistä.
– Odotin todella paljon kauden starttia. Tilanne oli tietysti kaikille sama, joten päätin käyttää ajan hyödyksi ja treenasin paljon fysiikkaa ja ajamista Suomen eri radoilla. Kun kisakauteen päästiin, niin toihan se (korona) paljon uusia käytäntöjä etenkin ulkomailla, Luka Sammalisto kertoo.
Pelkästään varikolle päästäkseen kuljettajalla täytyy olla negatiivinen koronatestin tulos.
Luottoihmiset taustalla
Alkuvuodesta Sammalisto solmi yhteistyösopimuksen Exprit Racing -tehdastiimin kanssa.
– Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ulkomaan kisoissa tehdastiimi hoitaa kaiken ja minä saan ajaa parhaalla mahdollisella kalustolla. Italialaisen mekaanikon kanssa käydään läpi, jos autossa on jotain, mistä en pidä tai mikä ei tunnu hyvältä. Vaikka ulkomailla ajankin Exprit-tiimissä, niin Jussi Kohtala on aina se lähin luottomies, mun tärkein mentori ja päällikkö, kenen kanssa käydään yhdessä niin dataa kuin ajamistakin läpi, Sammalisto selvittää.
– Yhteistyö Jussin kanssa on ollut jo pitkään tärkeässä roolissa ja Jussiin voin aina luottaa. Roope Markkanen on tänä vuonna ollut mun mekaanikkona Suomessa ja se yhteistyö on ollut myös hyvää ja saumatonta, Sammalisto lisää.
Luka Sammaliston vanhempien Laura ja Mikko Sammaliston rooli on kuitenkin yhä tärkein. Vanhemmat ovat henkisenä tukena, vahvana taustajoukkona, yhteistyökumppaneiden hankkijoina, valmentajina ja mahdollistajina – ilman heitä kartingissa eteneminen ja ylipäätään kilpaileminen ei olisi mitenkään mahdollista.
– Mulle on vielä tässä vaiheessa ja iässä tosi tärkeää, että ainakin toinen vanhemmista on mukana kisamatkoilla, Luka Sammalisto sanoo.
Ulkopuolisten tukijoiden, yhteistyökumppaneiden ja sponsoreiden panostusta ei saa koskaan aliarvioida tai unohtaa – hintalappu kansainvälisellä tasolla kilpailtaessa on todella iso. Lukan isä Mikko onkin tehnyt paljon töitä sen eteen, että hänen poikansa on saanut taustatukijoihinsa yrityksiä, jotka omalla satsauksellaan ovat mukana mahdollistamassa Lukan kilpailemisen ulkomailla.
– Isot kiitoksen sanat lähtevät kaikille niille yhteistyötahoille, jotka ovat karting-matkaamme uskaltautuneet, Mikko Sammalisto toteaa.
Koulu hoidettavana
Viime viikolla karting sai negatiivista medianäkyvyyttä, kun KZ-luokan MM-finaalissa italialainen Luca Corberi aiheutti käytöksellään vaaratilanteen sekä radalla että kisan jälkeen.
– Karting on parasta mitä tiedän. Se sisältää suuria tunteita. Ajaminen on kovaa kilpailua. Radalla taistellaan, vuodatetaan hikeä ja annetaan kaikkensa. Mutta aggressiivinen ja uhkaava käyttäytyminen ajon päätyttyä – olipa syynä mikä tahansa – ei kuulu missään nimessä lajiin. Pettymyksien käsittelykin on osa kartingia, kukaan ei välty niiltä. Itse kunnioitan radan ulkopuolella kaikkia kilpakumppaneitani, Luka Sammalisto kommentoi.
Seitsemättä luokkaa käyvän Sammaliston on hoidettava koulunkäynti myös kisamatkojen aikana.
– Teen läksyjä joko ennakkoon tai sitten kisamatkan jälkeen. Koulu antaa tukiopetusta, jossa tarkastetaan, että olen oppinut tekemistäni tehtävistä. Osa opettajista lähettää aina tsemppejä ja osa ei sano mitään. Kaverit koulusta ei ehkä oikein ymmärrä, mitä tämä laji oikeasti on. Ehkä siksi ne ei sano paljon mitään, Sammalisto naureskelee.
Hieno muisto Bottaksesta
Monen mielestä karting on moottoriurheilua aidoimmillaan ja parhaimmillaan. Tämän ovat todenneet myös muun muassa F1-tähdet Lewis Hamilton, Sebastian Vettel ja Max Verstappen.
Luka Sammalisto on ehtinyt kokea nuoresta iästään huolimatta paljon. Epäonnistumisiakin on tullut.
– Hetken on tuntunut mustalta, mutta sieltä olen noussut ja taistelutahto myös kasvanut. Yksi suurimmista saavutuksistani on SM-kisojen osakilpailu, missä aika-ajon epäonnistuttua taistelin omalla päättäväisyydellä itseni finaalissa sijalle kolme, Sammalisto kertoo.
Sammaliston paras muisto liittyy suomalaiseen F1-kuljettajaan, Valtteri Bottakseen.
– Tänä kesänä, kun kisakausi oli tauolla, minä ja Tuukka Taponen pääsimme treenaaman Lahden radalle. Ajopäivän aikana saimme testata kalustoa, ottaa kaivattua ajotuntumaa ja muistutella mieleen optimaalisia ajolinjoja. Se, että radalla sparraajana oli Valtteri Bottas, on ehdottomasti tähän mennessä hienoin muistoni.
Sammaliston mielestä karting tuo rohkeutta ja itseensä uskomista. Muidenkin onnistumisesta voi iloita.
– Laji kasvattaa myös huikeita ystävyystarinoita – niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Haluan ajaa kartingia ja olla siinä parempi ja nopeampi. Haluan tosissani taistella podium-sijoituksista ulkomailla, hoitaa kouluvelvollisuudet, jatkaa fysiikka- ja mentaalivalmennusta ja olla isompi ihminen, Sammalisto lopettaa.
Portugalin MM-kisaviikonloppu on 5–8. marraskuuta. Kisaa voi seurata suorana FIA karting Championshipin YouTube-kanavalla