Uusi kehitysjohtaja suojelisi tarkasti Ylöjärven vahvaa kuntakuvaa, kaupungin elinkeino-ohjelman palautus uuteen käsittelyyn saattaa heikentää imagoa

07.10.2020 13:04

Hokkuspokkus-tempuilla ei ratkaista Ylöjärven kehitys- ja kasvutarpeita. Kaupungin kehitysjohtajana elokuussa aloittanut Tiina Laakkonen tekee selväksi, ettei hänellä ole taikasauvaa, jota heilauttamalla hän saisi lisää mannaa ropisemaan paikkakunnalle. Hänen mukaansa kaupungin koko organisaation on käärittävä hihansa ja edelleen paiskittava määrätietoisesti töitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Ylöjärven imago pysyy kirkkaana ja sen brändi vahvana vain teoilla, ei juhlapuheilla.
Tiina Laakkonen palasi Ylöjärven kehittäjäksi

Ylöjärven kaupungin johtoryhmässä on nyt uutta verta. Kehitysjohtajan saappaisiin on astunut paikkakuntalaisille entuudestaan tuttu Tiina Laakkonen, joka toimi 2000-luvun ensivuosikymmenellä untuvikon kunnallisen elinkeinoyhtiön, Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n yritysneuvojana ja yritysasiamiehenä. Hän on kartuttanut osaamistaan Hämeenkyrön Yrityspalvelut Oy:n toimitusjohtajana (2012-2017) sekä Nokian kaupungin elinkeinojohtajana (2017-2020).

Laakkonen huomauttaa heti kättelyssä, ettei hän ole taustaltaan eikä kokemukseltaan tyypillinen kunnallinen kehitysjohtaja. Hän korostaa näkökulmansa olevan ”poikkitaiteellinen”.

– Olen toiminut 20 viime vuotta vahvasti elinkeinojen kehittämisen parissa. Ammennan tietotaitoni yritysmaailmasta hankkimistani kokemuksista. Olen henkilökohtaisen osaamiseni kehittämisessä ja laajentamisessa uuden äärellä. Olen nälkäinen oppimaan täysin uutta. Odotukseni ovat hyvin korkealla, paluumuuttaja kuvailee fiiliksiään.

Strategia kaiken peruskalliona

Tiina Laakkonen havahtui Ylöjärven Uutisissa julkaistuun valtiotieteiden tohtori Kaisa Lähteenmäki-Smithin haastatteluun, jossa aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:n johtava asiantuntija ruoti maamme kuntien nykyisten strategioiden yhdenmukaisuutta ja epärealistisia sisältöjä.

Laakkonen aikoo lukea suurella mielenkiinnolla pirkanmaalaisten kuntien strategioita nähdäkseen, ovatko ne kyseisten paikkakuntien näköisiä.

– Saan hedelmällisen ryhmätyön käyntiin, kun poistan valitsemistani strategioista kuntien nimet, ja kysyn osallistujiltani, tietävätkö he, mikä strategia on minkin kunnan suunnitelma.

Laakkonen korostaa yhdessä rakennetun kuntastrategian suurta merkitystä. Ylöjärven nykyistä strategiaa hän pitää tiiviinä ja perusteellisesti mietittynä pakettina.

– Se määrittelee tavoitteet ja suunnat, mihin Ylöjärvellä tahdotaan edetä. Kunnan kehittäminen ei voi olla poukkoilevaa. Jokaisen palvelualueen on soudettava samaan suuntaan. Korostan erityisesti seikkaa, että strategia nimenomaan valtuuttaa eri osastoilla työskenteleviä etsimään isoa maalia. Strategia on ehdoton työkalu myös uskottavan talousarvion laadinnassa. Tavoiteasetannalle on varattava niiden tarvitsemat eurot, voimavarat.

Laakkonen teroittaa, että strategia koskettaa kaikkia Ylöjärven kaupungin työntekijöitä ja luottamushenkilöitä.

– Toteutumisesta vastaa jokaikinen henkilö omasta ruudustaan käsin.

Ylöjärvi tarvitsee brändinsä

Kehitysjohtaja Tiina Laakkonen vahvistaa työssään Ylöjärven veto- ja pitovoimaa. Hänen mielestään kuntakuvan puhtaudesta vastaa jokainen kaupungin työntekijä ja luottamushenkilö.

Ylöjärven laaja tunnettuus sekä kasvu- ja kehityskaupungin kirkas kuntakuva ovat vuosikymmenien kovan työn hedelmää. Tiina Laakkosen mukaan uusia asukkaita ja yrityksiä kalastavan kehyskunnan on varjeltava tarkasti arvostettua ja yltiömyönteistä brändiään.

Kaupunginvaltuusto jätti yllätyksellisesti hyväksymättä Ylöjärven kaupungin elinkeino-ohjelman vuosille 2020-2025. Valtuusto palautti elinkeino-ohjelman uuteen valmisteluun. Laakkonen harmittelee tapahtunutta, joka on ymmärretty tietynlaiseksi näpäytykseksi. Hänen mukaansa kaupungin tekemisiä tarkasti seuraavat tahot saattavat kokea kyseisen epäluottamuksen osoituksen oireeksi jostakin.

– Ylöjärvellä on ollut poikkeuksellisen vahva valtakunnallinen status yrittäjäystävällisenä kuntana. Arvostan suuresti täällä tehtävää elinkeino- ja yrityspolitiikkaa, joka on ollut koko valtakunnassa edistyksellistä ja kiitettävän tuloksellista, Laakkonen kiittää.

Laakkonen sanoo, että Ylöjärvi tarvitsee vahvan brändinsä niin asuinpaikkakuntana kuin teollisuuskeskittymänä.

– Ei ole sellaista yllätystä, joka vaan jostakin tipahtaa keskuuteemme mahdollistaen sata hyvää ja tuhat kaunista.

– Ylöjärven on kohdennettava markkinointiviestinsä edelleen suoraan ihmisille. Näin me olemme ihmisen kokoinen ja inhimillinen kaupunki.

Palvelut ovat konkretiaa

Kehitysjohtaja pitää tiukasti jalkansa maassa. Tiina Laakkonen naurahtaa, ettei hänellä ole kristallipalloa tulevaisuuden ennustamiseksi eikä taikasauvaa ihmeiden loihtimiseksi.

– Jos joku odottaa minulta jotakin käsittämätöntä ihmettä, hän pettyy. Ei sellaisia ole olemassa. Menestys tehdään raa’alla työllä. Meidän on edelleen tehtävä ahkerasti töitä. Jokainen kivi on käännettävä. Tulevaisuus tehdään konkreettisin toimin.

Laakkonen painottaa, että kunnan tehtävä on palveluiden tuottaminen asukkaille.

– Kun palvelut ovat hyviä, laadukkaita sekä kustannustehokkaasti tuotettuja, maailma on mallillaan.

Laakkosen katseet ovat tulevaisuudessa, jossa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat maakuntien harteilla.

– Ennen pitkää sote etenee maaliin, toteutukseen. Meidän on Ylöjärvelläkin nyt valmistauduttava siihen, mitä elinvoimakunnalla on uudessa tilanteessa käsissään.

Digiä, hinkua ja hyteä

Tiina Laakkosen työpöydällä on kolme mammuttimaista silmäterää. Hän koordinoi Ylöjärven digi- ja hinku-loikkia sekä hyte-pakettia.

– Digitalisaation kehitysvauhti on hurjaa. Ylöjärven kaupungin, runsaan 2 000 työntekijän organisaatiossa, haaste on siinä, että eri toimialat ovat balanssissa ja tiiviissä yhteistyössä. Digitalisaation hallitsematon kenttä johtaa helposti villiin menoon. Jokaisen yksikön on tehtävä kehitystyötä, mutta kokonaisuuden on otettava kaikki mahdolliset kulloiseenkin asiayhteyteen kuuluvat juonteet huomioon.

Laakkonen kiittää Ylöjärven edenneen kiitettävästi hinku-polullaan. Hiilineutraalisuus otetaan huomioon kaikessa toiminnassa.

– Ylöjärvi ei yksin pelasta maailmaa. Kaupunkimme on kuitenkin kuntien kärkijoukossa edistämässä maapallon tulevaisuutta.

Edellisessä työpaikassaan Nokialla Laakkonen perehtyi isosti kiertotalouteen, jonka kansainvälisesti noteerattu pioneeri naapurikaupunki on.

Laakkosen käsissä oleva hyvinvointi- ja terveystyö koskettaa koko kaupunkia. Se lähtee jokapäiväisistä arjen teoista, joita toteutetaan maalaisjärjellä.