Autokaupan konkari Jukka Lehtinen painottaa katsastuksen ja huollon merkitystä käytettyä autoa ostettaessa.
– Tarkista katsastustodistus ja huoltokirja. Kurkista konepellin alle, silmäile auton yleinen siirteys ja käy kunnon koeajolla.
Näin listaa yli 50 vuoden kokemuksella tamperelainen autokauppias Jukka Lehtinen käytetyn auton ostoa harkitsevan tärkeimmät muistettavat.
Vielä eläkkeelläkin pienimuotoista autokauppaa tekevä Lehtinen tietää, ettei kaikki ole aina ihan sitä, miltä näyttää, mutta katsastustodistuksesta selviää jo paljon.
– Varsinkin, jos auto on äskettäin katsastettu, sillä pitäisi uskaltaa ajaa huoletta. Katsastuspapereista käy myös ilmi, onko auto ollut välillä rekisteristä poissa esimerkiksi kolarin takia.
– Huoltokirjasta kannattaa selvittää, onko moottorihuollot tehty ajallaan ja onko jakopään hihnaa vaihdettu. Myös öljynsuodattimen ja raitisilman suodattimien vaihdot ovat tärkeitä, Lehtinen sanoo.
Jakopään hihna, tai joissakin malleissa ketju, on pieni mutta elintärkeä osa, joka synkronoi käytännössä koko moottorin toiminnan. Sen vaihtaminen maksaa muutaman satasen, mutta katkennut hihna aiheuttaa helposti jopa muutaman tuhannen euron moottoriremontin. Hihnan vaihtoväli vaihtelee suuresti eri automerkkien välillä, mutta kun autolla on ajettu 100 000 kilometriä, vaihtaminen on aina suositeltavaa.
– Valmistajan ilmoittamista huoltoväleistä täytyy pitää kiinni, sillä se on tehdastakuun voimassa olon edellytys, Lehtinen tähdentää.
Moni merkkiliike antaa vanhempiinkin vaihtoautoihinkin esimerkiksi vuoden takuun, mutta joka tapauksessa huoltokirjan tutkiminen on tärkeää.
Kokeneen seurassa autokaupoille
Etenkin nuoren autonostajan on viisasta lähteä kaupoille sellaisen luottohenkilön kanssa, jolle on kertynyt kokemusta ja ymmärrystä autoista. Sama pätee tietysti iäkkäämpäänkin, jolleivät autot ole tulleet kovin tutuiksi.
– Kokeneempi näkee jo monesti yleissilmäyksellä auton ulkoisen kunnon perusteella, millainen omistaja sillä on ollut. Jos auto näyttää ulospäin siistiltä ja on sisältäkin putsattu, voi olettaa, että siitä on pidetty hyvää huolta, Jukka Lehtinen luonnehtii.
Kiveniskemiä tulee väkisinkin niin ikkunoihin kuin pelteihinkin, mutta ruostevauriot soittavat aina hälytyskelloa. Myös renkaita pitää vilkaista eikä vain potkia. Jos renkaat ovat voimakkaasti kuluneet sisä- tai ulkoreunoiltaan, aurauskulmien säädöt ovat pielessä. Auton paikallaan ollessakin rattia kääntelemällä selviää jo, onko ohjauksessa paljon ”klappia”. Sitten vain konepelti ylös ja moottori käyntiin.
Nykyautojen konetilaan on ahdettu niin paljon tavaraa, ettei kokeneempikaan maallikko juuri erota silmällä mahdollisia pikkupuutteita. Kannattaa ottaa muutkin aistit käyttöön.
– Kuulostelkaa ja haistelkaa, tuleeko moottorista ylimääräisiä ääniä tai hajuja. Lehtinen neuvoo.
Kytkimen kunto selviää koeajossa
Kunnollinen koeajo tarkoittaa riittävän pitkää lenkkiä erilaisilla nopeuksilla ja erilaisissa liikennetilanteissa.
– Katsastuksessa ei ajeta kuin muutama kymmenen metriä suoraan, eivätkä esimerkiksi isommissa nopeuksissa mahdollisesti kuuluvat äänet tule siinä esiin.
– Hyvin olennainen koeajossa testattava asia on kytkimen kunto. Sen toiminta vaihtelee merkkikohtaisesti, mutta jos se irrottaa vaihteen vasta ihan pohja-asennossa, sillä ei pitkään ajeta, Lehtinen varoittaa.
Yhä useampi haluaa automaattivaihteiston, jonka todellinen kunto onkin hieman hankalampi arvioitava kuin manuaalin. Lehtiseltä löytyy siihenkin neuvo:
– Automaatti ei saisi ”nyppiä”, vaan sen täytyisi vaihtaa isommalle huomaamatta sitä mukaa, kun vauhti kasvaa. Vaihteistoöljyn määrä on tietysti aina tarkistettava.
Kuntotestissäkin voi käydä
Jos oikein varman päälle haluaa pelata, Lehtinen suosittelee käyttämään ostettavaksi harkittavaa autoa puolueettomassa autotestissä, joita jotkut katsastusasemat tekevät.
– Se satanen on hyvä satsaus.
Entä kumpaako kannattaa ensisijaisesti tuijottaa: vuosimallia vai kilometrimittarin lukemaa? Vastaus ei ole yksiselitteinen, sillä uudehkoon autoon nopeasti kertyneet kilometrit tarkoittavat usein runsasta pitkien matkojen maantieajoa, joka kuluttaa auton tiettyjä osia vähemmän kuin lyhyet taajamapyrähdykset.
Hyvän autokaupan voi tehdä vaikkapa netti-ilmoituksen perusteella, mutta keskimääräistä turvallisempaa on suunnata luotettavaksi tiedettyyn liikkeeseen.
– Valitettavasti vaihtoautojen liikkuvuus on juuri nyt huonoa, eikä merkkiliikkeistä juuri löydy viiden tonnin autoja. Käytetyn ostaminen on aina jossain määrin arpapeliä, Lehtinen tuumaa.