Ylöjärvellä on rekisteröitynä lähes 30 000 ajoneuvoa. Luku tarkoittaa sitä, että lähes jokaisella puutarhakaupunkilaisella voisi olla ajoneuvo. No ihan kaikilla ei tietenkään ole, mutta todella paljon Ylöjärvellä on moottorikäyttöisiä menopelejä.
Lisää lukuja: henkilöautoja Ylöjärvellä on rekisterissä reilut 24 100. Pakettiautoja on lähes 3 500 ja kuorma-autoja melkein 2 150. Linja-autojakin on lähes 190. Lisäksi moottoripyöriä Ylöjärvellä on rekisteröitynä reilut 2 230 ja mopoja on lähes täsmälleen saman verran. Traktoreita puutarhakaupungissa on lähes 2 500 ja moottorikelkkojakin reilut 680.
Internetin syövereitä tutkimalla selviää, että Ylöjärveltä löytyy parikymmentä autoliikettä ja saman verran autokorjaamoja tai huoltoliikkeitä. Lisäksi autoilijoita palvelee kymmenkunta rengasliikettä sekä pari tuulilasikorjaamoa ja automaalaamoa.
Kun näitä lukuja tarkastelee, ei tarvitse ihmetellä, miksi liikenne puhuttaa. Kaikilla on mielipide siitä, miten autoilua, joukkoliikennettä ja liikkumista ylipäätään pitäisi kehittää. Teiden kunnossapito, kiertoliittymien rakentaminen, suojateiden sijoittelu, kevyen liikenteen väylät, nopeusrajoitukset, pysäköintipaikat ja niin edelleen. Nämä asiat kiinnostavat ihmisiä, koska ne koskettavat lähes kaikkia paikkakuntalaisia.
Kun tähän vyyhtiin lisätään suunnitelmat ja visiot raitiotiestä tai lähijunaliikenteestä, on meillä käsissämme melkoinen liikenteen turbulenssi. Ja kuten hyvin tiedämme, liikenteen kehittäminen vaatii sekin paljon taloudellisia resursseja.
Erilaiset liikenneyhteydet ovat varsin ratkaisevassa osassa, kun mitataan Ylöjärven houkuttelevuutta nyt ja tulevaisuudessa. Siksi liikenteestä käytävä jatkuva keskustelu ja selvitykset ovat tervetulleita. Päätökset eivät ole helppoja tai yksioikoisia. Asiantuntijoita kannattaa kuunnella.