Aleksi Röyhkiön tavoite on MM-ralleissa

Ensiesiintyminen nelivetoisella autolla loi ylöjärveläiskuljettajalle uskoa mahdollisuuksiin nousta kansainväliselle huipulle.
Aleksi Röyhkiö (oik.) ja Ville Mannisenmäki ottivat luokkavoiton heti ensimmäisessä kilpailussaan R5-ryhmän Škodalla Kokkolassa.

Mikäli kaikki menee ”kuten Strömsössä”, rallin MM-sarjassa nähdään muutaman vuoden päästä ylöjärveläislähtöinen kuski.
Asuntilalainen Aleksi Röyhkiö kartanlukijanaan Ville Mannisenmäki on näyttänyt tämän kauden kilpailuissaan osaavansa kuljettaa niin etu- kuin nelivetoistakin menopeliä.

SM-sarjassa hän on ennen viimeisiä kahta osakilpailua kolmosryhmän kolmantena Ford Fiestallaan, mutta varsinaisen myrskyvaroituksen hän antoi kuukausi sitten Kokkolassa kaasutellessaan nelivetoisella Škodalla R5-luokan ykköseksi ja yleiskilpailun kakkoseksi.

– Se oli varmasti tähänastisen uran merkittävin, ehkä käänteen tekeväkin saavutus. Huomasimme, että jatkosteppi ylempään luokkaan on mahdollinen, ja alan olla siihen valmis, Röyhkiö arvioi.

– Askel etuvetoisesta nelivetoiseen onnistui yllättävän vaivattomasti, hän iloitsee.

Rallin SM-sarjakin koki kovia muutoksia koronan takia, sillä kalenteriin tuli puolen vuoden tauko. Kesän kilpailuista yksi peruttiin kokonaan ja toinen siirrettiin syksyyn.

Lauri Joona johtaa SM-sarjaa 77 pinnalla. Sami Pajari on koonnut 57 ja Röyhkiö 42 pistettä, mutta takana hengittää Henri Hokkala pinnan Röyhkiön takana.

– Kausi lähti käyntiin todella kaksijakoisesti, mutta teoreettiset mahdollisuudet mestaruuteen ovat vielä tallella. Odotan seuraavista osakilpailuista kovaa taistelua voitosta, sillä Suomen taso on todella kova, Röyhkiö puntaroi.

Kiinnostus ralliin isän myötä

Tampereen ammattikorkeakoulun Pro Akatemiassa opiskeleva Röyhkiö omi ralli-innostuksen lajia pitkään harrastaneelta isältään jo hyvin nuorena.

– Oikeat ajohaaveet alkoivat noin 13-vuotiaana. Laji tuntui välittömästi sopivalta, eikä alkuvaikeuksia juuri ollut. Isän mukana olo ja hänen kokemuksensa ovat auttaneet paljon.

– Olen seurannut rallia tosi paljon pienestä pitäen, mutta varsinaisia esikuvia minulle ei ole syntynyt. Kaikkia huippukuskeja tietysti pitää kunnioittaa ja seurata, Röyhkiö sanoo.

Hän on harrastanut urheilua monipuolisesti. Tutuiksi ovat tulleet muun muassa salibandy, jääkiekkoilu ja erityisesti jalkapalloilu, jossa hän menestyi hyvin, kunnes ralli vei voiton kaikesta muusta.

– Harjoittelen runsaasti fyysistä puoltani, koska se vaikuttaa paljon keskittymiseen ja jaksamiseen. Harjoittelemme myös paljon nuottien tekemistä, koska se on yksi suurimmista tulokseen vaikuttavista tekijöistä, ja ajotreeniä tulee kilpailujen lisäksi noin 1 500–2 000 kilometriä vuodessa.

– Tällä hetkellä olen parhaimmillani sora-alustalla; lumella en ole saanut vielä yhtä kovaa luottoa ajamiseeni. Siihen vaikuttaa moni asia, mutta kaikkia niitä voi treenata ja tulla paremmaksi, Röyhkiö vertailee.

”Viiden vuoden päästä MM-sarjassa”

Ville Mannisenmäki on istunut Röyhkiön autossa kolmisen vuotta. Ensimmäiset yhteiset kilometrinsä he ajoivat vuonna 2017 AKK Driver Academyn leireillä, ja virallisesti yhteistyö alkoi kaudella 2019.

– Ville on todella ammattitaitoinen kartanlukija, joka harvemmin tekee virheitä. Yhteistyömme toimii tosi hyvin. Meillä on samanlainen huumorintaju ja reissuilla on aina hauskaa! Röyhkiö kehuu.

Vähänkin tavoitteellinen moottoriurheilu vaatii kuskin tueksi laajan ja osaavan porukan. Aleksi Röyhkiö kiittelee kumppaneitaan sellaisiksi, että heihin pystyy tukeutumaan kaikissa lajiin liittyvissä asioissa.

– Tavoitteeni on viiden vuoden päästä ajaa MM-sarjassa täysipäiväisenä tehdaskuskina. Se tietysti edellyttää järjettömiä määriä erilaista treenaamista ja onnistumista oikeissa paikoissa, Röyhkiö tunnustaa.

Suomalaiset eivät ole viime vuosina juhlineet MM-ralleissa, mutta Röyhkiö uskoo vahvasti perinteisen menestyslajin tulevaisuuteen.

– Ikävää, ettei suomalaista maailmanmestaria ole nähty pitkään aikaan, mutta lähivuosina siihen tulee muutos, onhan suomalaiskuskeja eniten MM-sarjassa.

– Rallin arvostus Suomessa on noussut viime vuosista paljonkin Toyotan tultua MM-sarjaan. Ralli pysyy myös hyvin mukana ilmastonmuutosta torjuvissa hankkeissa, onhan sarjaan jo viritteillä hybridimoottoritkin. Ne nähdään muutaman vuoden päästä, Röyhkiö uskoo.

Lue myös:

Röyhkiöllä uran paras päivä Skodan R5-autolla

Aleksi Röyhkiö avaa kesäkauden nelivetoisella huippuautolla

Aleksi Röyhkiö pistekolmosena kesäkaudelle – ”Tilanne kasvattaa sopivasti nälkää”

Aleksi Röyhkiö yrittää lentää kärkisijoille rallin SM-sarjan osakilpailussa

Autosuma ja rengasrikko hidastivat – Röyhkiö nousi silti SM-pisteissä toiseksi

Kommentointi on suljettu.