Jos rakastat purjeveneilyn hiljaisuutta, mutta et jaksa opetella hiivaamaan ja reivaamaan, kokeilepa sähkömoottorivenettä.
Hentoinen surina kertoo, että Pimeesalmen laituriin parkkeerattujen isojen veneiden takaa lähestyy joku. Saman tien näkyviin ilmestyy Pikku Hinaajan näköinen keskimoottorivene, joka kaartaa kevyesti laituriin. Ruorin takana säteilee Pimeesalmen sataman yrittäjä Matti Kairimo.
– Eikö olekin hauska Ransu-laiva, ylpeä kapteeni myhäilee, kun kipuan kyytiin.
Uutuusveneellä on paljon muitakin ilahduttavia ominaisuuksia kuin sympaattinen ulkomuoto. Vielä sähköveneen akut ladataan sataman pistorasiasta, mutta kun katon aurinkopaneelit valmistuvat, veneeseen säteilee polttoainetta suoraan taivaalta. Tämän ekologisemmaksi ei moottoriveneily muutu.
Retkivauhdissa akut riittävät neljän tunnin ajoon, mutta paneeleilla aika pitenee vähintään tunnilla.
– Veneen matkavauhti on 4–5 solmua. Jos lähtee uistelemaan eli ajetaan oikein hiljaa, akut riittävät vuorokauden ympäri, Kairimo laskee.
Näsijärvellä veneillessä neljä tuntia jo oikein sopiva päivämatka, jonka jälkeen jäädään muutenkin yöksi ankkuriin. Rannassa sähkövene saa virtaa ihan tavallisesta pistorasiasta, ja yön yli latautumisen jälkeen jatketaan taas matkaa.
Perillä jo veneessä
Kippari Kairimo vakuuttaa, että sähkövenettä on tavattoman helppo ajaa. Se on tavallista vakaampi alus, sillä painavat akut sijaitsevat veneen pohjalla, ja rakenne on pakostakin kevyt, jotta sähkömoottori jaksaa kokonaisuutta liikuttaa.
Noin 900 kilon painoiseen veneeseen mahtuu pidemmällekin kapteenille riittävä ohjaushytti sekä pieni etukajuutta, jossa voi nukkua. Hyttiin sopisi pieni venekeittiökin. Kaikkein parasta sähköveneessä on äänettömyys. Ajossa voi jutella vaikka kuiskaten, eikä tarvitse pelätä aiheuttavansa häiriötä rantojen asukkaille, mökkiläisille tai luonnoneläimille. Omakin tunnelma on paljon kiireettömämpi ja rauhallisempi, kun matkustamiseen ei liity minkäänlaista metelin sietämistä. Tällä veneellä ei edes halua päästä äkkiä perille!
Hinaajaa vain ulkonäkö
Moni auton vaihtaja valitsee vielä polttomoottorin, koska sähköauto on isompi investointi kuin bensiinillä kulkeva vastaava menopeli. Matti Kairimo vakuuttaa, että jos on hankkimassa uutta retkivenettä, sähkömottorivene pärjää hintakilpailussa ihan hyvin vastaavalle polttomoottoriveneelle.
– Veneessä ei tarvita yhtä tehokkaita akkuja kuin autoissa, joten niiden hinta jää kohtuullliseksi. Sähkömoottori puolestaan on paljon halvempi kuin polttomoottorit, Kairimo vertaa.
Kesän mittaan säästää tietysti polttoainekustannuksissa, ja sähköveneen huoltokulutkin ovat olemattomat. Öljyjä tai öljynsuodattimia ei tarvitse vaihdella, eikä jäteöljyä synny.
Selkeä miinuspuoli on monelle se, että huippunopeus jää auttamatta kauas vastaavien pikaveneiden vauhdista. Veden vastus on sen verran iso, ettei sähköllä pystytä tuottamaan vastaavia tehoja.
Hinaajaksikaan sähkömoottorivene ei sovi, vaikka Kairimon herttainen paatti siltä näyttääkin.
– Moottorialuksemme Hjördiksen niin kutsuttu paaluvetovoima on kuusi tonnia. Tällä sähköveneellä se on kolme kiloa, Matti Kairimo nauraa.
Toki Hjördis ja lähitulevaisuudessa Elle-Mariaksi kastettava sähkövene ovat ihan eri kokoluokankin aluksia.
Sähköinen tulevaisuus
Pimeesalmen sataman isäntä uskoo, että Elle-Maria saa satamassa pian seuraa muista kaltaisistaan. Tulevaisuus on sähköinen, veneilyssäkin.
– Valtaosa Näsijärvellä nykyään veneilevistä kulkee vesitse lyhyitä siirtymämatkoja mökilleen, uistelee tai tekee pieniä päiväretkiä. Sellaisessa käytössä sähkövene toimii loistavasti, on ekologinen, turvallinen, helppo käyttää, ladata ja huoltaa, Kairimo luettelee sähkön etuja.
– Akut kehittyvät koko ajan tehokkaammiksi, samoin muu tekniikka. Myös vesistöjen puhtautta ja uusiutuvaa energiaa arvostavien veneilijöiden määrä kasvaa.
Jos sähköveneily kiinnostaa, kannattaa suunnata Pimeesalmen satamaan ja vuokrata sähkövene päiväksi käyttöönsä. Sitten vain eväät pöytään ja vesille nauttimaan luonnosta ja hiljaisuudesta.