Ylöjärven on oltava mukana pääradan kehittämisessä: hyödyt näkyvät myöhemmin

Ylöjärven Kaupunginhallitus on käsitellyt alkuvuoden aikana kahdesti raideliikenteen kehittämiseen keskittyvän Suomi-rata-hankeyhtiön valmistelua. Ylöjärven onkin varauduttava myös raideliikenteen kehittämiseen. Itse asiassa Ylöjärven vuoteen 2028 saakka ulottuvassa kaupunkistrategiassa on sitouduttu raideliikenteen edistämiseen.

Helsinki-Lentoasema-Tampere -yhteysvälin kehittämiseksi on neuvoteltu Suomi-rata Oy -nimisen hankeyhtiön perustamisesta. Hankeyhtiön perustamisessa olisi mukana myös Ylöjärvi 18 muun kunnan kanssa.Hankeyhtiön perustamisen taustalla on tavoite edistää Helsingin ja Tampereen välisen raideyhteyden suunnittelua rakentamisvalmiuteen asti.

Kovin suuria euromääriä Ylöjärven ei ainakaan vielä tarvitse kaivaa taskustaan. Ylöjärven kaupungin enimmäisrahoitusosuus hankeyhtiössä olisi 462 000 euroa, joka vastaisi 0,3 prosentin osuutta koko hankeyhtiön rahoituksesta. Yhtiötä perustettaessa Ylöjärven kaupungin maksuosuus olisi 6 554 euroa.

On selvää, että pääradan kehittäminen hyödyntää myös Ylöjärveä. Nopeampi ratayhteys edistäisi merkittävästi Pirkanmaan aluekehitystä ja tiivistäisi suurten kaupunkiseutujen välisiä työssäkäyntialueita.

Ratikka nousee keskusteluun myös tänä vuonna ja keskustelu varmasti kiihtyy ensi kevään kuntavaalien alla. Samaan aikaan keskustelussa kannattaa huomioida rautatie ja sen kehittäminen. Voi olla jopa mahdollista, että jonain päivänä Tampereelta Ylöjärvelle kulkee lähijuna.

Kaupunginvaltuusto päättänee ensi maanantaina hyväksyä Ylöjärven kaupungin lähtemisen osakkaaksi Tampereen ja Helsingin välisen raideyhteyden suunnittelua toteuttavaan hankeyhtiöön. Ja hyvä näin!