Tilasin vuosi sitten kolme puseroa netistä – vaan eipä ole vaatteita vieläkään näkynyt

28.04.2020 15:03

Sain viime keväänä jatkuvalla syötöllä eräältä firmalta mainoksia Facebookiini.
Tästä tapauksesta viisastuneena ostan ulkomaisten yritysten nettikaupoista tavaraa tästä lähtien ainoastaan mikäli a) firma on varmasti tunnettu ja olemassa, b) olen aivan varma, että haluan ja tarvitsen tavaran, c) jaksan vääntää firman kanssa, mikäli ongelmia siltikin ilmaantuu.

Kuvissa näkyi kivannäköisiä vaatteita. Ajattelin kuitenkin, ettei minua kiinnosta. En oikein jaksa nettikauppaa.

Mutta kun tarjouksia vain sateli, ajattelin vilkaista vaatteita tarkemmin ja tein toukokuussa kaupat kolmesta eri puserosta, jota maksoivat yhteensä noin 80 dollaria.

 

Pian sähköpostiin kilahti varmennus, jossa kerrottiin, että tilausta oltiin laittamassa valmiiksi laivakuljetusta varten.

Puseroita ei kuitenkaan kuulunut, ja otin lopulta yhteyttä ulkomaiseen yritykseen kolmisen kertaa.

Ensin he pahoittelivat ja kirjoittivat, että he arvostavat kärsivällisyyttäni: ”Please do not worry, your patience will be highly appreciated.”

Viimeisessä yhteydenotossani muutama kuukausi kaupan teon jälkeen kärsivällisyyteni oli kuitenkin jo mennyttä, ja vaadin kaupan purkua ja rahojen palauttamista.

Viestiini vastattiin ainoastaan pahoittelulla viivästyksestä.

 

Olen lukenut nettikaupan ongelmista lähinnä sellaisia juttuja, joissa myyjät valittavat, kuinka asiakkaat tilaavat samaa tuotetta kaikissa väreissä ja palauttavat aina osan.

Sitten on juttuja, joissa Kiinasta halpakamaa ostava saa hameen sijaan vaikkapa pikkuruiset shortsit.

Itselläni on vähäisistä nettikaupoistani sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Oma Kiina-tilaukseni oli mitä sattui, ja eräät Suomesta tilatut kengät olivat pari numeroa liian isot. Muut tilaukseni ovat onnistuneet – paitsi nämä puserot.

 

Tätä kolumnia kirjoittaessani olen googlettanut yrityksen nimeä ja etsinyt sitä myös Facebookista. Juuri mitään ei löydy, ja Facen viimeisin vaatetarjouspäivityskin on noin 10 kuukauden takaa.

Muutamassa viime kesältä ja syksyltä peräisin olevassa kommentissa kauppaa haukutaan huonon laadun, väärien kokojen ja olemattoman palauttamiskäytännön tähden.

 

Onkohan yritys mennyt konkurssiin tai lopettanut toimintansa vähin äänin? Muistan nähneeni samoja tuotteita myytävän myös aivan eri nimisessä firmassa.

Pitäisiköhän kirjoittaa yritykselle vielä kerran? Vai vain myöntää tulleeni huijatuksi…