Opettaja etätöissä, osa 4: Anna-Leena Lumme opettaa musiikkiopistossa trumpetinsoittoa, puoliso viulua – Miten yhtäaikainen opetus kotoa onnistuu?

Trumpetinsoiton opettaja Anna-Leena Lumme opettaa soittamista läppärille asennetun Zoom-videoaplikaation kautta. (Kuva: Anne-Leena Lumpeen albumi)
Tässä juttusarjassa opettajat kertovat, millaisia välineitä he käyttävät etäopetuksessaan ja miten opetus on sujunut poikkeusaikana. Tällä kertaa haastattelussa on Pirkanmaan musiikkiopiston trumpetin soiton lehtori ja kapellimestari, ylöjärveläinen Anna-Leena Lumme.

 

Muiden koulujen lailla myös Pirkanmaan musiikkiopistossa musiikinopetusta annetaan nyt etänä.  Montako oppilasta sinulla on opetettavanasi? Minkä ikäisiä opetat?

– Oppilaita on parikymmentä. Nuorin oppilaani on kuusivuotias, vanhin 18–19-vuotias.

 

Millaisia välineitä käytät etäopetuksessasi?

– Työskentelen läppärilläni, johon on asennettu videoaplikaatio Zoom.

– Lisäksi käytämme osan kanssa Whatsappia, jos heillä ei tuo Zoom toimi.

– Whatsappissa jokaisella oppilaallani on oma soittotuntiryhmänsä, johon laitetaan soittoläksyt. Lisäksi lähetän sinne videon, joissa on seuraava harjoiteltava kappale.

 

Miten etäopetus poikkeaa lähiopetuksesta?

– Tunnit pitää suunnitella oppilaiden kanssa vielä aiempaa paremmin. Seuraavan tunnin soittokappale on tiedettävä hyvissä ajoin. Skannaan nuotit oppilaalle, joka sitten tulostaa ne kotonaan. Toki nuotteja voi opiskella myös näytöltä, mutta sitten siihen ei pysty tekemään merkintöjä. Tällöin merkinnät tehdään ruutupaperille.

 

Millaisia haasteita on ollut?

– Kun oppilaan lähelle ei pääse fyysisesti, on kommunikaatio rajatumpaa. Vuorovaikutus on erilaista videolla kuin ihan vieressä, siksi sitä on joutunut opettelemaan.

– Esimerkiksi soittoasentoa ei näe videoyhteydessä niin hyvin. Normaalioloissa oppilaan pääsee kiertämään ja neuvomaan soittoasennon korjaamisessa.

– Trumpetin äänenlaatu kärsii videosta hieman. Ääneen ei siis voi kiinnittää niin paljon huomiota kuin lähiopetuksessa.

 

Onko etäopetuksessa joitakin sellaisia hyviä puolia, joita ei lähiopetuksessa ole?

– Olen huomannut, että osa oppilaista on rennompia kotonaan, mikä helpottaa keskittymistä. Joillakuilla keskittyminen herpaantuu herkimmin luokkatiloissa opiskeltaessa.

 

Miten yhtäaikainen soittaminen onnistuu etäyhteydellä?

– Yhteyden aiheuttaman viiveen vuoksi se ei oikein onnistu.

– Siksi lähetän opeteltavat kappaleet myös videoina, jotta oppilaat voivat harjoitella sen avulla. Tämä aiheuttaa itselleni lisätyötä, ja usein nauhoittelen videoita vielä illalla opetuksen jälkeen. Mutta koska videoista on ollut selvästi apua osalle oppilaista, aion tehdä niitä myös jatkossa lähiopetukseen siirryttäessä.

 Lue myös: Opettaja etätöissä, osa 3. Liikunnanopettaja Kirsi Olli: ”Oppilaat lähettävät huikeita videoita omista liikuntasuorituksistaan”

Mitä ikävöit eniten lähiopetuksessa?

– Kyllä oppilaita tulee ikävä, vaikka heitä näkeekin videolla.  Nyt soittotunneilta uupuu myös tietynlainen läheisyys.

 

Miten motivoituneita oppilaat ovat?

– Minusta tuntuu, että he harjoittelevat hyvin, koska vapaa-aikaa saattaa olla enempi. Eli hyvin he ovat reenanneet.

– Ja koska soiton harrastaminen on mahdollista myös etänä, on se tuonut tärkeää sisältöä lasten ja nuorten päiviin, kun perusarki on muuttunut. Soitosta on tullut siis entistä tärkeämpää ja harjoitteluintoa on selkeästi enemmän.

 

Puolisosi opettaa viulunsoittoa. Miten kahden soitinopettajan etäopetus kotoa samanaikaisesti onnistuu?

– Meillä tosiaan on soittotunteja samaan aikaan. Mieheni opettaa viulunsoittoa olohuoneessamme ja minä trumpettia työhuoneessa. Välissä on yksi huone, joka vaimentaa ääntä. Lisäksi minulla on trumpetissani sordiino, joka myös vaimentaa ääntä.

– Meillä on myös kaksivuotias lapsi, jonka viemme päiväkotiin opetuksen ajaksi. Muuten opetuksesta ei tulisi oikein mitään, kun hän hyppelisi taustalla.

 

Järjestättekö soittokokeita etänä?

– Omat oppilaani tekivät taidonnäytteensä ennen etäopetuksen alkamista, mutta se olisi myös mahdollista toteuttaa videoyhteydellä.

 

Milloin Pirkanmaan musiikkiopistossa palataan lähiopetukseen?

– Seuraamme ohjeistuksia ja toimimme niiden mukaisesti. Luulen silti, että omista oppilaistani valtaosa haluaa olla loppukevään etänä, vaikka mahdollisuus lähiopetukseen olisikin.

– Orkesterit taas eivät kokoonnu tänä keväänä enää ollenkaan.

 

Miten etätyöskentely vaikuttaa kevään oppilasvalintoihin?

– Uusien oppilaiden valintaa musiikkiopistoon ei pystytä nyt tänä keväänä tekemään oppilasvalinnoissa samalla tavalla kuin aikaisemmin.

– Pirkanmaan musiikkiopistossa ei tänä keväänä järjestetä jokakeväistä oppilasvalintapäivää, jossa voi tulla tutustumaan eri soittimiin ja katsomaan, mitä haluaisi soittaa. Hakuaikaa on jatkettu huhtikuun loppuun, ja oppilaiden valintamenettelystä tiedotetaan myöhemmin. Musiikkiopinnoista kiinnostuneiden toivotaan tutustuvan soittimiin nyt musiikkiopiston omilla sivuilla.

– Ylöjärvellä alkaa syksyllä uusi alkeispuhallinorkesteri, joten varsinkin uusia puhallin- ja lyömäsoittajia mahtuu hyvin.

Lue myös:

Opettaja etätöissä, osa 1. Biologian ja maantiedon opettaja: ”Hyvänä puolena on lisääntynyt ulkoilu, aloitan ja lopetan kaikki työpäiväni lenkkiin – Huonoja puolia on paljon, ei etäopettaminen tavallista koulua korvaa”

Opettaja etätöissä, osa 2. Taru Kumara-Moisio: ”Moni opiskelija kokee varmaan puurtavansa tehtäväröykkiöiden keskellä todella yksin, vaikka opettajat kuinka tyrkyttäisivät apua”