Johanna Tahlo, 29, otti ensiaskeleensa yrittäjyyteen reilut kymmenen vuotta sitten Ylöjärven lukion Y-linjalla. Nyt hän on kantavana voimana kahdessa eri alan yrityksessä: Hurja Media keskittyy sosiaalisen median markkinointiin ja Tahlo Ventures tarjoaa matkailupalveluita Ylöjärven Mutalassa.
Nykyään Tahlo tekee yhteistyötä lukion Yrittäjyyslinjan kanssa ja toimii sen ohjausryhmässä. Hän on seurannut Yrittäjyyslinjan kehitystä myös perhepiirissä, sillä hänen siskonsa Sanna ja Helena ovat myös linjan kasvatteja. Tahlo sanoo, että koulutus on ottanut hienon harppauksen vuosikymmenen aikana. Nykyiset yrittäjyyslinjalaiset ovat tiukemmin kiinni bisnesmaailman trendeissä ja yritysyhteistyössä. Tiimioppimisen malleja linjalle on ammennettu yhteistyöstä Proakatemian kanssa.
Vaikka Tahlo opiskeli yrittäjyyspainotteisella linjalla, hän sanoo, ettei ajatellut ryhtyvänsä yrittäjäksi.
– Y-linjan aikana oivalsin, että tekemällä projekteja ja asioita oikeasti oppii eniten.
Sosiaalisen median ammattilaiseksi
Lukion jälkeen Tahlo opiskeli tiedotusoppia avoimessa yliopistossa ja oli työssä, kunnes onnekas sattuma ohjasi hänet opiskelemaan Proakatemialle Tampereen ammattikorkeakoulun yrittäjyyden yksikköön.
– Päätös ryhtyä yrittäjäksi kimposi Proakatemialla. Perustin siellä ensimmäisen yritykseni, Projektitoimisto Poltteen. Teimme tapahtumia, markkinointia, myyntiä ja viestintää. Kokosimme kuuden hengen porukan kun oivalsimme, että sosiaalinen media tulee olemaan kova juttu tulevaisuudessa. Silloin alalla ei vielä ollut monia tekijöitä.
Sisällöntuotantoa ja somestrategioita
Kun opinnot Proakatemialla päättyivät joulukuussa 2014, Tahlo ja opiskelukaveri Vilma Vestelin perustivat Hurja Media -nimisen sosiaalisen median markkinointiin erikoistuneen viestintätoimiston.
– Olemme monen firman Facebook-, Instagram-, LinkedIn- tai Twitter-tilin takana. Olemme niitä ihmisiä, jotka julkaisevat, kirjoittavat ja kuvaavat sisältöä, ja käyvät keskustelua. Lisäksi autamme yrityksiä miettimään miksi, kenelle, miten, missä, milloin ja millaisella budjetilla markkinoidaan, eli teemme suunnitelmia.
Hurja Medialla on toimistot Tampereella ja Helsingissä, ja yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Likkojen Lenkki, Hotelli Helka, Vincit, Helsingin kaupunki, msonic ja Genelec. Lisäksi Tahlo valmentaa sosiaalisen median käyttöä yrityksille.
Matkailua luonnon helmassa
Tahlon toinen yritys, matkailupalveluja tarjoava Tahlo Ventures sijaitsee Mutalassa Näsijärven rannalla, jossa Tahlon perheellä on maa- ja metsätila. Mäen harjalla sijaitseva Tahlo Hillhouse -huvila avattiin puolitoista vuotta sitten majoitus- ja kokoustilaksi. Kauniisti sisustetussa rakennuksessa on kolme makuuhuonetta, yhteiskeittiö ja iso oleskelutila, joka taipuu vaikkapa juhla- tai yritysten kokouskäyttöön. Nyt koronaepidemian aikana taloa vuokrataan myös yhden makuuhuoneen taktiikalla sekä rantasaunaa iltaisin yksityiskäyttöön. Tahlon silmäterä onkin sauna, jonka vankat lauteet hän on itse tehnyt lähimetsästä kaadetusta puusta.
Tahlo Ventures tarjoaa asiakkailleen myös mahdollisuuden nauttia lähiruokaa, jota toimittavat yhteistyökumppanit Bistro Miss Ada ja Maarit Tuominen.
– Tämä projekti sai ensimmäiset kipinänsä jo yli 15 vuotta sitten, kun aloimme iskän kanssa miettiä, että mitä Tahlon tilalla tehdään tulevaisuudessa. Syntyi ajatus maatilamatkailusta ja se muhi monta vuotta, sanoo Tahlo, joka pyörittää toimintaa yhdessä vanhempiensa kanssa.
Turvallinen ja suvaitseva ympäristö
Tahlo Venturesin yritysidea pohjautuu suvaitsevaisuuden arvomaailmalle, ja tärkeä kohderyhmä on sateenkaari-yhteisö.
– Tämä on saanut hyvää palautetta. Tottakai se myös rajaa osan porukasta pois. Haluamme majoittaa niitä ihmisiä, jotka pystyvät suvaitsemaan ja olemaan erilaisten ihmisten kanssa.
– Perheemme on aina ollut hyvin suvaitsevainen, ja haluamme tarjota turvallisen ympäristön myös muille.
Yrityksen ensimmäiset puolitoista vuotta ovat sujuneet hyvin, ja asiakkaita on käynyt Eurooppaa, Venäjää ja Australiaa myöten. Koronaepidemia haastaa juuri nyt, koska isojen ryhmien tapahtumia on peruttu ja siirretty.
– Tämä vaatii positiivista asennoitumista ja bisneksen uudelleen pyöräyttämistä. Ei tiedä mihin maailma menee. On tärkeä löytää sellaisia tapoja, millä voi tällaisissa poikkeusoloissa auttaa ihmisiä ja tarjota pienemmille porukoille palveluja, Tahlo sanoo ja toivoo, että kriisin jälkeen ihmiset löytäisivät lähimatkailun entistä vahvemmin.