Monet ylöjärveläisyritykset ovat joutuneet kovaan tilanteeseen koronaepidemian edetessä ja jatkuessa. Osa teollisuusyrityksistä on lomautusten ja jopa irtisanomisten edessä. Pienemmät kivijalkayritykset pärjäävät uskollisten kanta-asiakkaiden turvin.
Katin Kukka: Alkushokista on noustu
Katin kukka- ja hautauspalvelu Oy:n yrittäjä Saija Andreasen kertoo, että koronaepidemian mukanaan tuomat muutokset suomalaisten arkielämään nelisen viikkoa sitten konkretisoituivat saman tien liiketoiminnassa ja kauppa hiljeni.
– Monet ihmiset vetäytyivät ensimmäisellä viikolla, kun koulut menivät kiinni.
Ison loven kukkakaupan liikevaihtoon on tehnyt erityisesti kirkollisten toimitusten ja juhlien siirtämiset ja perumiset, ja hautajaisten osallistujamäärän rajaaminen. Myös kaupungin, yritysten ja yhdistysten muistamiset kukkien muodossa ovat vähentyneet. Normaalisti kiireiset kevät- ja kesäkauden sesongit pääsiäinen, äitienpäivä ja valmistujaiset ovat edessä. Vielä ei tiedetä, miten jälkimmäisiä päästään juhlimaan.
– Toisaalta, kun alkushokki meni, ihmiset ovat muistaneet kukat. Hääpäiviä ja syntymäpäiviä ei tilanteesta huolimatta unohdeta.
Asiakkaat ovat hakeneet myös piristyskukkia itselleen ja läheisilleen. Yhdistykset ovat muistaneet yhteistyökumppaneita tai jäsenistöään pienillä kukkakimpuilla.
Mukautumista tilanteeseen
Koronakriisin vuoksi toimintaa sopeutettiin kukkatilausten kuljetusmaksun poistolla kun kohde on noin 15 kilometrin säteellä liikkeestä. Kukat voi tilata puhelimitse ja maksaa tilille tai toimituksen yhteydessä pankkikortilla.
Liikkeen auki-oloaikaa on perhesyistä jouduttu supistamaan aamupäivisin, koska molemmat vanhemmat ovat yrittäjiä.
– Meillä on kaksi koululaista. Alkuviikosta autan kouluhommat ja teen lapsille lounaan. Mieheni tekee saman perjantaisin, Andreasen kertoo ja haluaa samalla kiittää Vahannan koulun opettajia etäopiskelun hienosta organisoinnista.
Andreasen työllistää itsensä lisäksi yhden henkilön, eikä yrityksessä ole jouduttu miettimään lomautuksia.
– Yhteistuumin epidemia pitää saada kuriin. Tämä koskettaa tosi laajasti. Uskon, että me-hengellä ja tietyllä positiivisuudella pystytään vaikuttamaan. Tavoite on, että tästä selvitään, hän tsemppaa.
Terveyskauppa Misteli: Paikalliset palvelut tärkeitä
Terveyskauppa Mistelin yrittäjä Tarja Toivonen toteaa, että koronakriisi yllätti.
– Onhan tämä tiukka paikka yhtäkkiä. Eihän tällaista kukaan ole osannut ikinä millään lailla ennakoida, vaikka tietynlaisia skenaarioita varmasti on valtiovallan puolesta tehty. Kyllä tässä nyt otetaan yrityksistä mittaa.
Toivonen toteaa olevansa siitä onnellisessa asemassa, että Soppeenmäessä ja Kauppakeskus Elossa toimivalle Mistelille on vuosikymmenten aikana muodostunut uskollinen kanta-asiakaskunta.
– Ylöjärveläiset kokevat tärkeäksi, että paikkakunnalla säilyvät palvelut. Useampikin on sanonut, että ”me tultiin nyt kun haluamme tukea tätä toimintaa”, hän kertoo, ja lisää että monet haluavat satsata kriisin keskellä omaan terveyteensä.
Yhdessä tästä selvitään
Mistelin aukioloajat ovat toistaiseksi pysyneet samoina asioinnin sujuvuuden takaamiseksi.
– Toistaiseksi olen pystynyt pitämään molemmat liikkeet auki, ja siitä olen tässä tilanteessa äärimmäisen onnellinen ja kiitollinen. Yrittäjälle on aina tiukka paikka lomauttaa tai irtisanoa, ja sitten
vielä tämmöisessä tilanteessa kun tietää, että mahdollisesti työttömyystukea ei ihan heti rupea tulemaan, koska käsittelyjonoissa on niin kauheat ruuhkat. Jos suinkin voin oman ja kahden muun palkan maksaa, niin mielelläni sen teen,Toivonen sanoo.
– Ei ollut helppoa 1990-luvun alun lamassakaan. Monikin yritys silloin matkan varrella kaatui. Tästä on tullut sellainen tunne, että yhdessä tästä selvitään. Se on noussut mielestäni ihanasti pintaan, sanoo Toivonen.
Lue myös: