Hyötyajoneuvoja huolletaan yötä päivää: Työpäivään voi kuulua moottoriremonttia, hallin siivousta tai vaikka perävikoja

Soppeenmäen teollisuusalueella sijaitseva Hyötyajoneuvo Mik-Kone Oy huoltaa autot pakettiautoista raskaisiin ajoneuvoihin. Toimitusjohtaja Mikko Muotialan lisäksi yrityksessä työskentelee kaksi asentajaa.
Rasvamontun reunalla (vas.) Mikko Muotiala, Sakari Harjula ja Onni Majuri.

Asiakaskunta koostuu isommista ja pienemmistä yrityksistä. Mik-Koneen huoltohallissa on tilat kahdelle kuorma-autolle, 12 metriä pitkä rasvamonttu ja kattonosturi. Hallissa tehdään autojen huoltoja ja öljynvaihtoja sekä moottorien, jarrujen ja vaihdelaatikoiden remontteja sekä hydrauliikkakorjauksia. Autoihin asennetaan myös työvaloja, majakoita ja peruutuskameroita.

Huoltorepertuaari ulottuu hyötyajoneuvoista perävaunuihin ja kaivinkoneisiin.

– Päällirakenteita huollamme myös, ja asennamme koukku- ja vaihtolavalaitteita, esimerkiksi sorankuljetus- ja koneenkuljetuslavoja.

Perushuollosta moottoriremontteihin

Mikko Muotialalla on moottoriremontti työn alla.

Raskaiden ajoneuvojen määräaikaishuollot toteutetaan kilometriperusteisesti tai vuosihuoltoina samalla periaatteella kuin henkilöautoissa. Perushuoltoon kuuluvat moottoriöljyjen ja suodattimien vaihto, vaihteisto- ja peräöljyjen vaihto, venttiilien säätö ja lisäksi tarkistetaan, että valot ja laitteet toimivat.

– Perusöljynvaihtohuolto on kerran vuodessa tuli kilometrejä tai ei, Muotiala kertoo.

– Teemme myös katsastuskorjauksia. Katsastamme autot asiakkaille ”avaimet käteen” -periaatteella: he tuovat auton tänne ja me käytämme sen leimalla.

Myös ajoneuvojen käyttötarkoitus vaikuttaa huoltoväleihin. Lisäksi huoltoväleissä on auto- ja merkkikohtaisia eroja.

– Esimerkiksi maantieautoissa, jotka kuljettavat kappaletavaroita, on pidemmät huoltovälit kuin sora- ja betoniautoilla, joita huolletaan useammin. Nosturiautoissa huollot menevät tuntien, ei kilometrien mukaan.

Ajoneuvoille on mahdollista tehdä huoltosopimus, mutta pääasiassa autot tuodaan korjattavaksi kun ne rikkoutuvat. Silloin töillä on kiire, koska autojen pitäisi olla äkkiä takaisin tienaamassa. Esimerkkinä Muotiala mainitsee tienhoitoautot.

– Tänä talvena tilanne vähän rauhoittui, mutta samoilla autoilla suolataan, niin nekin jonkin verran liikkuvat koko ajan, Muotiala kertoo.

Huoltojen hinnat ovat korkeammat kuin henkilöautoissa.

– Onhan se moninkertainen, esimerkiksi henkilöautoon menee neljä litraa öljyä ja tuollaiseen 40 litraa, Muotiala viittaa kuorma-autoon.

Päivystys ympäri vuorokauden

Sakari Harjula asettelee sylintereitä osienpesukoneeseen, jossa pestään öljyiset työkalut ja varaosat.

Mik-Konella työskennellään myös viikonloppuisin ja iltaisin.

– Tosi paljon on niin, että auto hajoaa päivällä ja auto tarvitsee saada aamuksi ajoon. Niitä tehdään sitten iltaisin.

Yrityksen palveluihin kuuluu myös 24-tunnin päivystys. Muotiala kertoo, että päivystyskeikoille lähdetään noin tunnin kuluessa vaikka kesken unien. Pääasiassa asiakkaat ovat Pirkanmaalta, mutta päivystysasiakkaita tulee myös maakunnan ulkopuolelta. Tarvittaessa autot tuodaan Ylöjärvelle korjattavaksi massiivisella hinausautolla.

Helpompi korjata kuin henkilöautoja

Raskaiden ajoneuvojen korjaajilla ei ole erikoiskoulutusta, vaan autonasentajakoulutus riittää.

–Tekemällä oppii parhaiten, Muotiala toteaa.

– On paljon helpompaa korjata isoja autoja kuin henkilöautoja. Jos joku paikka on tiukassa, niin pääsee lyömään isoilla työkaluilla ja irrottamaan osia. Jos henkilöautossa on joku osa piukassa, niin sitä yrittää jollain pienellä asialla irrottaa, Mik-Koneessa työskentelevä Sakari Harjula vertaa.

Työpäivät ovat mielenkiintoisia ja vaihtelevia: haastattelupäivänä Harjula on tehnyt moottoriremonttia, siivonnut hallia ja tutkinut toisen korjattavana olevan auton perävikaa.

– Nyt meillä sattui olemaan kaksi moottorin vaihtoa samaan aikaan. Sitten saattaa olla, että tehdään kaksi kuukautta ihan erilaisia juttuja, Muotiala sanoo.

Onni Majuri on työskennellyt yrityksessä tammikuusta lähtien armeijasta pääsyn jälkeen.

– Ennen olin henkilöautopuolella. Täällä on huomattavasti erilaista työskennellä. Samat komponentit periaatteessa kuin henkilöautopuolella, mutta eri kokoisia, hänkin toteaa.

Käsityökaluista erikoistyökaluihin

Huoltohallissa on hurjasti erilaisia työkaluja.

– Käsityökalut löytyvät ruuvimeisselistä lähtien. Vaihteistoihin pitää olla kaikenlaisia merkkikohtaisia erikoistyökaluja. On autokohtaisia erikoishylsyjä ja pyörän navoissa on kaikenlaisia erikoismuttereita. Meillä on kaikki hitsauslaitteet, ja pystymme hitsaamaan alumiinia ja rosteria.

Vikojen paikannuksessa auttavat testerit.

– Ei se nyt ihan niin mene, että töpseli kiinni ja se on kunnossa, mutta ilman niitä ei pystyisi tekemään, Muotiala sanoo.