18-vuotias Karla Kuutti kokee olevansa pian valmis ajokokeeseen. Siihen asti hän ajelee edelleen mopoautollaan, mutta harjoittelee henkilöautolla ajamista isänsä Jukan opetuksella.
Vuoden 2004 vihreä Toyota Avensis on kehrää asuntilaislaisen Kuutin perheen pihassa. On aika testata, millä tolalla autokoululaisen Karla Kuutin ajotaidot ovat.
Minä kömmin takapenkille, Jukka-isä repsikan paikalle ja Karla ratin taakse.
Oletan, että matka saattaa lähteä käyntiin nykivästi – ainakin itselläni oli autokouluaikana vaikeuksia kytkimen ja vaihteiston kanssa.
Mutta mitä vielä: Karla lähtee liikkeelle kuin vanha tekijä ja kaartaa Asuntilan ympäri rauhallisesti ja tottunein ottein. Kuski juttelee niitä näitä ja eikä epävarmuudesta ole tietoakaan.
Suuntaamme Haavistolle päin ja sieltä vielä Kuuselanrantaan ottamaan parit kuvat.
– Pikkaisen tässä täytyy tietysti tarkkailla liikennettä, mutta kyllä kuski on hillitty, Jukka kehuu.
Mäkilähdöt ovat kysyneet hermoja
Karla ja Jukka Kuutti ovat harjoitelleet Avensiksella ajamista tammikuusta saakka ajo-opetusluvalla. Tämä tarkoittaa sitä, ettei Karlan ole tarvinnut käydä ajotunneilla autokoulussa, koska ajo-opetuksen hoitaa oma isä.
Karlan ei ole myöskään tarvinnut kuluttaa autokoulun penkkejä teoriatunneilla istuen, sillä hänellä on entuudestaan mopoautokortti.
– Sen vuoksi henkilöautolla ajaminen onkin ollut melko helppoa, kun olen kuitenkin kolmisen vuotta ajanut mautolla, Karla kertoo.
Mutta on hänellä haasteitakin ollut. Kuten tavallista, kytkimen käytön opettelu oli ensin hankalaa, kuten myös manuaalivaihteisto.
– Risteyksien mäkilähdöt ovat kysyneet hermoja, Jukka kertoo.
– Joo, niissä on kyllä mennyt autoon hermo, Karla myöntää.
Karla epäilee, että olisi valmis inssiin
Kuuttien perheessä on ollut alusta asti selvää, että lapset ajavat ajokortin. Tosin kiirettä sen kanssa ei ole ollut. Karla on täyttänyt jo 18, mutta hänellä ei ole hoppua päästä inssiin.
– Muistan, että meidän nuoruudessamme kortti oli saatava sinä päivänä, kun täytti 18, Jukka sanoo.
– Varmaan se olisikin niin, jos minulla ei olisi tuota mopoautoa, jolla pääsen kulkemaan, Valon Tredussa opiskeleva Karla lisää.
Ajotunteja on kuitenkin jo sen verran takana ja tuntuma autoon on hyvä, että Karla arvelee olevansa melko valmis ajokokeeseen.
Jos hän läpäisee kokeen, on edessä mopoauton myynti ja oman auton osto.
– Olen katsellut ainakin Avensiksia. Budjetti on jotain 2000 euroa.
Riitoja ei ole tullut ja rahapussikin kiittää
Sekä Karla että Jukka ovat olleet molemmat tyytyväisiä siihen, että he valitsivat B-ajokortin suoristustavaksi juuri opetusluvan.
Sen avulla he ovat saaneet päättää keskenään, miten paljon he ajavat, missä ja milloin.
– Eikä meillä ole tainnut mennä hermo kertaakaan toisiimme, mikä on harvinaista, he nauravat.
Ajo-opetuslupa on kiitollinen myös lompakon kannalta. Nopealla googlettelulla selviää, että esimerkiski Ylöjärven autokouluissa B-ajokortin ajaminen maksaa 800-1300 euroa riippuen kurssin sisällöstä.
Jukka Kuutilla on mennyt tyttärensä opettamiseen tähän mennessä 85 euroa.
– Onhan tämä todella kustannustehokasta verrattuna kortin ajamisee autokoulussa. 35 euroa meni auton takana olevaan kolmiolätkään ja lupakäsittelyyn.Poljin maksoi 50 euroa ja tuttuni asensi ilmaiseksi, Jukka sanoo.
Lue myös:
Tässä perheessä on kolme henkilöautoa ja mopoauto, ja ensi vuonna autoja tulee lisää
SM-tason jääkiekkoilija sai ajokortin jo 17-vuotiaana – Treenejä on viikossa kahdeksat