KORONAPANDEMIA: Pankit reagoivat muuttamalla väliaikaisesti palveluaan

Aito Säästöpankki onnistui organisaatioremontissaan, jossa 14 konttorin johto laitettiin uusiksi. Toimitusjohtaja Pirkko Ahonen sanoo pankkinsa käyttävän tulostaan esimerkiksiperuspankkijärjestelmän uudistamiseen. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Aito Säästöpankin Kauppakatu 14:n konttori palvelee asiakkaita normaalisti. Ensi maanantaista lähtien pankin Hervannan, Pälkäneen ja Luopioisten konttorit ovat tilapäisesti suljettuina. – Toimenpiteidemme tarkoituksena on ehkäistä koronapandemian leviämistä, toimitusjohtaja Pirkko Ahonen sanoo. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Pankit kantavat yhteiskuntavastuutaan koronapandemian nujertamiseksi. Ne keskittyvät palvelemaan asiakkaitaan verkossa ja puhelimitse. Konttoreissa asiointi minimoidaan. Pirkanmaalla esimerkiksi Aito Säästöpankki,  Nordea sekä OP Tampere (Tampereen Seudun Osuuspankki) turvautuvat poikkeuksellisiin ratkaisuihin, jotka ovat poikkeustilan mukaisesti väliaikaisia. 

Niin Aito Säästöpankki kuin Nordeakin tukeutuvat palveluratkaisuissaan siihen, että ne haluavat kantaa vastuunsa oman henkilökuntansa sekä asiakkaidensa terveydestä.

Pankit haluavat myös konkretisoida valtiojohdon tarkat ohjeet koronapandemian etenemisen hidastamiseksi ja ongelman ratkaisemiseksi.

– Paras tapa estää viruksen leviäminen on vähentää fyysisiä kontakteja kaikilla mahdollisilla tavoilla, Aito Säästöpankin toimitusjohtaja Pirkko Ahonen sanoo.

Aito Säästöpankki supistaa tilapäisesti konttoripalvelujaan ja suosii asiakaskontaktoinnissaan verkko- ja puhelintapaamisia.

Maanantaista 23. maaliskuuta lähtien Aito Säästöpankin Hervannan, Luopioisten ja Pälkäneen konttorit ovat suljettuina.

– Korostan, että ratkaisu on tilapäinen, Ahonen painottaa.

Aito Säästöpankki supistaa Ylöjärven, Valkeakosken, Hämeenkyrö-Kyröskosken ja Ikaalisten konttoreidensa kassapalvelujen aukioloaikoja. Tarkat tiedot näiden toimipaikkojen aukioloajoista löytyvät pankin verkkosivuilta.

Aito Säästöpankit muut konttorit palvelevat asiakkaitaan normaalisti, mutta konttoreiden ovet ovat lukittuina. Sisälle pääsee ovikelloa soittamalla.

– Koronaviruksen aikana Aito Säästöpankki suosittelee asiakkaitaan hyödyntämään verkko-ja puhelintapaamisia, verkko- ja mobiilipankkia, puhelinasiakaspalvelua, chatia sekä korttimaksamista, Ahonen vetoaa.

– On selvää, ettei koronavirusepidemia saa aikaan kaikkien asiakkaiden kohdalla yht’äkkistä digiloikkaa. Ikäihmiset tarvitsevat edelleen konttoria esimerkiksi käteisen rahan nostoon kuuluen samalla riskiryhmään. Epidemiatilanteessa pankkikonttoriin kannattaa tulla vain siinä tapauksessa, että pankkiasian hoitaminen sitä välttämättä edellyttää, Ahonen neuvoo.

Nordean Pirkanmaan aluejohtaja muistuttaa pankkinsa olevan esimerkillinen veronmaksaja Suomessa. (Kuva: Matti Pulkkinen)
Nordean Pirkanmaan aluejohtaja Tomi Tulonen neuvoo, että jos asialla ei ole kiire, asiakkaan kannattaa siirtää yhteydenottoa myöhäisempään ajankohtaan. Pankkitoiminta on tärkeä osa ihmisten arkea ja myös koko rahoitusjärjestelmää, siksi sen toimivuudesta on huolehdittava kaikin keinoin kriisiaikoina. (Kuva: Matti Pulkkinen)

Nordea antaa pankkipalvelujaan entistä enemmän etänä

Nordean Pirkanmaan aluejohtaja Tomi Tulonen korostaa, että pankkipalveluja hoidetaan nyt yhä enemmän etänä.

– Tämä tuo pankkimme palveluihin väliaikaisia muutoksia, hän sanoo.

Tulonen ohjeistaa henkilöasiakkaita hoitamaan päivittäisiä pankkiasioita muissa kanavissa kuin konttoreissa.

– Suositelluin tapa hoitaa pankkiasioita on verkko- ja mobiilipankki tai 24/7-asiakaspalvelu, hän tarkentaa.

– Asiakastapaamiset hoidetaan lähtökohtaisesti verkko- ja puhelintapaamisina.

Tulonenkin teroittaa Nordean palvelulinjauksien olevan linjassa Suomen hallituksen antamien varautumistoimien kanssa.

Nordea keskittää henkilöasiakkaidensa asiakaspalvelussa olevat voimavarat puhelin- ja etäpalveluihin. Tulosen mukaan viime päivien kokemukset osoittavat ihmisten oivaltaneenkin parhaat asiointikäytännöt poikkeusaikana.

Nordean Ideaparkin, Nokian, Sastamalan ja Tampereen Lielahden konttorit tarjoavat palvelua pääsääntöisesti puhelimitse.

Nordean Tampereen Hämeenkatu 22:n konttori sekä Hämeenkatu 7:n kassakonttori palvelevat normaalisti.

– Viranomaisten määrittelemiin riskiryhmiin kuuluvien kiireellinen asiointi voidaan hoitaa ajanvarauksella konttoriin, joskin suosittelemme verkkotapaamisia, Tulonen toistaa.

- OP Tampereella on iso ja vastuullinen rooli Pirkanmaan kehittämisess, syyskuun alussa pankin toimitusjohtajana aloittava Jani Vilpponen sanoo. (Kuva: Matti Pulkkinen)
– Tämä poikkeuksellinen tilanne koskettaa meitä kaikkia. Haluamme olla osaltamme tukemassa tilanteen palautumista normaaliksi, toimitusjohtajana Jani Vilpponen sanoo. (Kuva: Matti Pulkkinen)

OP Tampere keskittää kassa-asioinnin Hämeenkatu 12:n ja Nokian toimipaikkoihin

OP Tampereen eli Tampereen Seudun Osuuspankin toimitusjohtaja Jani Vilpponen kertoo, että kassapalveluiden toiminnan takaamiseksi pankki keskittää kassa-asioinnin ja ilman ajanvarausta tapahtuvan asioinnin toistaiseksi Tampereen Hämeenkatu 12:n ja Nokian (Kauppakatu 8, 37100 Nokia) toimipisteisiin.

Vilpponen perustelee ratkaisua sillä, että pankkien kassapalveluissa tapahtuu normaalisti paljon asiakaskohtaamisia.

OP Tampereen päätös merkitsee sitä, että Tampereella Hervannan ja Lielahden samoin maakunnassa Hämeenkyrön, Karkun, Lempäälän ja Ylöjärven toimipisteiden kassapalvelut ovat suljettuina maanantaista 23. maaliskuuta lähtien toistaiseksi.

– Neuvontapalvelut kaikissa konttoreissa toimivat ajanvarauksin, ja ne hoidetaan pääosin puhelin- sekä verkkoneuvotteluina. Pankkiin kannattaa olla yhteydessä ensisijaisesti sähköisiä kanavia käyttäen. – Pyrimme varmistamaan palveluiden jatkumisen riittävällä tasolla tässä poikkeuksellisessa tilanteessa myös heille, joille kassapalvelut ovat tarpeen. Tämän vuoksi keskitämme kassa-asioinnin toistaiseksi Tampereen Hämeenkadun ja Nokian Kauppakadun toimipisteisiin, Jani Vilpponen sanoo.

– Jos asiakas ei käytä sähköisiä pankkipalveluja, maksukortilla, suoramaksusopimuksella sekä maksukuorilla pärjää hyvin. Säännölliset laskut voi siirtää suoramaksuun. Tällöin lasku maksetaan automaattisesti ajallaan ja oikeilla maksutiedoilla. Jos suoramaksu ei ole mahdollinen, voi käyttää maksukuoria. Läheinen tai naapuri voi noutaa riskiryhmään kuuluvan puolesta maksukuoria tarpeellisen määrän. Tässä tilanteessa on hyvä olla maksukuoria vähintään kuukauden tarpeeksi, Vilpponen ohjeistaa.

MATTI PULKKINEN