Alle kahden euron kokoisen iskemän voi vielä suojata teipillä ja paikata helposti
Auton tuulilasin kunnon tarkistamisesta ulkoa päin on hyvä tehdä säännöllinen rutiini, sillä tiestä irronneet kivet ja nastat napsahtelevat monesti lasiin, eikä niitä sisältä huomaa.
Lasiin tullut osuma aiheuttaa herkästi halkeaman, joka pakottaa lasin vaihtoon. Pienemmätkin vauriot voivat etenkin auringon paistaessa matalalta heijastaa valoa ikävästi ja muutenkin haitata näkyvyyttä. Kyse on siis ajoturvallisuuden ja -mukavuuden kannalta oleellisesta asiasta.
Tuulilasin voi pelastaa nopealla toiminnalla, jos osuma tekee siihen pienehkön, korkeintaan kahden euron kolikon koloisen iskemän.
– Iskemä kannattaa peittää heti teipillä, joka estää lian ja kosteuden pääsyn siihen. Sellainen vaurio on vielä helposti korjattavissa, Carglass Ylöjärven toimitusjohtaja Petri Lonka neuvoo.
Ensiapu onnistuu tavallisella läpinäkyvällä teipilläkin. Korjaamossa särökohta käsitellään nopeasti jähmettyvällä aineella, eikä ammattilaisen työn jäljiltä vauriota huomaa.
– Myös vakuutusyhtiöt kannustavat ajoissa korjaamiseen, sillä tuulilasivakuutus kattaa sen ilman omavastuuta, Lonka muistuttaa.
Koko talvi ollut sesonkia
Yleensä lasinkorjaajien ja -vaihtajien sesonki alkaa kevään korvalla, mutta näin poikkeuksellisen lauhana talvena töitä on piisannut tasaiseen tahtiin.
– Nykyisin käytettävä terävä sepelisora tekee lasiin paljon pahemman jäljen kuin pyöreäkivinen hiekka. Sepeli myös tarttuu kovasti lisääntyneisiin renkaiden lamelliuriin helpommin.
– Myös yleinen liikennemäärien kasvu on lisännyt tuulilasivaurioiden määrää, ja lasikootkin ovat suurentuneet, Lonka sanoo.
Edes asiallisten turvavälien pitäminen ei välttämättä suojaa lasivaurioilta, sillä kivet ampautuvat renkaista todella pitkälle kiihdytettäessä esimerkiksi moottoritien ramppien jälkeen.
– Bussien ja kuorma-autojen laseja särkyy myös paljon, ja niiden vaihtaminen on vaativaa työtä, joka meidän ammattitaitoisilta asentajilta onnistuu.
Myös oikukkaat talvisäät lisäävät kiireitä, sillä rajut lämpötilan vaihtelut hajottavat helposti hiemankin vaurioituneen lasin.
– Kaikki tuulilasit kuluvat käytössä, ilman varsinaista vauriotakin ne menevät sameiksi, ja vaativat uusimista. Vaihdamme vuosittain noin 2 000 tuulilasia, Lonka arvioi.
Brändiltä tärkeää tukea
Helmikuun ensimmäinen oli Longan johtamalle Suomen Tuulilasimestarit Oy:lle tärkeä päivä, sillä se pääsi ensimmäisenä yrittäjävetoisena alan liikkeenä maassamme kansainvälisen Carglass-brändin alle.
Ala on Pirkanmaallakin erittäin kilpailtu, ja Petri Lonka uskoo brändäyksestä koituvan yritykselleen selvää hyötyä.
– Se selventää vakuutusasioiden käsittelyä, mikä on tärkeää tuulilaseihin tulleen uuden teknologian vuoksikin. Laseissa on nykyään monenlaisia kameroita ja tunnistimia, jotka sinällään eivät vaikuta niiden kestävyyteen.
Hän aloitti tuulilasien korjaamisen toiminimellä viitisentoista vuotta sitten metsäkyläläisessä autotallissa ja rakensi yrittäjäriskin otettuaan hallin Elovainiolle. Kumppaniksi tuli Kari Halmerinne, jonka ensin Parkanoon perustama Autokummitus Oy on erikoistunut renkaisiin. Hallista löytyy myös Profix Oy -korjaamo, ja yhteensä yritykset työllistävät tusinan verran ihmisiä.
Lasi- ja rengaspalvelua on kolmen vuoden ajan saanut kahtena päivänä viikossa myös Lempäälän Ideaparkissa, jossa se laajenee huhtikuussa jokapäiväiseksi.
– Pitää hakea uusia markkinoita, sillä varsinkaan Parkanossa asiakaskunta ei juuri voi kasvaa – Ylöjärvellä ja Lempäälässä kylläkin, Halmerinne perustelee.