Ilmastonmuutos ja bisnes – Asiakkaat äänestävät lompakollaan vastuullisten yritysten puolesta

Kirjoittaja on Ylöjärven Yrityspalvelu Oy:n hallituksen jäsen ja kaupunginvaltuutettu (vihr.)

Ilmastonmuutosten vaikutuksilta ei tule välttymään yksikään yritys. Ilmastonmuutoksen hillitsemisestä löytyy valtavia mahdollisuuksia. Koko maailma tulee siirtymään hiilineutraaliin kiertotalouteen ja edelläkävijät tulevat saamaan suurimman siivun markkinoista.

Asian toisesta puolesta lausui Mark Carney heinäkuussa 2019 seuraavasti: ”Ne yritykset, jotka eivät vastaa ilmastonmuutokseen, tulevat menemään konkurssiin.”
Mahdollisuuksia on runsaasti. Ilmastonmuutos voi lisätä yrityksen tuotteiden ja palveluiden kysyntää ja lisätä niiden houkuttelevuutta markkinoilla. Se edellyttää strategian ja toimintatapojen päivittämistä. Ilmastomuutos voi myös heikentää kysyntää ja vaikeuttaa raaka-aineiden saantia.

Tutkimustulokset osoittavat, että ilmastomyönteisyys voi tuoda kilpailuetua. Ilmastonmuutoksen huomioivat yritykset tuottavat paremmin, ovat kilpailukykyisiä ja säästävät rahaa. Päästöjen vähentämiseen liittyvät innovaatiot avaavat uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Asiakkaat äänestävät lompakollaan vastuullisten, ympäristönäkökulmat huomioon ottavien yritysten puolesta. Parhaat työntekijät äänestävät verokortillaan.
Ulkopuolista rahoitusta kasvuun ja innovaatioihin saavat jatkossa vain ympäristövastuulliset yritykset. Ympäristövaatimukset kiristyvät ja ne ovat käännettävissä lisäarvoksi asiakkaalle. Eri kehitysyhtiöiltä on mahdollista saada apua ja rahoitustakin.

Miten yritys pääsee asiassa liikkeelle, jos ympäristönäkökulmat eivät ole vielä sattuneet toiminnan keskiöön? Ilmastomuutoksen huomioiminen ei onneksi ole aivokirurgiaa tai rakettitiedettä. Se on yksinkertaista ja maalaisjärjellä onnistuvaa järkeenkäypää toimintaa.

Ensiksi on hyvä tutkailla oman yrityksen arvot ja strategia. Onko tarkoituksena kehittyä, toimia pitkällä aikavälillä sekä vastata asiakkaiden ja muiden sidosryhmien tarpeisiin?
Jos vastaus on kyllä, homma alkaa olla selvä. Ilmastonäkökulmat on otettava huomioon yrityksen toiminnassa ja siitä on viestittävä uskottavasti. Sitten hommiin.

Seuraavaksi voi hakea vauhtia vaikkapa siitä että tekee selkoa lainsäädännön ja sidosryhmien vaatimuksista. Tämän jälkeen voi mennä jo suoraan ytimeen määrittelemällä lähtötilanteen päästöt.
Päästöt määritellään toiminnan hiilijalanjälkenä. Tähän on olemassa kätevästi käytettäviä malleja, esimerkiksi OpenCO2.net tai ilmastobisnes.fi/Päästölaskuri. Lisäksi on vaativampia, eri standardien mukaisia laskentakäytäntöjä, joilla mitataan ympäristövaikutuksia. Niihin sisältyy yhtenä vaikutusluokkana ilmastonmuutos.

Kun oman toiminnan merkittävimpien päästölähteiden tunnistus on tehty, kokonaiskuva kirkastuu. Samalla syntyy ainekset suunnitella ilmastotoimia ja tavoitteita päästöjen vähennykselle.
Päästöjen kehitystä seuraamalla voidaan tarkastella ilmastotoimien vaikuttavuutta. Eipä aikaakaan, kun asiakkaat tulevat vaatimaan selkoa ostamansa tuotteen ja palvelun hiilijalanjäljestä. Kuluttajabisneksessä tämä näkyy jo, ja sieltä se tulla muljahtelee piakkoin B2B-liiketoiminnan valtavirraksikin. Kun organisaation hiilijalanjälki on määritelty, on helpompi laskea yksittäisten tuotteiden ja palveluiden hiilijalanjälkiä.

Päästöjen vähentäminen on aika suoraviivaista hommaa. Kun päästöt vähenevät niin taitavasti tehtynä vähentyvät aina kustannuksetkin. Ei tuhlata eikä aiheuteta hukkaa eli jätettä. Uusiutuvat otetaan energianlähteeksi ja käytetään vihreää sähköä. Optimoidaan liikkuminen ja tehdään ilmastoystävällisiä polttoainevalintoja. Tällä pääsee kivasti alkuun.

Lopuksi jäljelle jäävää voidaan päästökompensoida ennen kuin uudet päästövähennysideat syntyvät ja kehittävät toimintaa. Ensin siis oma pesä kuntoon ja sitten vasta kompensoidaan. Kompensointi on fiksua tehdä sellaisella työkalulla, että jossain toisaalla vastaava päästöosuus vähenee.

Ilmastoteot kannattaa nostaa näkyväksi ja ottaa osaksi yrityksen brändiä. Työ kannattaa tehdä huolellisesti. Teot ja vaikuttavuus on pystyttävä todistamaan. Erityisesti vientiorientoituneiden alihankintaketjujen asiakkaat edellyttävät lisääntyvästi vähäpäästöisyyttä. Julkisissa hankintojen tarjouspyynnöissä painoarvo tulee kasvamaan. Kuluttajat ovatkin jo aktiivisesti liikkeellä, vaikka vielä ei olla lähelläkään kiinnostuksen huippua.

Lopuksi vielä lisätietovinkkinä linkki: ilmastobisnes.fi. Se on pk-yrityksille suunnattu oma ilmastobisnessivu.

TIMO HALTTULA