Palmu-ohjauksien virtuoosi Panu Raipia on ladannut Seinäjoen Kaupunginteatterin Komisario Palmun erehdys -dekkarikomedian tekijöihin sellaisen energian ja puhdin, että lauantaina ensi-iltansa saaneesta näytelmästä tulee huippusuosittu esitys. Kekseliäs Raipia todistaa intohimoisella ohjauksellaan, että Mika Waltarin luoma poliisikolmikko kestää aikaa. Toteutus marssittaa näyttämölle 15 näyttelijää, jotka kaikki puhkuvat tekemisen intoa. Kokonaisuuden kruunaa Kati Lampun suorastaan nero lavastus. Katsojat pääsevät aikamatkalle 1940-luvun Helsinkiin. Epookkia lujittavat puvut ja kampaukset.
Kuka on nykyinen poliisiylijohtajamme? Seppo Kolehmaisen nimi ei valitettavasti singahda kansalaisten tajuntaan kuin apteekin hyllyltä. Sen sijaan Komisario Palmun tietävät kaikki. Vuosikymmenien ajan suomalaiset ovat oppineet tuntemaan ikonisen ja karismaattisen poliisimiehen. Palmun suuri suosio perustuu siihen, että niin supersuosittujen elokuvien kuin teatteriesityksien katsojat seuraavat kuvia kumartamatonta virkavallan edustajaa kuin vanhaa tuttua ainakin.
Etelä-Pohjanmaalla pidetään perinteet kunniassa kaikilla elämänosa-alueilla. Siksi klassikkoteos istuu Seinäjoen Kaupunginteatterin ohjelmistoon kuin piste iin päälle. Ensi-ilta osoitti, että dekkarikomedian suosio on taattu.
Seinäjokelaisten toteutus Komisario Palmun erehdyksestä tuo lisäarvoa kansakuntamme romaani-, elokuva- ja näytelmäaarre-arkkuun itseoikeutetusti kuuluvalle Komisario Palmun erehdykselle. Seinäjoen Kaupunginteatterin toteutus karisuttaa kintereiltään aiheesta tehdyt kulttielokuvat.
Teatterivieraana on nautinnollista seurata esitystä, jossa sen kaikki esittäjät ovat valaistuneet käsikirjoituksesta vahvoiksi uniikeiksi tulkeiksi. Seinäjoella miehitys tarjoaa omanlaistansa Palmu-seikkailua.
Raipia juoksuttaa ovelasti juonta
– Kuka murhasi Bruno Rygseckin? Seinäjoen Kaupunginteatteri lähetti perjantaina tekstiviestin, jossa se haastaa ensi-iltaan tulevaa pohtimaan ja ratkaisemaan mysteeriä.
Upea oivallus alkaa ruokkia tulijan mielenkiintoa ja koukuttaa hänet tulevaan taidenautintoon.
Teatterilla katsoja saa käteensä A4-kokoisen paperiarkin. Se on käsiohjelma. Senkin ydintehtävä on havahduttaa teatterivieras etsimään murhaajaa, syyllistä.
Panu Raipia taitaa niin farssin kuin komediankin. Ohjaaja on suggeroinut itsensä Komisario Palmun maailmaan löytääkseen hämähäkinverkkomaisen seittikartan, jolle hän on sijoittanut kaikki dekkarikomedian henkilöt. Raipia on kirjannut ajatuksensa ja tuntemuksensa, jotka hän on tunnistanut ja löytänyt kutakin roolihahmoa puntaroidessaan.
Terveellä itsetunnolla varustettu Raipia on uskollinen arvostamansa kirjailijasuuruuden tekstille ja hänen luomalleen Palmu-maailmalle.
Raipia on vapauttanut Seinäjoen Kaupunginteatterin näyttelijät tekemään uniikkia näytelmää. Hän on puhaltanut voimakkaasti henkeä, jonka turvin Bruno Rygseckin murhaan liittyvät ihmiset juoksuttavat henkilökohtaista tarinaansa. Tekijöiden saumaton yhteistyö takaa seikkailun, joka pitää yleisön tiukasti pihdeissään.
Ohjaaja on onnistunut pirullisen vaikeassa työssään, kun hän vapauttaa henkilöt näyttämään sisimmän itsensä. Dekkarimainen jännitys säilyy mieltä ja hermoja kutkuttavana alusta loppuun saakka. Edes väliaika ei katkaise mielenkiintoa.
Toivottavasti Seinäjoen Kaupunginteatteri jatkaa Komisario Palmu -sarjaa. Sille on paitsi suuri tilaus myös uskolliset toteuttajat.
Mistä nämä tähtinäyttelijät ovat löytyneet?
Wautsi, mikä näyttelijäkaarti!
Seinäjoen Kaupunginteatterin Komisario Palmun erehdyksen taiteilijakunnassa ei ole yhtään heikkoa lenkkiä. Tämä on nykypäivänä harvinaista.
Sanon heti, että esityksen koko näyttelijäkunta ansaitsee kiitoksen. Vähinkin tehtävä hoidetaan ammattilaisten voimin suurella pieteetillä.
Seinäjoen Komisario Palmun erehdys on poliisikolmikon juhlaa.
Nimiroolin Komisario Palmuna tekevä Esa Ahonen jää Palmu-historiaan 2020-luvun varmavaistoisena ja järkähtämättömänä toteuttajana. Kun elokuvista tuttu, suorastaan vihailmeinen Joel Rinne on jättänyt perinnöksi äreän Palmun, niin Ahosen silmissä säihkyy miehen räjähtävyydestä huolimatta inhimillisyyden pilke.
Ahonen on palvellut Seinäjoen Kaupunginteatteria vuoden 2008 Titanic-musikaalista lähtien. Ahosen ura on loistava esimerkki siitä, miten näyttelijä pystyy laajentamaan osaamis- ja mukavuusaluettaan. Ahonen kääntää Komisario Palmun roolillaan sivua historiankirjassaan.
Jani Johansson etsivä Väinö Kokkina onnistuu näppäränä replikoijana. Johanssonin tilannetajusta kertoo kohtaus, jossa hän punaisilla tyynyillä havainnollistaa murhasta epäiltyjen motiiveja. Johansson yllättää lisäksi Kämp-kohtauksessa taiteellisilla lahjoillaan.
Etsivä Toivo Virtana intoilee Taideyliopiston teatterikorkeakoulusta kolme vuotta sitten teatteritaiteen maisteriksi valmistunut Eino Heiskanen. Virran osana on olla hölmöilevä oppipoika – ammattilaisena Heiskanen huolehtii siitä, ettei hassuttelu karkaa ylinäyttelemisen puolelle.
Kaiken kaikkiaan kolmikko Ahonen, Johansson ja Heiskanen muodostavat tiimin, jonka edesottamuksia on nautinnollista seurata.
Jukka Puronlahti on paljon vartijana Batlerin roolissa. Brunon miespalvelijaa esittävä tamperelainen freelancer on monissa vaativissa tehtävissä kannuksensa hankkinut ammattilainen. Batler on koko näytelmän onnistumisen kannalta ratkaisevassa asemassa. Annan Puronlahdelle hänen omistautumisestaan täyden kympin ja papukaijamerkin.
Mia Vuorela rakensi Amalia Rygseckin roolissaan ärhäkän matriarkan katsojien riemuksi.
Esityksen suolana on Pekka Hännisen tekemä Bruno Rygseck. Hänninen huolehtii tasapainoisesti näytelmän kauhumaailmasta.
Lavastus, puvustus ja kampaukset viimeistelevät elämyksen
Seinäjoen Kaupunginteatterissa Komisario Palmun erehdys esitetään täydellisessä interiöörissä. Miljööt ja tapahtumapaikat ovat todenmukaiset: poliisikamari, murhapaikka sekä Bruno Rygseckin asunto.
Lavastus luo uskottavat puitteet Komisario Palmun ratkaistavana olevalle mutkikkaalle yhtälölle.
Kauhu ja jännitys ovat hyvässä sopusoinnussa leppoisan huumorin kanssa.
Ovelat juonenkäänteet pitävät katsojan mielenkiinnon tiukasti esityksessä.
Elina Vättö on tehnyt tarkkaa työtä pukusuunnittelussa. Roolihenkilöiden arvot ja asemat saavat vaatteista tunnusmerkkinsä. Elettiinhän Komisario Palmun julkaisemisen aikaan tiiviisti luokkayhteiskunnassa.
Johanna Uusitontin kampaukset ja maskeeraukset ovat Komisario Palmun erehdyksen ilmestymisajan hengen mukaiset.
Tämä esitys piirsi monta muistikuvaa, joihin on mukava palata. Virittää ärhäkkä nauru Komisario Palmun tapaan.
MATTI PULKKINEN