Syy on kuljettajan, ei liukkaan kelin

Otsikko Ylöjärven Uutisissa 15.1.2020: Liukas keli suisti…

Ei se kyllä niin mene. Syy tieltä suistumiseen on 99 prosenttisesti kuljettajan penkin ja auton ohjauspyörän eli ratin välissä.

Tuohon yhteen prosenttiin sijoittuu omakohtainen auton suistuminen tieltä v uonna1962. Matkalla Reposaareen meren päälle pengerrettyä tietä pitkin tuli poikittain vastaan linja-auto, jonka etupyörät olivat minun kaistani puoleisella penkereellä ja takapyörät vastaikkaisella penkereellä.

Penkereet olivat sulat, mutta itse asfalttitie kiilteli kauniisti jäässä. Pysäytin autoni (Aatun kosto eli kuplavolkkari) tien reunaan, löin oven kiinni ja samassa auto luisui tieltä penkkaan ja oli vähällä liukua mereen.

No linja-auton kuljettajan ja parin matkustajan avustamana käänsimme Wolkswagenin takaisin tulosuuntaan, pitivät kiinni autosta niin kauan, että pääsin autoni sisään ja varovasti kaasuttaen pois linja-auton tieltä.

Ajelin Mäntyluodon tienhaaraan ja kohtapa bussi ohitti minut, nyt jo omalla kaistallaan. Mainittakoon, että tuolloin ei ainakaan marraskuussa tarvinnut pitää talvirenkaita.
Toinen asia: jatka sinä ”tuubi” noita hienoja Ylöjärven historiaan liittyviä kirjoituksia, ne ovat todella mielenkiintoista luettavaa.

Kauko Kettunen
33 vuotta Ylöjärvellä asunut, uusikaupunkilaistunut eläkeläinen