Ylöjärven Uutisten 13.11.2019 kirjoitus ja turvallisuuspäällikkö Pekka Mansikkamäen haastattelu kertoi taajamien pääväylien rappiolla olevasta liikenneturvallisuudesta sekä nuorison osuudesta siinä ja ilkivallassa.
Aktuelli tapaus jalankulkijoiden jokapäiväisestä hengenvaarasta ajoväylillä huonosti sijoitettuja suojateitä ylittäessä kerrottiin puolestaan Ylöjärven Uutisissa 2.1.2020. Kohteena olevalla paikalla Kuruntiellä kaupungintalon kohdalla on kuollut ainakin yksi jalankulkija. Lievempiä ja vähällä piti -tilanteita ei ilmeisesti huomioida?
Kohteena oleva suojatie on yksi esimerkki Ylöjärven liikenneturvallisuuden kannalta huonosti suunnitelluista ja toteutetuista suojateistä. Se on korttelin keskivälillä ja se on korotettu sekä liukaskivinen. Se on myös huonosti näkyvä varsinkin pimeällä, kun vastaantuleva auto nousee korokkeelle ja häikäisee vastaantulijaa ja ylittäjää.
Samanlaisia ansoja on Soppeenmäessä Mikkolantielllä ja Soppeentiellä. Pahin on torin kohdalla korttelin keskivälillä. Sellainen suojatien sijoitus on aina vaarallisin. Miksi näitä ”ansoja” on sijoitettu viisi 300 metrin välille?
Tunnetusti eniten onnettomuuksia tapahtuu jalankulkijoille suojateillä. Siksi muun muassa Tukholmassa poistettiin puolet suojateistä. Edes pahimpiin ansapaikkoihin ei ole tehty mitään esitettyjä muutoksia, ei parempaa valaistusta, vilkku-tai liikennevaloja, toimivia hidasteita, nopeuden alentamista 30 kilometriin tunnissa ainakin keskustan ja Soppeenmäen alueella. Lisäksi tarvittaisiin valvontaa.
Ylöjärvellä on virkamiehenä turvallisuuspäällikkö ja jokin turvallisuusryöryhmä, joiden toimista kuntalainen ei ole havainnut mitään parannusta elinympäristöönsä, kuten liikenneturvallisuuteen ja meluntorjuntaan.
Lukuisia kyselyjä, asukkaiden esityksiä ja selvityksiä on tehty. Muun muassa 1.6.2015 ”Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelma” sekä 3.6.2019 ”Ylöjärven uusi turvallisuussuunnitelma”.
Soppeentien ja Työväentalon alueen erityisesti lukuisaa vanhempaa väestöä koskeviin liikkumisongelmiin olen esittänyt toistuvasti parannusehdotuksia vailla mitään tulosta. Asianomaiset niin sanotut vastuuhenkilöt ovat esittäneet verukkeita tai siirtäneet asian muille tahoille, kuten entinen työpäällikkö siirsi Soppeentien ongelmat ”tiehallinnolle”.
Soppeentiestä on kehittynyt vilkas läpiajoväylä muun muassa teollisuusalueella työskenteleville ja siellä asioiville, jotka näin välttävät Vaasantien muutamat liikennevalot. Pahimmat ruuhkat kehittyvät aamulla ja kello 15.30 jälkeen. Alueen kaavaesityksissä ei ole huomioitu läpiajon katkaisua ja siirtoa.
Vilkkaiden väylien ylitykseen uskaltautuu, kun odottaa pääosin ylinopeutta ajavien ”armoa” ja hidastamista. Varottavimpia ajajia ovat mopoilijat, mopoautoilijat ja lukuisat tiekoneet talvella. En ole nähnyt muutaman vuoden aikana nopeus- tai muuta liikennevalvontaa Soppeenmäessä.
Joskus poliisin läpiajo liikennevirrassa voisi kasvattaa ajotapoja. Ehkä poliisinkin olisi syytä resurssipulassaan oppia ajamaan ja tarkkailemaan liikennettä yhdellä miehellä kuten se käy muun muassa Yhdysvalloissa ja Kanadassa.
Heikki Saarikko
Kommentointi on suljettu.