Paratiisisaarille silmänräpäyksessä – virtuaalimatka Oseaniaan kutosluokkalaisten kanssa

Luokkahuoneessa on keskittynyt tunnelma toimittajan saapuessa Vuorentaustan koululle keskiviikkona puolilta päivin. 6B-luokkalaiset tekevät parityöskentelynä ympäristöopin tunnilla esityksiä Oseanian pienistä paratiisisaarista. Kaikki odottavat innolla esittämistä – mahdollisesti siksi, että tiedossa on virtuaalimatkoja maailmaan ääriin.
Vuorentausta alakoulun 6b-luokan tiivistä työskentelyä virtuaaliesitysten parissa. Luokan työskentelyä ohjaavat Aila Kortesmaa ja Joonas Norrena.

Ylöjärven kaupunki on hankkinut koulujen käyttöön 15 virtuaalilasit, jotka ovat jokaisen kutosluokan käytössä lukuvuoden aikana yhden viikon. Niiden käyttöä opastaa kiertävä tutoropettaja Juuso Norrena.

– Ideana on, että VR- ja AR-asioita tulisi kaikille kutosluokkalaisille, hän kertoo.

VR ja AR tarkoittavat virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta. VR-lasit saatiin käyttöön syysloman jälkeen ja kutosluokkaiset virtuaalimatkailevat Oseaniassa ja Amerikoissa. Maanosat kuuluvat kutosluokkalaisten opetusohjelmaan ja VR-matkat tehdään Google-ympäristössä. Esitykset tehdään Tour Creator -ohjelmalla.

– Ohjelmalla voi toki työskennellä ja tehdä matkoja ilman VR-lasejakin, mutta laseilla katsottuna kokemus on autenttisempi, Norrena sanoo.

Hän huomauttaa, että laitteet eivät kuitenkaan ole pääroolissa. Oppilaat oppivat sisältöjä samalla kun tuottavat niitä esityksiä varten. VR-matkoja voidaan tehdä myös muissa oppiaineissa.

Saarihyppelyä parityöskentelynä

– Jokaisella parilla on oma saari, josta he tekevät virtuaaliopasesittelyn. Iltapäivällä katsomme esitykset 3D-laseilla. Jokainen oppilas pääsee näkemään joka saaren, opettaja Aila Kortesmaa kertoo.

– Oppilailla on kuvia, joista he kertovat yksityiskohtaisesti. He kertovat, mistä esimerkiksi lipun värit ja kuviot tulevat. He etsivät oikean tiedon Wikipediasta ja näyttävät kuvia meille muille, Kortesmaa jatkaa ja lisää, että 6B-luokka lähti innokkaasti toteuttamaan projektia.

– Tässä korostuu uuden opetussuunnitelman hengessä tiedon etsinnän ja ymmärtävän lukemisen tärkeys.

Oppilaille on annettu lista saarten perustiedoista, ja he etsivät niitä verkosta. Tiiu Mutanen ja Anni Pitkänen työskentelevät yhdessä. Tiiu etsii puhelimella tietoa ja Anni kirjaa tiedot koulun kannettavalle tietokoneelle.

– Meillä on Marshall-saaret. Oli helppo löytää tietoa, Tiiu kertoo.

Teknisiä haasteita

Tiiu Mutanen (oikealla) etsi tietoa Marshall-saarista ja Anni Pitkänen kirjasi ne ohjelmaan.

Esitelmät valmistuvat sopivasti ennen ruokailua ja välituntia. Norrena auttaa töiden julkaisemisessa Googlen palvelimelle. Julkaisuvaiheessa tulee eteen joitakin teknisiä haasteita. Osa valmistelluista materiaaleista on kadonnut bittiavaruuteen. Se harmittaa mutta ei aiheuta paniikkia eikä ärräpäitä. Oppilaat etsivät kadonneet tiedot ja kirjoittavat ne kärsivällisesti uudelleen ohjelmaan.

– Meiltä oli kadonnut kokonaan yksi osio. Jouduimme tekemään sen kokonaan uudestaan, Elias Tenhunen ja Joonas Rajala kertovat.

Heidän aiheenaan oli Kiribati. Yllättävä tieto saaresta heille oli, että siellä puhutaan sekä kiribatia että englantia.

Ruokailun ja välitunnin jälkeen matkaan

Matka maapallon toiselle puolelle alkaa kännyköiden asettamisella kotelomallisiin virtuaalilaseihin.

– Puhelimet ovat ihan tavallisia kännyköitä. Kalliimmissa vr-laseissa videot pyörivät laseissa itsessään eli silloin puhelimia ei tarvita, Norrena kertoo.

Oppilaat nostavat lasit silmien eteen ja esimmäinen matka alkaa. Mila Harra ja Alissa Peltomäki johdattavat meidät silmänräpäyksessä Tuvaluun.

He kertovat perustiedot saaresta ja muu luokka ihailee hengästyttävän kauniita maisemia. Päät kääntyvät sitä mukaa kun esitelmä etenee. Jossain vaiheessa maisemaan rävähtää Tuvalun lippu. Samalla kaavalla käymme läpi muutkin eksoottiset saarivaltiot.

Kivaa ja erilaista työskentelyä

Elias Tenhunen ja Joonas Rajala (edessä) tekivät esityksen Kiribatista.

Pihla Tammi ja Leea Järvensivu kertovat, että tällainen työskentely oli kivaa ja erilaista. Myös virtuaalioppaana oleminen oli mukavaa.

– Laseilla katselu oli alussa hauskaa, mutta lopussa me katsottiin niin kauan, että rupesi pyörryttämään, Leea kertoo.

Tuntuiko siltä kuin olisi oikeasti ollut saarilla?

– Kyllä se tuntui, mutta välillä kuva ei ollut niin tarkka, Leea sanoo.

Santeri Kiviniemi teki parinsa kanssa esitelmän Palausta.

– Esitelmää olisi voinut tehdä pitempäänkin, mutta Palausta löytyi niin vähän tietoa. Katsoimme Wikipediasta ja etsimme eri hakusanoilla, hän kertoo.

Matkakuume on noussut huippulukemiin yhdentoista esityksen aikana. Päivästä jäi käteen paljon muutakin kuin kaukokaipuu joulukuun kaamoksen keskellä. Kutosluokkalaiset saivat käyttää päivän aikana monipuolisesti taitojaan oikeinkirjoituksesta esiintymiseen ja kaikkea siltä väliltä.

– Vaikka tekniikka kyykkää, niin tekijät ovat hienossa iskussa. Olitte aivan älyttömän hyviä, oli Norrenan loppupalaute luokalle.

– Kyllä tämä kouluhommat voittaa. Tämä on paljon kivempaa, oli Jasu Pilkkeen ja Miko Karun mielipide VR-päivän annista.

Pihla Tammi näyttää miten kännykästä tulee väline virtuaalimatkalle.
Jasu Pilke ja Miko Karu kertovat Fidzin saaresta ja muut ihailevat maisemia.
Luokka lähti innostuneesti mukaan projektiin, kertoi opettaja Aila Kortesmaa.