Tasa-arvo on aina kiehtova aihe, koska toisaalta kannatan sitä aivan valtavasti, ja toisaalta olen sitä mieltä, ettei se voi koskaan täysin toteutua, eikä sen tarvitse toteutua, koska nainen ja mies ovat erilaisia.
Tasa-arvoon liittyen yksi asia pistää televisiossa silmään sekä radiota kuunnellessa korvaan. Nämä mainokset, joissa mies on aivan täysi tolvana, ja nainen on fiksu. Nainen tietää, miten homma hoituu ja mies urpoilee siinä vieressä ihan luokattoman typeränä.
Muistan, kun Spede teki aikanaan ohjelmaansa sketsejä, joissa lanseerattiin käsite ”naisen logiikka”. Hannele Lauri selitti omia teorioitaan esimerkiksi auton toiminnasta ja Speden esittämällä aviomiehellä oli vaikeuksia pysyä tämän ajatuksenjuoksussa mukana. Sketsit tasapainottelivat 1980-luvulla jossain hyvän maun rajalla. Voiko naisen leimata näin tyhmäksi?
Nyt asetelma on käännetty täysin päälaelleen. Näitä ”mieheni on idiootti, mutta yritän selittää miksi tämä tuote on niin hyvä” -mainoksia ei kuitenkaan tunnu kyseenalaistavan kukaan, vaikka tasa-arvovouhotus käy muuten kuumana.
Se mietityttää, että älähtäisikö kansa, jos tilanne kääntyisi äkisti toisinpäin? Mainoksissa olisi useimmiten fiksu isi ja tyhmä äiti? Mitä sanoisi Iiris Suomela tähän? Onko tasa-arvoa se, että vain naisten kunniaa ja oikeuksia puolustetaan?
Enkä minäkään ajatellut alkaa kampanjoimaan miesten maineen puolesta. Heidän arkijärkensä on todellisuudessakin naisten vastaavaa heikkotasoisempi. Minua nämä mainokset tympivät siksi, että ne ovat järjestään todella ylinäyteltyjä ja lapsellisuudessaan surkeita. Ja siksi, että ne on sekä nähty että kuultu jo. Ihmettelen, etteivät mainostoimistot ole heränneet tähän vielä, huomanneet, että ai niin, nythän tämä vakuutusmainos on periaatteessa kopio päivittäistavarakaupan mainoksesta.
Ja tiedoksi niille lapsille, joiden isi osti auton, eikä heillä ole nyt varaa koiraan: Teillä voisi mennä huonomminkin. Äiti olisi voinut ostaa hevosen. Sitten teillä ei olisi varaa enää yhtään mihinkään. Päästäkää nyt vaan se tyhmä isi pois koirankopista.