Lukion tiimijaksolla opiskelijat voivat täydentää toisiaan

22.10.2019 14:00

Ylöjärven lukion ensimmäinen vuosikurssi on polkaissut tiimijakson käyntiin.
Tiimijaksolaiset Venla Parkkalin, Waltteri Pietarila ja Mimmi Kanerva uskovat tiimijaksosta olevan hyötyä tulevaisuudessa.

Jaksossa opiskellaan tavallisia kouluaineita, kuten historiaa, äidinkieltä, ruotsia ja yhteiskuntaoppia, mutta opiskelu eroaa tavallisesta työskentelytavoiltaan: kaikki tehdään oman tiimin kanssa.
Opettajalähtöinen ja yksilökeskeinen opetus jää tässä taka-alalle, sillä pääpaino on ryhmätyöskentelyssä. Tällainen poikkeuksellinen jakso ei ole käytössä kaikissa lukioissa, mutta yrittäjyyslukioomme se istuu oivasti.

Tiimijakson ensimmäisellä viikolla opiskelijat viettivät vuorokauden koulussa tutustuen omiin ryhmäläisiinsä sekä muihin tiimeihin.

Opiskelijat Mimmi Kaiku, Venla Parkkalin ja Waltteri Pietarila toteavat ensivaikutelman erilaisesta jaksosta olevan hyvä.

– 24h-leirillä ja tiimijaksolla on ollut hauskaa ja erilaiset opiskelutavat ovat olleet mukavaa vaihtelua tavalliselle, Kaiku kertoo.

– Jakson aikana tutustuu varmasti paremmin uusiin ykkösiin, sillä jo nyt on tullut juteltua paljon uusille ihmisille, Pietarila toteaa.

Opiskelijat jaettiin luokkiensa sisällä noin viisihenkisiin tiimeihin persoonallisuustestin pohjalta. Tiimeihin valittiin erilaisia persoonia, joten yhteistyön luistamiseksi vaaditaan tiimityötaitoja.
Parhaimmillaan opiskelijat täydentävät toisiaan ja jokainen oppii jotakin uutta itsestään sekä muista.

Myös lukio-opiskelijat uskovat tiimijaksosta olevan hyötyä:

– Tulevaisuuden työelämässä on varmasti tarpeen hyvät tiimityötaidot.

Opettajat antavat oppiaineista viikoittain tehtäviä, joita tiimiläiset tekevät yhdessä.

Venla Parkkalin kertoo tiimitehtävinä olleen esimerkiksi tienneuvontavideon kuvaamista ruotsiksi, historiallisen kirjeen kirjoittamista sekä tiimin sääntöjen ja viikkosuunnitelman luomista.
– Tiimitehtävät ovat olleet kivoja ja niissä on yhdistynyt useita oppiaineita, Mimmi Kaiku kertoo.

– Niissä on voinut käyttää enemmän luovuutta kuin tavallisissa koulutehtävissä, vaikka välillä on ollut vähän vaikeaa saada hommia aikaiseksi tiimin kanssa, Waltteri Pietarila lisää.

Onneksi tiimijaksoa on vielä rutkasti jäljellä, joten opiskelijoilla on hyvin aikaa hioa tiimityöskentelytaitojaan tulevaisuutta varten.

ELINA RAUTANEN