Ylöjärven keskusta-alueen liikenneturvallisuutta tulisi parantaa, koska liikennemäärät ovat lisääntyneet merkittävästi asuntorakentamisen kiihtyessä esimerkiksi Haavistosta itään olevalla alueella.
Yksi hyvin hankalista katuristeyksistä on Koivumäentien ja Pennantanhuan risteys. Tälle alueelle on ilmeisesti rakennettu ensin tiiviisti talot ja sen jälkeen mutkikas ja erittäin kapea tie Pennantanhua. Sen asfalttipinnan leveys on noin 4,5 metriä Ja siinä on useita 90 asteen mutkia muutaman kymmenen metrin välein.
Reunaojat ovat kapeat, syvät ja jyrkkäreunaiset. Pikkulapsia tulee pienillä polkupyörillä 4-5 kappaletta yhtä aikaa keskellä tietä vastaan. Tien varren lapsilla ei ole minkäänlaisia leikkialueita, minkä vuoksi he joutuvat leikkimään liikenteen seassa – kadulla. Mitä lie kaavoittaja ajatellut piirtäessään Pennantanhuan varteen neljä 170 m2 omakotitaloa noin 1700 m2 tontille ja jättämällä huomiotta tonttialueen asumiskelpoisuuden. Paikalliset asukkaat osaavat jo varoa kadulla leikkiviä lapsia ja väistellä vastaantulevia autoja naapureiden pihateille. Miten lie muiden ihmisten laita.
Huomattavasti hankalampi on ajaminen Pennantanhualta Koivumäentien liikenteen sekaan ja päinvastoin Koivumäentieltä Pennantahualle. Onkohan Ylöjärven liikenteen turvallisuudesta vastaavat virkamiehet milloin viimeiseksi laskettaneet liikenne määriä ja miettineet, miten on mahdollista turvallisesti ajaa Pennantanhualta Koivumäentielle erityisesti aamulla keskipäivällä ja iltapäivällä.
Risteyksessä on erittäin vilkkaan autoliikenteen lisäksi vilkas polkupyörä- ja kävelyliikenne. Jokainen liikkuja haluaa pitää kiinni nykylain mukaisista oikeuksista, joita moni ei kyllä tunnu tietävän. Vaara ilanteita on kymmenittäin joka päivä. Toistaiseksi lienee selvitty ilman liikenne kuolemia, kuten yksi virkamies totesi, kun esitin alueelle ajoreitin muuttamista selkeämpään paikkaan.
Esitys alueen liikenteen turvallisuuden parantamiseksi ja liikenteen joustavuuden lisäämiseksi:
Asemakaavan mukaan Leijatieltä on kevyen liikenteen suora yhteys Tiikontanhuan itäpäähän. Matka noin 200 metriä. Tie on valaistu ja kivipintainen. Tie on myös riittävän leveä hitaalle henkilöautoliikenteelle alueelle; Tiikontanhua, Akselintanhua, Pennantanhua – ilman läpikulkuliikennettä. Toinen virkamies totesi, ettei väylää voi käyttää asemakaavallisista syistä jotuen. Kun näin on toimittakoon nopeasti ja tehokkaasti.
Tätä tietä käytettiin pari vuotta sitten turvallisesti, kun alueen viemäreitä ja vesijohtoja jouduttiin painumien vuoksi uusimaan ja katuja asfaltoimaan. Turvallisuuden vuoksi toimittakoon myös nyt näin, ettei hidastelun vuoksi pahempia onnettomuuksia sattuisi Pennantanhuan ja Koivumäentien risteyksessä.
Ystävällisesti emeritus tien- ja vesirakennusinsinööri
MARKKU MUTANEN