Täyssähkö, lataushybridi, kaasu, bensa vai diesel? Autonostajalla on monta vaihtoehtoa, mutta ympäristön kannalta valinta ei ole täysin yksiselitteinen. Yksi nyrkkisääntö kuitenkin löytyy: uusi on aina parempi kuin vanha.
Autoilun ekologisuus on ajankohtainen keskustelunaihe. Ympäristövaikutuksiin liittyy kuitenkin monta näkökulmaa, eikä aihe ole yksinkertainen. Auton elinkaari on pitkä, ja sen kokonaisvaikutusten arvioiminen voi olla vaikeaa.
Lisäksi autonostajan edessä on liuta muitakin kysymyksiä. Onko auto uusi vai vanha? Entä kuinka usein autolla ajaa? Tai kuinka pitkiä matkoja sillä porhaltaa? Muun muassa näitä asioita on syytä pohtia, kun autokaupoilla miettii ekologisuutta.
Vaikka lähtökohtaisesti aiheessa on monta huomioitavaa tekijää, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko kertoo, että uusi auto on aina ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin vanha.
– Periaatteessa kaikkien uusien autojen tulee alittaa tietyt tai samat raja-arvot, joten ne eivät sen suhteen poikkea kovin paljon toisistaan. Uudet autot ovat kaikki paljon, paljon puhtaampia kuin mitä autot olivat vaikkapa kymmenen vuotta sitten.
Laurikko kertoo, että tämä koskee erityisesti dieselautoja, joiden pakokaasujen puhdistukseen on panostettu viime vuosina paljon.
– Dieselautoja ei tämän takia pitäisi karsastaa, sillä ne ovat polttoaineen kulutukseltaan taloudellisempia kuin vaikkapa bensiiniautot.
Samaan ajatukseen yhtyy Ylöjärvellä sijaitsevan Autolähteen yrittäjä Henri Mäkelä. Hänen mukaansa dieselautoja parjataan suotta ja vanhoihin tietoihin pohjautuen.
– Kaikki dieselautot niputetaan herkästi yhteen, vaikka on päästöjen kannalta täysin eri asia, onko kyseessä uusi vai 10 vuotta vanha auto. Tämä vaikuttaa kohtuuttoman paljon dieselautojen kysyntään, Mäkelä summaa.
Polttoaineella on väliä
Laurikko kertoo, että tulevaisuuden kannalta parhaita vaihtoehtoja ovat sellaiset autot, jotka voivat käyttää uusiutuvaa polttoainetta.
– Uusiutuvaa dieseliä on jo markkinoilla, ja myös biokaasu on uusiutuvaa polttoainetta, jota lisäksi voidaan valmistaa kotimaassa, kotimaisista raaka-aineista. Bensiinimoottorinen auto on tässä suhteessa huonoin, koska siinä ei voi tällä hetkellä käyttää kuin noin kymmenesosa uusiutuvaa polttoainetta, eli bioetanolia, Laurikko kertoo.
Sähköauto puolestaan on niin hyvä kuin se sähkö, jolla sen akut ladataan, huomauttaa Laurikko. Ekologisista lähtökohdista sähköauton hankintaa suunnittelevan on siis hyvä muistaa, että sillä on merkitystä, lataako autonsa fossiilisista vai uusiutuvista lähteistä peräisin olevalla sähköllä.
Autojen myynnistä ja ostosta Autolähteessä vastaava Mäkelä kertoo, että sähköautot kiinnostavat autonostajia huomattavasti aiempaa enemmän. Jos muutama vuosi sitten sähköautoilla ajavat olivat varsinaisia pioneereja, niitä näkyy nyt selvästi enemmän liikenteessä.
– Toki sähköauto on usein edelleen muita vaihtoehtoja kalliimpi, joten tämä vaikuttaa kysyntään. Hankintahinta ja autoilun kulut vaikuttavat ostopäätöksiin.
Ekologisuus ei ole ainoa trendi
Auton ympäristöystävällisyyden osalta Laurikko muistuttaa, että myös käyttötapa ja -tilanne ratkaisevat paljon. Paljonko ajaa vuodessa, ajaako kaupunki- vai maantieajoa, onko kyseessä iso vai pieni auto, onko kaasuasemaa saatavilla, voiko sähköautoa ladata kotona?
Kaikilla näillä seikoilla on painoarvoa. Yhtenä esimerkkinä Laurikko toteaa, että vaikkapa urheiluautolla saatetaan ajaa aivan eri tavoin kuin perheautolla, jolloin käyttötavan ekologinen vaikutus korostuu.
– Yksiselitteisesti ei voi sanoa suurin piirtein muuta kuin että uudempi auto on aina parempi kuin vanha – ainakin jos on samankokoisista autoista ja samanlaisesta käytöstä kyse, Laurikko selventää.
Samaa sanoo Mäkelä. Autonostajalle tuntuu olevan paras ratkaisu tarkkailla uusia autoja markkinoilla. Ekologisuus ei ole kuitenkaan ainoa trendi, jota automarkkinoilla on havaittavissa. Mäkelän mukaan yhä useampi autonostaja hankkii menopelinsä rahoituksella.
– Korot ovat tulleet alas, joten autoja ostetaan paljon osamaksulla. On toki mahdotonta arvioida, onko kyseessä pysyvä trendi, vai muuttuuko tilanne, jos korot lähtisivät nousuun, hän sanoo.
Myös esimerkiksi yhteiskäyttöautot muokkaavat alaa ja niiden luoma markkina kiinnostaa autoilijoita ekologisuuden rinnalla yhä enemmän. Jos jokin on varmaa, niin se, että automarkkina elää jatkuvassa muutoksessa.