Ylöjärveläisillä dragracing-tiimeillä ongelmia Hockenheimissa

Saksassa, Hockenheimin legendaarisella radalla ajettava dragracingin EM-osakilpailu on yksi Euroopan suurimpia moottoriurheilutapahtumia. Tänä vuonna mukana oli myös kaksi ylöjärveläistä tiimiä.
PRO8 -tiimin Jere Rantaniemi valmiina lajittelukierroksille Hockenheimissa. (Kuva: Ivan Sansom & Rose Hughes)

Hockenheimin NitrOlympX-nimeä kantava kiihdytyskilpailu on maailmalla legendaarisessa maineessa, ja se on myös lajin suurin tapahtuma Euroopassa. Hockenheimin kaupungissa Saksassa sijaitseva rata on tunnettu ennen kaikkea Formula 1 -osakilpailuista ja rata onkin tehty nimenomaan niitä varten. Olosuhteet kiihdytyskilpailuille ovat siis lievästi sanoen haastavat.

Kiihdytyssuoran pinnoite tehdään joka kerta uudestaan vain tätä yhtä kolmen päivän tapahtumaa varten, ja siksi pito-olosuhteet radalla ovat usein hyvin vaihtelevat. Lisäksi rata ei ole niin tasainen kuin pelkästään kiihdytyskäyttöön rakennetut radat, mikä osaltaan lisää radan haastavuutta.

Molemmat ylöjärveläistiimit kilpailivat nyt ensimmäistä kertaa Hockenheimissa. Pro Stock -ryhmän moottoripyörällä kilpaileva Sweet Cheek Racing kuljettajanaan Janne Koskinen haki perjantaina alkaneissa lajitteluissa eli aika-ajoissa tuntumaa rataan. Kahden lähdön jälkeen Koskinen oli hienosti kuudennella sijalla kaikkiaan 13 kilpailijan joukossa. Lauantaina sää nousi päärooliin, ja sateen vuoksi kaksi tärkeää lajittelukierrosta jäi ajamatta.

Sweet Cheek Racingin Janne Koskinen jatkaa EM-sarjan kakkospaikalla. (Kuva: Ivan Sansom & Rose Hughes)

Sunnuntaina alkoivat pudotuskierrokset. Ensimmäisellä kierroksella Janne Koskista vastaan asettui Kreikan Pavlos Sidiporoulos. Koskinen kiihdytti ajan 7,272s / 275km/h ja otti voiton kreikkalaisesta. Seuraavalla kierroksella alkoivat ongelmat.

Koskista vastaan asettui Ranskan nopea Buell-kuljettaja, Charly Abraham. Tällä kertaa Hockenheimin radan kaltevuus yllätti Koskisen, ja pyörä ajautui heti lähdöstä kohti keskiviivaa. Koskinen joutui hölläämään kaasua, ja Abraham kiihdytti lähdön voittoon ja meni siten jatkoon.

Koskinen jatkaa kuitenkin EM-pisteissä kakkospaikalla ennen syyskuun alussa Englannissa ajettavaa sarjan finaalikilpailua. Pistejohdossa on Koskisen tiimikaveri Fredrik Fredlund, mutta ero on vain muutamia pisteitä. Mikäli mitään täydellistä epäonnistumista suomalaiskuskeille ei Englannissa tapahdu, ratkaistaan Euroopan mestaruus tässä finaalikilpailussa heidän välillään.

Pro Mod -autolla kilpailevalla ylöjärveläisen Pro8 -tiimin Jere Rantaniemellä oli Hockenheimin kilpailussa suuria vaikeuksia. Rantaniemi ajoi kolme lajittelulähtöä, mutta sai ajan vain yhdestä. Siinäkin auto lähti heti alussa rengasvärinöille, ja ajaksi tuli vaatimaton 7,174s.

Kaksi muuta lähtöä päättyivät lähtöviivalla tapahtuneeseen loikkaan, minkä vuoksi ajanottokellot eivät käynnistyneet. Lopputuloksena lajittelun 18. sija, ja hän jäi 16 kuljettajan pudotuskaavion ulkopuolelle.

PRO8 -tiimin Camaron burn out eli renkaiden lämmitys. (Kuva: Ivan Sansom & Rose Hughes)

– Ongelma tuli yllätyksenä koko tiimille. Kauhavalla meiltä hajosi vaihdelaatikko, mutta saimme kuitenkin uuden laatikon Andreas Arthurssonilta. Siinä oli pieniä eroja verrattuna omaamme, eikä starttijärjestelmä toiminut kuten olisi pitänyt.

– Auton moottorin kierrokset pysyivät lähtöviivalla liian korkealla, ja kun yritin mennä valoihin, niin kytkin haukkasi kiinni ja auto hyppäsi ohi lähtökennojen. Näin ollen en saanut lainkaan aikaa näissä kahdessa lähdössä, kertoi Jere Rantaniemi ongelmista.

Ongelmaan haetaan ratkaisua Pure Performance Factoryn (PPF) kanssa. Pro8 -tiimi suuntaakin kulkunsa Hockenheimista suoraan Ruotsiin PPF:n luokse. He yrittävät myös käydä testaamassa lähtöjä Sundsvallin radalla ennen Pro Mod -ryhmän seuraavaa EM-osakilpailua Tierpin radalla, Ruotsissa. Kotipuolessa tiimi ei näiden EM-osakilpailujen välillä ehdi käymään ollenkaan.

PASI UPONEN