Toimittaja Auto Ylösen kyydissä – tässä bussissa tunnelma ei lässähdä

Jos joukkoliikennevälineissä on nykyään hieman lässähtänyt tunnelma matkustajien keskittäessä huomionsa pääasiassa kännykän näyttöön, niin samaa ei voi sanoa reissattuaan ylöjärveläisen palvelubussin, Auto Ylösen, kyydissä.
Pirkko Parviainen ja Onerva Rissanen ovat valmiina kotimatkalle. Palvelubussin kuljettaja Tuula Hed keskellä.

Jutun juurta riittää kuljettaja Tuula Hedin kanssa, puhumattakaan siitä kun asiakkaita alkaa nousta kyytiin. Autot Ylönen, Järvinen ja Harjunen tarjoavat edullista ja joustavaa joukkoliikennettä eri reiteillä Ylöjärven kaupungin sisällä pääasiassa iäkkäille ja liikuntarajoitteisille. Myös muut asiakkaat ovat tervetulleita.

Hyppäämme Auto Ylösen kyytiin keskiviikkoaamuna Liikeskukselta. Määränpäänä on Vahanta, mistä noudetaan asiakkaat kotiovelta tai muusta sovitusta paikasta. Heidät viedään asioimaan kaupungin keskustaan sinne minne kukin haluaa, esimerkiksi terveyskeskukseen tai Eloon. Hakupaikat ja -ajat on sovittu etukäteen ja määränpää varmistetaan autossa.

Ensimmäisenä haetaan Lea. Hän on tyytyväinen palvelubussin asiakas, kuten kaikki loputkin mukaan tulijat.

– Ei moitteen sanaa, olen jo monta vuotta kulkenut tällä autolla, Lea sanoo.

Seuraavana kyytiin hyppää Antti Marttinen, joka kulkee Tampereelta mökilleen Kultarantaan julkisilla kulkuvälineillä.

– Erinomainen palvelu. Tällä pääsee mukavasti Matkatien risteysasemalle, mutta tätä tulee käytettyä kauppamatkoihinkin edestakaisin. Ainoa pieni kritiikki tätä palvelua kohtaan on se, että keskiviikko ja perjantai ovat niin lähekkäiset päivät. Toinen voisi olla alkuviikosta, mutta hyvä näinkin, hän toteaa.

Sosiaalinen kohtaamispaikka

Vahannasta kyytiin tulivat Lea (takana vasemmalta), Onerva Rissanen, Antti Marttinen (keskellä), Pirkko Parviainen (edessä vasemmalta) ja Elvi Saarela.

Marttinen vitsailee, että kuulosuojaimet pitäisi olla matkassa. Niin paljon on kuulemma luvassa ääntä, kun kaikki matkalaiset on poimittu kyytiin.

Totta: mitä enemmän väkeä tulee kyytiin, sitä enemmän desibelit nousevat kun kuulumisia vaihdetaan pikkubussin perältä etupenkille asti.

Hieman yllättäen selviääkin, että palvelubussi ei ole pelkästään kulkuväline, vaan myös tärkeä sosiaalinen kohtaamispaikka.

– Tämä bussi voisi tehdä sellaisen rengasmatkan, ehdottaa Marttinen ja toteaa, että ”mimmeille” seurustelu bussimatkan aikana on varmasti lähes yhtä tärkeää kuin kauppareissu.

– Oletko kuullut, että nauru pidentää ikää. Me täällä nauramme paljon, Elvi Saarela kertoo.

Kauniit maalaismaisemat vilistävät ohi ja yhdessä ihmettelemme, että tälläistä on melkein keskellä kaupunkia: niittykukat kukoistavat ja lehmät syövät tyytyväisinä heinää tien vieressä.

Ylöjärven keskustan alueella asiakkaat jätetään pois kyydistä ja samalla sovitaan mistä ja milloin kukin haetaan paluumatkalle. Ennen paluuta Vahantaan Hed ehtii siivota autoa ja syödä lounasta.

Ostoksilta kotimatkalle

Pirkko Parviainen ja Onerva Rissanen noudetaan Elolta. He ovat käyneet ruokaostoksilla ja kahvilla. Kahvihetki onkin yksi reissun kohokohdista.

– Tässä on aikaa yllin kyllin. Saa katsella rauhassa ja harkita mitä ostaa, kertoo Rissanen, joka on käyttänyt palvelubussia tästä porukasta kauimmin, noin 15 vuotta.

– Käytän autoa kaksi kertaa viikossa. Menen sinne minne asiat vaativat, hän toteaa.

Rohkeasti kyytiin

Kuljettajat saavat asiakkailta kiitosta.

– Meillä on iloisia, mukavia ja auttavaisia kuskeja, Saarela sanoo.

Aiemmin Hed ajoi palvelubussia Tampereella ja siirtyi Ylöjärvelle viime syksynä.

– Päivät ovat aina erilaisia, kun on eri reitit. On kiva, kun saa auttaa. Tämä on eläkevirkani – toivottavasti, hän sanoo.

Hed rohkaisee kokeilemaan palvelubussia.

– Moni voisi huomata, että helpommalla pääsee, kun ei tarvitse tehdä kauppa-asioita talven liukkailla tai rollaattorin kanssa, hän kannustaa.

– Rollaattori ei ole este eikä hidaste, hän jatkaa.

Kuljettajat vievät kantamukset kotiovelle asti ja matkaseura on mukavaa.

– Täällä pääsee nopeasti porukkaan. Aina täällä on kovaa puhetta ja naurua, Hed sanoo.

Palvelua kaikille

Vaikka palvelu on suunnattu pääasiassa ikäihmisille ja liikuntaesteisille, myös muut voivat käyttää palvelubussia.

– Ei estä kysymästä, jos on vaikka menossa lääkäriin tai muuta. Aina kannattaa kysyä, aina pyrimme järjestämään. Lastenvaunuja ja rattaita emme voi ottaa mukaan turvallisuussyistä, Hed sanoo.

Bussin voi tilata edellisenä päivänä tai heti kun tietää kyytitarpeen. Soittaa voi kello 7.30–15.30. Myös bussipysäkeiltä pääsee kyytiin ja esimerkiksi kauppakeskuksella voi kysyä kuskilta, mihin suuntaan bussi on menossa ja mahtuuko mukaan. Keskustan alueelle voi saada kyydin joustavasti, mutta kauemmaksi ajetaan palveluliikenteen aikataulujen mukaan.

Maksu käy käteisellä tai TKL:n kortilla. Tällä hetkellä käteistaksa on 3,5 euroa per suunta.

Onerva Rissanen nousee auton kyytiin Elolta. Kuljettaja Tuula Hed auttaa ostoskassien kanssa.