Tangolaulukilpailun tuomaristo puhuu mitä sylki suuhun tuo. Esimerkiksi radio- ja televisiotoimittaja Tarja Närhi kehtasi verrata uransa alkumetreillä olevaa Johannes Vatjusta ainutkertaisuudestaan kansainvälisesti tunnettuun virolaiseen ooppera- ja iskelmälaulajaan Georg Otsiin (1920-1975). Taiteellinen johtaja Martti Haapamäki muistutti Seinäjoen Tangomarkkinoiden tehtävänä olevan suomalaisen tangokulttuurin edistämisen sekä vahvojen musiikki- ja tanssielämysten tuottamisen. Kun hän julkisti kuningattareksi ja kuninkaaksi kruunatut, Kisa-Areenan yleisö alkoi pulputtaa, etteivät uudet tangokuninkaalliset houkuta tanssilavoille eivätkä tanssitaloille. Artisti Jari Sillanpään puheenvuoro oli miehen anteeksipyyntö suuren yleisön hyvin muistamista iskelmälaulajan toistuvista törppäilyistä.
Tango-Suomessa tangokansalla on jälleen kielenkannat herkässä. Seinäjoen Tangomarkkinoiden tangolaulukilpailujen lopputulos kirvoittaa poikkeuksellisen paljon äimistelyä ja kritiikkiä.
Tangolaulukilpailun tuomaristo on tehnyt valintansa, joten pulinat pois. Tuomarit radio- ja televisiotoimittaja Tarja Närhi, artisti Jari Sillanpää, laulaja Katja Kätkä, kansanedustaja Kike Elomaa ja taiteellinen johtaja Martti Haapamäki elävät päätöksensä kanssa kantaen vastuun seurauksista.
Hämeenlinnan Kaupunginteatteri esitti viime syys- ja kevätkauden ajan menestyksellisesti Heikki Syrjän ja Riku Suokkaan kirjoittamaa Tahtien sota -musikaalia. Siinä nostettiin kissana pöydälle Seinäjoen tangomafia. Syystä.
Kuninkaallinen finaali -konsertti ei ollut tällä kertaa loppuunmyyty. Kisa-Areenan vajaan salin voi nähdä yleisön jaloilla äänestämisenä näytelmästä, jota tangofestivaali ja sen yhteistyökumppanit harjoittavat tapahtuman taustalla ja kulisseissa.
Seinäjoen Tangomarkkinat Oy:n vastuunkantajien olisi syytä olla hereillä seuraten yleisön reaktioita. Tarpeellisia kysymyksiä ovat: menettääkö kesätapahtuma vetovoimansa, häämöttääkö yleisökato ja vaaniiko tappiokierre?
Aiheellista on lukaista tangoyhtiön itselleen valitsemat arvot: tunnelmallisuus, vaikuttavuus ja kestäväkehitys. Arvolistassa ei ole oikeudenmukaisuutta, rehtiyttä eikä vastuullisuutta.
Tämänkertainen Tangomarkkinat-tapahtuma oli sarjassaan jo 35. Elämme siis juhlavuotta.
Pitkin festivaalin taivalta on ollut muriina muun muassa tangokuninkaallisten valinnoista. Tapahtuman hallinnon ja järjestäjien uskottavuudelle tekisikin hyvää, että jokin taho läpivalaisisi ja tarkistaisi sertifikaatin myöntämisperusteiden tavoin hallinnon sekä toimintakäytännöt. Aito läpinäkyvyys vahvistaisi arvostusta.
Mitä tuomarit puhuvat?
Tangolaulukilpailun tuomariston puheet pohdituttavat paljon Kisa-Areenalla Kuninkaallista finaalia paikan päällä seuranneita sekä Järviradiota kuunnelleita ja Alfa-tv:n lähetystä katselleita.
Kun viisi tuomaria esittäytyi, Jari Sillanpää heltyi puhumaan menneisyydestään ja opiksi ottamistaan asioista. Maamme media on jo ennättänyt ruotia Sillanpään lauseet jokaista sanaa myöten. Nyyhkytarina on syntynyt ja saippuakuplat lentävät. Huomionarvoista olisi ollut napata tuosta puheenvuorosta se, että se oli anteeksipyyntö. Sillanpään yleisöhän hylkäsi idolinsa tämän toistuvien törppäilyjen tähden. Suuri joukko tanssien, festivaalien ja konserttien järjestäjiä perui Sillanpään esiintymiset.
Tuomarit arvioivat kuningatar- ja kuningaskandidaatit. Suuri osa lauantai-iltaisten finalistien esitysten arvioinneista oli yliampuvia, täysin katteettomia. Kovan taipaleen kulkeneet muusikot eivät taatusti tarvitse yhtään mihinkään liirumlaarumia.
Tuomaristossa olleen Kike Elomaan sanomiset kuuluvat samaan sarjaan kuin hänen lennähtämisensä perussuomalaisista sinisiin ja sinisitä perussuomalaisiin. Mistä parhaiten tuulee, Elomaa hönkää sen tuulen mukaan.
Mitä mieltä sinä olet edesmenneestä virolaisesta ooppera- ja iskelmälaulajasta Georg Otsista? Radio- ja televisiotoimittaja Tarja Närhi julkesi verrata kuninkaan kruunun päähänsä saanutta Johannes Vatjusta Otsiin. Vatjushan on itse lehtihaastatteluissa kertonut, miten suppea hänen ohjelmistonsa on. Äänestä nyt puhumattakaan.
Seinäjokelaistapahtuman pitäisi edistää suomalaista tangokulttuuria ja vahvojen musiikki- ja tanssielämysten tuottamista. Tästä puhui taiteellinen johtaja Martti Haapamäki. Mies korosti sitäkin, että tuomaristo kantaa vastuuta siitä, että kruunattavat ovat samalla edistämisasialla.
Lauantai-iltana kun piti korvansa auki, kuuli luvattoman monen pariskunnan kertovan, etteivät he ole menossa Pirita Niemenmaan ja Johannes Vatjuksen laulamiin tansseihin. Uusien kuninkaallisten yllä ei leiju ainakaan vielä karismaattista tähteyttä.
Kruunaamattomia kuninkaita
Seinäjoen Tangomarkkinoilla on kruunattu kesästä 1985 lähtien 35 tangokuningasta ja 30 tangokuningatarta.
Kuinka monta sinä heistä muistat?
Onnistuuko kruunupäiden luetteleminen kuin vettä vain?
Olavi Virta (1915-1972) on tunnetusti Suomen tangotaivaan kirkkain tähti ja laajaa arvostusta nauttiva tangokuningas. Hän sai kruununsa yleisöltään, Suomen kansalta.
Seinäjoen Tangomarkkinoiden historiassa on käynyt jo monta kertaa niin, että suuren yleisön kuninkaallisiksi kokemat tulkitsijat eivät ole kelvanneet tuomareille. Tässäkin yhteydessä on armollista muistaa ajan olevan tuomareita oikeudenmukaisemman. Ketkä kruunupäät ovat laulaneet itsensä suomalaisten sydämiin?
Vuoden 2019 tangolaulukilpailut herättivät kysymyksen, voiko tangoa laulaa oopperan tavoin? Sopiiko tangon maailmaan tunteeton läpilaulaminen?
Pirita Niemenmaa sai tangokuningattaren tittelin. Tulevat vuodet osoittavat, oliko hän rehellinen valinta.
Vasta 18-vuotias Silla Pöyry oli ainakin finaalissa aidosti suuria tunteita herättävä ja iloisia elämyksiä suova laulaja, tulkitsija.
Johannes Vatjus hallitsee tangokuninkaana. Kruunupäällä on kiire opiskella laaja ja monuolinen ohjelma, jolla hän täyttää vaativan tanssiyleisön odotukset. Muutaman tangon tai minkä tahansa muun tanssilajin kappaleen taitaminen ei riitä koko illan ohjelmistoksi.
Pasi Kivimäki on hankkinut kannuksensa vuosien saatossa yleisöltään. Hän on konkaritanssittaja. Miehen ääni nostaa esille pienet yksityiskohdat niin tangojen kohtalokkuudesta kuin valssien romantiikasta.
Suuri yleisö on pettämätön. Se vaatii tanssimusiikilta tunnetta, sykettä ja taikaa.
Tuomaristo vetosi yleisöön, että se menisi konsertteihin ja tansseihin. Tuomariston olisi hyvä muistaa, ettei kukkokaan käskien laula.
Jos Seinäjoki lähettää asiansa osaavat taitajat maailmalle, he menestyvät.