Monet tutut tv- ja mainostuotannot ovat ylöjärveläisen Legenda Film & TV:n käsialaa. Monikaan ei tätä tiedä, sillä yhtiö ei pidä meteliä itsestään. Tuotantoyhtiö sai alkunsa vuonna 2003 ja on Akun Tehtaan alkuperäisasukas Eppu Normaalin tapaan. Tulevaisuuden toiveena on siirtyä yhä vahvemmin draama- ja elokuvapuolelle.
– Olemme Tampereen seudulla ja Helsingin ulkopuolella kohtuullisen iso tuotantoyhtiö, toteaa kuvaaja ja värimäärittelijä Tero Molin, joka on myös yksi yhtiön perustajajäsenistä.
– Helsingissä yhtiöt keskittyvät. Ne ovat vain joko mainos- tai elokuvatuotantoyhtiöitä. Kaikki bisnes on täällä paljon pienempää.
Legenda Film & TV:n työnkirjo onkin monipuolinen. Vuodenkierto määräytyy pitkälti mainostoimistojen aikataulujen mukaan.
Kesällä työllistävät festarit ja leffat, talvella mainostoimistot
– Teemme mainoksia ja yritysvideoita alkuvuonna. Kun mainostoimistot menevät kesälomille, meillä alkaa Akun Tehtaan kautta konserttikiertue.
Festaritaltiointeja tehdään muun muassa Ruis- ja Provinssirockissa ja Pori Jazzeilla, joissa päälavan tapahtumat taltioidaan yleisölle näkyville isoille näytöille. Kesällä kuvataan myös elokuvia ja tv-sarjoja. Kesälomien jälkeen työt mainoskuvausten parissa jatkuvat.
– Teemme myös jonkin verran musiikkivideoita. Niissä yleensä kokeillaan uutta tekniikka tai erikoisempia juttuja, joita ei elokuvassa pääse tekemään, Molin kertoo.
Muuttuva kenttä
Reilun 15 toimintavuoden aikana varsinkin mainosalan kenttä on muuttunut. Nykyään monet yritykset hoitavat mainostamisen itsenäisesti sosiaalisen median kautta.
– Kun aloitimme, mainostettiin paljon enemmän alueellisesti ja oli paljon pieniä mainostajia. Ne ovat hävinneet kokonaan, koska tekniikka ja julkaisualustat ovat muuttuneet. Silloin ei ollut somea. Tv:n mainoskatkolle piti tehdä tietyllä standardilla ja laatuvaatimukset olivat korkeat, Molin muistelee.
Legenda on muuttunut kentän mukana ja yhteistyökumppaneina on isojakin nimiä. Asiakkaita ovat muun muassa Puolustusvoimat, Tampereen kaupunki ja Särkänniemi.
Tiimityötä
Legendalla on hallitus, mutta ei toimitusjohtajaa. Hallituksen jäsenet ovat tiiviisti mukana yhtiön arjessa.
– Se on meille toimiva järjestelmä. Päätökset ovat yhteisiä. Olemme kaikki tekijätyyppejä. Kun lähdemme keikalle, olemme kaikki itse kentällä.
Kuvauskeikoilla käytetään myös freelancereitä, esimerkiksi valo- ja äänimiehiä.
– On hyvä, että Tampereella on alan koulutusta ja tämän alan tekijöitä saatavilla, Molin toteaa.
Tyypillinen kuvauspäivä – onko sitä?
Toimeksiantojen joukosta löytyy myös niin sanottu “peruskeikka”. Yksi sellainen oli vastikään Kummelin kanssa kuvattu mainosvideo.
Tavallisesti mainostoimisto tekee käsikirjoituksen, jota asiakas ja ohjaaja vielä mahdollisesti hiovat. Kuvauspaikkaan on tutustuttu jo etukäteen. Kuvauspäivä etenee tarkan aikataulun mukaan.
Aamulla paikalle pystytetään valot ja kamerat. Samalla kun kuvaussetti valmistuu, ohjaaja käy päivän kulun läpi näyttelijöiden kanssa, jotka jatkavat tästä puvustukseen ja maskeeraukseen. Kuvaukset alkavat ripeällä tahdilla.
– Se katkeaa lounastaukoon. Täydellä mahalla yritetään jatkaa samaa tempoa. Purku on aina nopea, kertaa Molin.
Kuvauspäivä kestää tavallisesti 10 tuntia. Yllätyksiltä vältytään harvoin.
– Kuvauksissa tapahtuu aina jotakin. Jotain rikkoutuu, puuttuu tai on unohtunut.
Keliolosuhteet luovat omat haasteensa. Esimerkiksi Särkänniemen kesämainokset kuvataan tavallisesti ennen vappua ja kesä loihditaan paikalle vaikka lumet sulattamalla. Robinin toukokuussa kuvatun kesäisen musiikkivideon taltioinnin katkaisi yllättävä lumisade peräti kolme kertaa.
Tulevaisuuden visioita
Legendan käden jälki näkyy muun muassa Eput-elokuvassa. Viime aikoina he ovat tehneet yhteistyötä muun muassa Aku Hirviniemen, Janne Katajan ja Lauri Nurksen kanssa.
– Meillä on toiveena mennä draama- ja televisiohommiin. Olisi hauskaa tehdä pitempää sarjaa tai vastaavaa, Molin visioi.
Mainospuolella asiakkaita palvellaan jatkossakin.
– Meillä on hyviä asiakkaita ja toive on se, että voimme tehdä heille lisää.