Drag racingin EM-sarjan toinen osakilpailu ajettiin 7.-9.6. Tierpissä, Ruotsissa.
Takamaalaisen Sweet Cheek Racingin kohdalta kilpailu päättyi jo lajitteluun eli aika-ajoihin, mutta he säilyttivät kuitenkin EM-johtopaikkansa. Autopuolella ensiesiintymisensä EM-sarjassa teki PRO8-team, jonka kotitalli sijaitsee myös Ylöjärvellä, IS-Yhtiöiden tiloissa.
Tällä kertaa PRO8-tiimin suoritus kohahdutti eurooppalaista drag racing -maailmaa. Tierpin kilpailu oli tiimin ensimmäinen esiintyminen kovassa Pro Mod -ryhmässä, joka on EM-sarjan suurin autoryhmä. Pro Modin EM-sarjaan osallistuu yli 30 kuljettajaa.
Odotukset olivat todella korkealla, sillä ylöjärveläinen PRO8-tiimi kuljettajanaan forssalainen Jere Rantaniemi, oli voittanut kaudella 2017 Top Doorslammer -ryhmän Suomen mestaruuden. Lisäksi kaudella 2018 tiimi pokkasi saman ryhmän kakkospytyn.
Nyt tilanne oli kuitenkin uusi. Top Doorslammer-ryhmässä kilpaillaan vain 1/8 mailin (n. 200 m) matkalla. Sitä vastoin Pro Mod-ryhmässä kiihdytetään drag racingin täysi kilpailumatka, siis ¼ mailia eli 402,33 m. Aika-ajon eli lajittelun alussa PRO8-tiimillä oli isoja teknisiä ongelmia, mutta lajittelun loppupuolella alkoi kulkemaan.
Ensin Jere pamautti taululle lukemat 6,050 s / 397,94 km/h ja seuraavalla kierroksella komeat 5,990 s / 405,10 km/h. Jerestä tuli näin kautta aikojen kolmas suomalainen, joka rikkoi kovassa Pro Mod -ryhmässä maagisen 5 sekunnin rajan ja toinen suomalainen, joka ajoi tässä ryhmässä yli 400 km/h loppunopeuden. Tällä ajalla Jere oli lopulta lajittelun sijalla 8 kaikkiaan 22 kilpailijan kovassa joukossa.
Valitettavasti Jeren ja PRO8-tiimin kilpailu loppui jo ensimmäisellä pudotuskierroksella häviöön yhdelle lajin suurimmista legendoista, Fredrik ”Fast Freddy” Fageströmille. PRO8-tiimin Camaro lähti ns. rengasvärinöille heti lähdössä ja Jere joutui nostamaan kaasun.
Tämä ilmiö on drag racingissa tuttu kaikille kuljettajille, eli silloin takarenkaiden pito irtoaa hetkittäin hallitsemattomasti ja osan ajasta ne haukkovat kiinni. Lopputuloksena on ravistus, joka voi aiheuttaa kuljettajille jopa fyysisiä vammoja. Syitä rengasvärinään on monia, mutta pääsyyllinen on tehon, kilpalaitteen kytkimen ja radan pidon epäsuhta.
PRO8-tiimin kilpailu loppui siis tähän. Onneksi auto eikä Jere kärsinyt tällä kertaa vakavia vammoja.
Kaksipyöräpuolella Sweet Cheek Racing lähti kilpailuun puolustamaan EM-sarjan Pro Stock Bike -ryhmän ykköspaikkaansa. Jos Englannin Santa Podissa kaikki onnistui erinomaisesti tältä takamaalaiselta tiimiltä, niin Tierpissä pudottiin taas maan pinnalle.
Ensimmäinen lajitteluveto oli tiimin kuskilta Janne Koskiselta komea. Aika 7,157 s ja loppunopeutta ensimmäisen kerran yli 300 km/h lukemin 300,67 km/h. Mutta sitten alkoi tapahtua. Pyörä osui Tierpin kuuluisaan jarrualueen pomppuun hiukan vinossa ja takarengas alkoi heittelehtiä.
Janne kaatui 300 km/h nopeudesta ja kilpailu oli siinä. Onneksi Janne itse säilyi ilman vakavia vammoja, eikä pyöräänkään tullut mitään korvaamatonta vahinkoa.
Lopulta kilpailun voittoon kiihdytti isäntämaan Kalle Lyren, joka ei ensimmäiseen osakilpailuun osallistunut. Kakkossijan otti Jannen tiimikaveri Fredrik Fredlund. Näin ollen Janne ja Sweet Cheek Racing säilyttivät EM-sarjan ykköspaikan ja kakkoseksi sarjassa nousi Fredrik Fredlund.
Seuraava EM-sarjan osakilpailu ajetaan Suomessa, Kauhavalla 5.-7. heinäkuuta. heinäkuuta. Siellä mukana on ainakin Sweet Cheek Racing, PRO8-team ja Tierpin kilpailussa EM-kakkossijansa säilyttänyt Samu Kemppaisen Skullracing. Myös muita ylöjärveläisiä on valmiina lähtöviivalle, joten tulossa on täkäläisittäin jännittävä kilpailu.
PASI UPONEN