Drag racingin EM-sarjan avauskilpailu ajettiin toukokuun lopussa Santa Podissa, Englannissa. Kilpailun kovimmasta yllätyksestä vastasi ylöjärveläinen Sweet Cheek Racing kuljettajanaan Janne Koskinen. Koskinen otti Pro Stock Bike -ryhmän ykköspytyn mukaansa heti uransa ensimmäisessä EM-osakilpailussa.
Ylöjärvellä majaansa pitävä Sweet Cheek Racing Team on kapuamassa huimaa vauhtia kohti eurooppalaisen dragracingin terävintä kärkeä. Ylöjärveläisveljekset Iiro ja Pyry Reinola ovat tiimin mekaanikkoja tallissa, joka sijaitsee Ylöjärven Takamaalla. Tiimin kuljettajana toimii lempääläläinen Janne Koskinen.
Ensimmäisessä EM-osakilpailussa odotukset olivat luonnollisesti korkealla, koska Koskinen on antanut viime kaudella komeita näyttöjä pohjoismaisilla radoilla. Mukaan on saatu myös vahvaa mestaruuskokemusta ja osaamista, kun tiimi on yhdistänyt voimansa kuusinkertaisen Pro Stock Biken Euroopan mestarin ahvenanmaalaisen Fredrik ”Fredde” Fredlundin kanssa.
Ensimmäinen lajittelu- eli aika-ajopäivä oli kuitenkin Koskiselle tuskainen. Kauden ensimmäiseen kisaan usein kuuluvista tekniikkamurheista johtuen hän ei saanut lainkaan aikaa, vaan molemmat lähdöt päättyivät jo käytännössä lähtöviivalle. Toisena lajittelupäivänä onni kuitenkin kääntyi. Koskinen onnistui ja nousi ajalla 7,378 s lajittelun kolmanneksi ja oli vahvasti mukana pelissä.
Pudotuskierroksilla Koskinen pääsi komeaan vauhtiin. Kilpailu ratkesi käytännössä semifinaalissa, jossa olivat vastakkain hallitseva Euroopan mestari ranskalainen Maurice Bertrand ja Janne Koskinen. Koskinen otti upeasti reaktiot kotiin heti viivalla ja johti Mauricea koko matkan maaliin asti kiihdyttäen samalla uuden oman ennätyksensä 7,125 s / 297,74 km/h.
Loppu olikin rutiinia, sillä Koskisen finaalivastustajan Martin Bishopin pyörä oli kärsinyt moottorivaurion. Niinpä Koskinen kiihdytti soololähdöllä kilpailun voittoon.
– Veli Malin, Vesa Rautio, Fredrik Fredlund ja nyt minä. Siinä Pro Stock Biken suomalaiset EM-osakilpailuvoittajat kautta aikojen. Upea tunne päästä näin arvokkaaseen seuraan. Lauantain tekniikkamurheiden jälkeen sunnuntaina oli pakko saada lajitteluaika, jotta pääsin mukaan kilpailuun. Onnistunut lajittelulähtö sunnuntaina ensimmäisellä kierroksella vapautti koko tiimin fiiliksen ja koko porukan työskentely siirtyi aivan uudelle tasolle. Tämän jälkeen meitä ei pidätellyt enää mikään ja onnistuimmekin kaikissa lopuissa lähdöissä, Janne Koskinen kertoi kilpailun jälkeen.
Koskisen tiimikaverilla Fredrik Fredlundilla onni ei ollut matkassa, sillä hänen kilpailunsa päättyi jo lajitteluissa vaihdelaatikkovaurioon. Seuraava EM-osakilpailu ajetaan jo ensi viikonloppuna Ruotsissa, Tierpin radalla ja molemmat kuljettajat aikovat olla taas siellä mukana.
Fredlundin pyörän kilpailukuntoon saattamisessa ylöjärveläispanos tulee olemaan vahva. Hänen vaurioitunut pyöränsä saapuu Ylöjärvelle ja sen kunnostamiseen osallistuvat Sweet Cheek Racingin lisäksi moottorivelho Juha Surakka sekä ylöjärveläisyritykset Pro Fix-Service Oy ja T.Reinola Oy.
Dragracing on maailman nopein moottoriurheilulaji ja jopa moottoripyörissä nopeudet nousevat parhaimmillaan yli 400 kilometrin tuntinopeuksiin. Laji on teknisesti huippuvaativa.
Santa Podin EM-avauksessa ylöjärveläinen ammattitaito tuli esille myös toisessa kilpailuryhmässä, kun Samu Kemppainen nappasi kaksisylinterisellä nitrometaania polttoaineena käyttävällä pyörällään Super Twin Top Fuel -ryhmän kakkossijan. Hän ajoi myös ryhmänsä toiseksi nopeimman ajan lukemin 6,526 s / 349,05 km/h.
Tähän uniikkiin noin 1000-hevosvoimaiseen pyörään tärkeitä osia ovat valmistaneet täkäläiset ST-Koneistus Oy ja Carpino Oy. Mainittakoon myös, että mekaanikkona Samun tiimissä toimii ylöjärveläinen Mika Sjöstedt.
FIM Dragracing EM-pisteet
Pro Stock Bike:
1. Janne Koskinen, Suomi, 89
2. Martin Bishop, Iso-Britannia, 64
3. Maurice Bertrand, Ranska, 55
Super Twin Top Fuel:
1. Marcus Christiansen, Tanska, 97
2. Samu Kemppainen, Suomi, 72
3. Nigel Midgley, Iso-Britannia, 50
KIRJOITTAJA: PASI UPONEN