Karting-kisojen varikolla on hyvä yhteishenki, mutta radalla ei voi olla kenenkään kaveri. Näin kertoo 11-vuotias ylöjärveläinen karting-lupaus Luka Sammalisto, jonka tavoite on ajaa jonain päivänä kilpaa formula 1-sarjassa.
Jos mielii huipulle, sen eteen on tehtävä töitä. On opittava ottamaan tappioista opikseen ja ennen kaikkea voittamaan.
– Karting-kisan voittaa se, jolla on eniten uskallusta, itsevarmuutta ja röyhkeyttä. Radalla ei olla kenenkään kaveri, neljä vuotta lajia harrastanut Luka Sammalisto sanoo.
Pirkanmaan parhaana raket- ja rotax mini max -sarjojen kuljettajana palkittu Luka kertookin ihailevansa formula 1 -kuljettajista erityisesti Hamiltonia, koska tämä on niin nopea, Vetteliä, koska tämä on röyhkeä ja Bottasta, joka on vähän kumpaakin.
Tänä kesänä Luka ajaa tulokkaana OKJ-luokassa, jossa kuljettajat ovat 11–15-vuotiaita. Luka on SM-sarjan nuorin kuski. Autot ovat 125-kuutioisia, ja niiden huippunopeus noin 110–125 kilometriä tunnissa.
Seuraava tähtäin on karting OK-luokka ja sieltä formula 4 -sarja, johon saa siirtyä aikaisintaan 15-vuotiaana. Sinne päästään ajamalla paljon kilpaa: Luka hakee kokemusta etenkin Keski-Euroopasta, jossa autojen ja kuljettajien taso on kotimaista korkeampi.
– Jos haluaa kehittyä, on pakko kilpailla ulkomailla. Siinä oppii itsekin paljon, kun pääsee ajamaan hyvien kuskien kanssa. Muualla Euroopassa ajotyyli on paljon aggressiivisempi kuin suomalaisissa kisoissa, Luka luonnehtii Euroopan radoilla karttunutta kokemusta.
Viime talvena Luka aloitti valmentajan johdolla myös fysiikkatreenit, joilla kasvatetaan sekä reaktionopeutta että fyysistä jaksamista. Varsinainen kilpaa ajaminen kestää 20–25 minuuttia kerrallaan, mikä on pitkä aika olla äärimmilleen keskittynyt.
Teknisillä taidoillakin on toki merkitystä. Siksi Luka on iloinen, että kesän SM-sarjassa on yksi osakilpailu myös Kangasalan Lentolassa, joka on hänen kotiratansa.
– Tutulla radalla ajavalla on aina etulyöntiasema. Jotkut radat ovat teknisempiä, ja niillä pitää osata etsiä oikeat ajolinjat, joilla radan pystyy ajamaan nopeimmin, Luka kertoo.
Tärkeintä on halu voittaa
Karting-lupauksen äiti Laura Sammalisto arvioi, että taitojen ja fyysisen kunnon ohella kuljettajan tärkein ominaisuus on halu voittaa. Halu kasvaa taitojen ja menestyksen karttuessa.
– Kun Luka 7-vuotiaana aloitti ajamisen, se oli vain ”ihan kivaa”. Viime kesänä asenne muuttui selkeästi ja huomasimme, että pojalla on tosi kova kilpailuvietti, äiti kertoo.
– Toki hänellä on alusta asti ollut ajamiseen hyvä ote. Uskallusta oli paljon enemmän kuin monella muulla.
Uskallusta tarvitaan, sillä kisassa ei aina kaikki suju kuten on suunniteltu. Viimeksi toukokuussa Viron finaalissa Luka Sammaliston ajo päättyi ulosajon seurauksena keskeytykseen. Ohitusta yrittänyt kilpakumppani osui hänen autoonsa, molemmat pyörähtivät, ja molempien kisa päättyi siihen.
– Ulosajo tuntuu aina tosi pahalta. Ei siinä voi ajatella muuta kuin että miten vältän vastaavan tilanteen seuraavassa erässä. Finaalin keskeytyminen on kaikkein pahinta, koska silloin ei pääse enää parantamaan ajoa samana viikonloppuna vaan pitää ajatella jo seuraavia kisoja, Luka sanoo.
Laura-äiti kertoo, että katsomosta näkee usein, miten kypärä heiluu nyyhkytysten tahtiin, kun joku joutuu jättämään kisan kesken ja odottamaan ajon päättymistä rata-alueella. Se kertoo kovasta motivaatiosta, joka näillä nuorilla kuljettajilla on.
Äiti myöntää, että vanhemmilla on kisan lähtöhetkellä syke korkealla, kun autot tulevat kaikki samaan aikaan ensimmäiseen mutkaan.
– Jännitän sitä, onnistuuko lähtö, mutta en kuitenkaan pelkää. Karting-kisoissa sattuu harvoin mitään kovin ikävää, koska kuljettajat ovat kaikki taitavia, eikä vauhti ole näissä luokissa vielä ihan mahdoton, Laura Sammalisto sanoo.
Taustajoukot paljon vartijoina
Koski Motorsport -tallin tiimissä ajavan Lukan isä Mikko Sammalisto kertoo, että formula 1 -maailmassa nuorimmat kuljettajat kiinnitetään huipputalleihin jo 13-vuotiaana kasvamaan huipulle. Sitä odotellessa vanhemmat kaivavat kuvetta ja hankkivat pojan harrastukselle sponsoreita. Sponsoritoimintaa pyörittämään on perustettu osakeyhtiö.
– Se on yksi merkki siitä, että tavoitteet ovat korkealla. Kartingia voi harrastaa monella hintalapulla, mutta Euroopan radoille ei kannata mennä huonolla autolla. Touhuun kuluu äkkiä kuusinumeroinen summa vuodessa, Mikko Sammalisto kertoo.
– Lukan intohimo ajamiseen haastaa meidät vanhemmat tekemään parhaamme, että poika saa jatkaa harrastusta. On ollut kurja huomata, että moni harrastaja ei saa ajaa ja kehittyä lajissa, koska taloudelliset realiteetit ovat niin kovat, Laura Sammalisto harmittelee.
Kartingissa näytöillä ja suhteilla hankittujen sponsorien lisäksi myös kisojen palkinnot auttavat kattamaan kuluja. Kotimaassa karting-kilpailuiden palkinnot ovat vaatimattomia, mutta ulkomailla niillä on jo merkitystä. Pääosin sielläkin saa pokaalin lisäksi lajiin liittyviä tarvikkeita.
Kuljettaja itse ei raha-asioita murehdi, vaan nauttii ajamisesta. Jos Luka Sammaliston pitäisi keksiä kartingista jokin huono puoli, se olisi lentomatkat kisapaikalle – kentillä ja koneessa on helposti vähän tylsää.
Tänä vuonna takana on jo neljä ulkomaille suuntautunutta kisamatkaa. Italian, Espanjan, Belgian ja Viron reissut saavat syksymmällä jatkoa ainakin Ruotsin kilpailuista ja peräti kolmen kisan sarjasta Italiassa.